Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Český kinotrh klesl v první polovině roku 2020 o 700 milionů

16:57, 29. 7. 2020

Dopady vládních restriktivních opatření a změněných sociálních návyků potenciálních diváků na český kinobyznys se s postupem času stále prohlubují. Úbytky tržeb provozovatelů kin a kinodistributorů se každý měsíc navyšují o desítky milionů.

Češi za kinolístky za prvních šest měsíců 2020 zaplatili celkem 555 milionů korun. O rok dříve za stejné období to bylo 1,264 miliardy korun. Meziroční pokles tak činí 709 milionů. Při porovnání leden - květen 2020/2019 pokles činil 633 milionů. Návštěva v prvním pololetí 2020 dosáhla 3,816 milionu lidí. V meziročním srovnání je to pokles téměř o 5 milionů lidí.

Tuzemské kinosály se v souvislosti s pandemií zavřely v polovině března. Otevírat se začaly až 11. května. Největší řetězec multiplexů Cinema City Czech však otevřel až na konci června. Ruku v ruce s omezenou kapacitou kinoprovozů šla slabá nabídka lákavých kinopremiér. Z červnových filmových novinek nejvíce zaujala vinařská komedie 3Bobule (foto; premiéra 25. června) režiséra Martina Koppa. Do konce šestého měsíce utržila 5,5 milionu korun.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • FTV Prima: zpravodajská stanice CNN Prima News od září přidává několik naživo vysílaných zpravodajských relací. Kromě jiného odpolední blok doplní i regionální zprávy, které budou vznikat ve spolupráci s vydavatelstvím Vltava Labe Media.

  • Seznam.cz: dceřiná rádiová firma Voice of Prague (rádia Classic Praha a Expres FM) v roce 2019 utržila 26,5 milionu korun. V meziročním srovnání je to o 1,3 milionu více. Společnost skončila ve ztrátě 11 milionů, o rok dříve minus činil 12 milionů. Dceřinka nedávno fúzovala s mateřským Seznamem.

  • TV Nova: v nové řadě imitační show Tvoje tvář má známý hlas, která startuje 5. září, bude účinkovat herečka Erika Stárková a zpěvák a frontman skupiny Lake Malawi Albert Černý.

  • Asociace pro elektronickou komerci: podle odhadů asociace bude celoroční růst internetových obchodů v roce 2020 dosahovat přibližně 25 procent, což vyjádřeno v obratech znamená přibližně o 15 miliard korun více, než se původně předpokládalo. Letos v dubnu kvůli pandemii nárůst e-commerce segmentu přesahoval výjimečných 40 procent, postupně se ustálil až na 25 procent v červnu.

  • Český telekomunikační úřad: dnes zahájil veřejnou konzultaci k návrhu části plánu využití rádiového spektra pro kmitočtové pásmo 24,25–27,5 GHz. Jde o jedno ze tří pásem, která jsou v Evropě určena pro zavádění sítí 5G. Po pásmech 700 MHz a 3,4–3,8 GHz jde o první pásmo milimetrových vln pro tyto sítě. ČTÚ v návrhu v pásmu 26 GHz zpřístupňuje ucelený úsek o šířce 1GHz pro poskytování ultra-vysokorychlostních služeb.

  • Active Radio: mateřská radiová firma Daniela Křetínského (Evropa 2, Frekvence 1 atd.), která zajišťuje servisní služby, služby eventové divize No Limits nebo internetové aktivity, v roce 2019 utržila 160 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 6 milionů méně. Čistá ztráta se meziročně propadla ze 2 milionů na 55 milionů korun (úpravy hodnot a rezervy ve finanční oblasti - 24 milionů).

Recenze

Havel

Režisér, producent a scenárista Stanislav Horák se již u svého debutu Domácí péče (2015) uvedl na poměry české kinematografie jako nadprůměrně citlivý, inteligentní autor, s citem pro detail, drobnokresbu postav a hlubší roviny příběhu, a především jako talentovaný vypravěč. To samé platí pro novinku Havel, která mapuje životní osudy českého dramatika, disidenta a prezidenta Václava Havla mezi lety 1968 a 1989.

Tak v první řadě je třeba uvést, že tento celovečerní film není dokument ani historický snímek. Možná úsměvná poznámka, ale ne všichni to pochopili. A tak je filmovému Havlovi zmateně a hnidopišsky vyčítáno, že jakousi petici Dubčekovi k podpisu donesl někdo jiný, Havel se s Jirousem seznámili jinak či že Havlova milenka ztvárněná Bárou Seidlovou v této podobě neexistovala. Jenomže to zde není podstatné. Mnohem důležitější je, že se Horákovi z bohatého kvasu disidentova života podařilo vyloupnout srozumitelný, silný a přehledný příběh o důležitosti morálky a svědomí i navzdory většině (zvláště dnes v době nenávistných Fb a twitterových lynčů) a o přerodu bohémského autora ve výjimečnou politickou figuru.

Základní hrací hřiště Havlova skutečného života přitom nebylo opuštěno. Navíc Horák přihodil některé méně známé nebo nepopulární detaily z dramatikova života, viz Havlovo selhání během prvního věznění nebo posedle egoistický vztah k ženám, které reálného Havla sympaticky deikonizují a polidšťují. A pak je tu fantastický výkon Viktora Dvořáka v hlavní roli. Zde je jasný aspirant na Českého lva za rok 2020. Dvořák je až mrazivě přesný (a to i díky povedenému líčení, masce atd.), přitom nepřehrává, nekarikuje, nepitvoří se. To je hlavní divácký tahák na jeden z nejzajímavějších českých filmů letošního roku.