Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Vydavatel deníku Právo udržel tržby nad 600 miliony, stále je v zisku

Ekonomika mediálního domu Borgis (na fotce pražské sídlo), který stojí za vydáváním deníku Právo nebo dodává obsah pro Novinky.cz či Super.cz, loni mírně zpomalila.

Vydavatelství v roce 2019 utržilo 615 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 3 miliony méně. To není špatný výsledek v podmínkách dlouhodobě klesajícího mediálního trhu. "Projevil se tak mírný pokles prodaného nákladu i pokles příjmů z tištěné a internetové inzerce. V prvních měsících roku 2019 ovlivnil příznivě hospodářský výsledek prodej výrobní haly bývalé tiskárny Neotypia. Od počátku roku 2019 již probíhal tisk deníku Právo dodavatelským způsobem a tato změna přinesla očekávané úspory nákladů na výrobu."

Čistý zisk Borgisu ve stejném období klesl z 12,4 milionu na 3,6 milionu korun. Mediální firma loni majitelům vyplatila dividendu ve výši 12,2 milionu.

Podle kanceláře ověřování nákladu tisku ABC ČR Právo v prosinci 2019 v průměru prodalo denně 64 247 výtisků. O rok dříve to bylo v průměru 69 166 výtisků. Borgis vlastní mediální podnikatel Zdeněk Porybný (přes 59 procent) a Seznam.cz (33,6 procenta).

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Prima Comedy Central: kanál, který je součástí skupiny ViacomCBS, se mění na Paramount Network. Nový název stanice uvidí diváci na přijímačích od 12. ledna 2021. Program kanálu bude nově kombinovat komediální show z Prima Comedy Central (Comedy Club, Taková moderní rodinka Červený trpaslík atd.), spolu s filmy. I nadále bude pro klienty kanál Paramount Network zastupovat obchodní zastupitelství skupiny Prima, Media Club, pro vysílací operátory pak Axocom.

  • Český rozhlas: navýší s účinností od 1. ledna 2021 zaměstnancům mzdy v rozmezí od 1 do 6 procent podle výše základního platu. Platí to pro zaměstnance se základní mzdou do 50 tisíc korun. Ředitel René Zavoral vyplatí všem zaměstnancům také mimořádnou plošnou odměnu. Na valorizaci mezd ČRo vyčlenil 13 milionů korun. V roce 2021 by měla výše průměrné měsíční mzdy ve veřejnoprávním rozhlasu překročit 43 tisíc korun.

  • O2 Czech Republic: operátor se stal partnerem nové kulturní platformy Naživo, která chce podpořit umělce v době koronavirové pandemie a propojit živou kulturu s diváky u obrazovek. O2 TV tak od prosince nabídne divákům TV stanici Televize Naživo.

  • NutritionPro: start-up, který vyvinul aplikaci pro sestavení a rozvoz jídla, odpovídající individuálním preferencím strávníka, získal na další rozvoj 7 milionů korun od SFG Holding. Ten se se dlouhodobě věnuje odbornému poradenství a financování jednotlivců, firem i startupů.

  • KKCG: Aricoma Group, která je součástí skupiny Karla Komárka ml., kupuje 100 procent švédské
    technologické společnosti Seavus (IT poradenství, softwarový vývoj, implementaci softwarových produktů pro správu a řízení infrastruktury atd.). Aricoma touto akvizicí proniká na další trhy v Evropě a posiluje také pozici v USA. Zároveň se stává mezinárodním hráčem na poli informačních technologií s konsolidovaným obratem 8 miliard korun, se ziskem před zdaněním, úroky, amortizací a odpisy (EBITDA) přes 600 milionů korun a s více než 2800 zaměstnanci.

  • Antimonopolní úřad: prezident České republiky Miloš Zeman jmenoval 1. prosince 2020 novým předsedou Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petra Mlsnu. Dosavadní předseda ÚOHS Petr Rafaj na svou funkci rezignoval.

  • Hit dne

    Karel Gott & SOČR - Jdi za štěstím

Recenze

Krajina ve stínu

Bohužel, tentokráte si režisér a scenárista Bohdan Sláma (Čtyři slunce, Venkovský učitel, Štěstí atd.), bezpochyby jeden z nejpřemýšlivějších filmových tvůrců dejme tomu střední generace, ukousl příliš velké sousto. Slámu je třeba pochválit za výběr tématu - tragické události, ke kterým skutečně došlo na Vitorazsku na a po konci války.

Když ovšem není k dispozici zdařilý scénář (Ivan Arsenjev) a Sláma s ním již nic kloudného nevyčaroval, tak se tato volba ukazuje jako dvojnásobná chyba. Rozpaky vzbuzuje již základní stavba filmu - oč nahodileji, povrchněji a zkratkovitěji se tvůrci věnují rokům, které tragédii v malé vesnici na jihu Čech předcházely, o to větší prostor dostane samotná masová vražda. Divák tak ale zákonitě nechápe motivy a jednání jednotlivých postav, mimochodem ne příliš zdařile načrtnutých. A už vůbec ne tak niterný proces, během kterého se z přátelského souseda stane vražedná bestie.

Místo aby Sláma věnoval pozornost postupnému budování atmosféry a zachycení plíživého zla, v první polovině snímku divákovi předvádí nesourodý pelmel výjevů, ve kterém je obtížné se vyznat. Herci tak toho nemají moc co hrát. Mimochodem, pokud je součástí výchozí situace skuhrání vitorazských sedláků, jak špatně se jim v První republice žije, pak by Sláma neměl vybírat tak blahobytně, ba skoro obézně vyhlížející herecké typy, kterým evidentně scházejí vrásky upracovaného a unaveného venkovana.

V porovnání s Krajinou ve stínu tak opět geniálně vyniká podobný film, monumentální Jasného epos Všichni dobří rodáci, který se věnuje podobnému tématu - jak se malý venkovský člověk dokáže vyrovnat s náporem velkých dějin a událostí. A bohužel, Veber Stanislava Majera není novým Františkem, přestože by na to Majer měl. Jen mu nikdo takovou roli nenapsal. I po Slámově filmu tak poválečné Vitorazsko zůstává stále zahaleno stínem neznáma.