Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Zahraniční kupec couvá z obchodu s miliardářem Křetínským

18:00, 5. 1. 2021

Několik měsíců připravovaný tajný obchod skupiny miliardáře Daniela Křetínského, který mohli podrobně sledovat předplatitelé Borovan.cz, má nečekané vyústění.

Již od roku 2019 Křetínského mediální skupina Czech Media Invest (CMI; Křetínský ji vlastní společně s Patrikem Tkáčem a Romanem Korbačkou) pracovala na prodeji tiskáren Europrint do rukou zahraničního zájemce. Tím měla být velká středoevropská tiskařská skupina Euro-Druckservice (EDS), sídlící v německém Pasově. EDS již v Česku vlastní polygrafické podniky Svoboda Press, Severotisk a Typos, tiskařské závody. Nákup EDS tiskáren Europrint by umožnil nabídnout zejména německým zákazníkům větší tiskárenské kapacity v České republice.

Smlouva mezi CMI a EDS o budoucím prodeji Europrintu (od roku 2017 v insolvenčním řízení) byla podepsaná v prosinci 2019. Podle našich zdrojů však v průběhu loňského roku byl znát slábnoucí zájem EDS na dokončení transakce. Podle informací Borovan.cz EDS nakonec v závěru roku 2020 definitivně CMI oznámila, že o Europrint nemá za daných podmínek zájem a ve smlouvě nechce pokračovat. Role zde bude podle všeho hrát pandemie čínského koronaviru. Křetínského skupina nyní bude chtít hlavně dokončit reorganizaci Europrintu a ukončit tamní insolvenční řízení.

Tržby Europrintu v roce 2018 dosáhly 910 milionů korun, což představuje meziroční pokles o 35 milionů. Firma deklaruje přes 300 aktivních klientů a více než 5800 zakázek ročně. Tiskárny v daném období skončily v čisté ztrátě 112 milionů korun. I při započtení odpisů ve výši 62 milionů a nákladových úroků 34 milionů je EBITDA (zisk před zdaněním, úroky, odpisy a amortizací) záporný v milionových hodnotách.

Situace Europrintu je již několik let komplikovaná. Křetínský a spol. firmu fakticky koupili někdy v roce 2015/2016 od dalšího miliardáře Františka Savova (momentálně v Londýně). Od září 2017 podnik sám na sebe vyhlásil insolvenci. V témže měsíci byla soudem povolena reorganizace společnosti. Europrint tak reagoval na postup finanční správy ve věci Epremo Trading (EP), která byla pro tiskárny majoritním dodavatelem polygrafického materiálu (papír, barvy, apod). EP se údajně měla dopustit podvodu s odváděním DPH. Podle zprávy ze srpna 2019 insolvenční správce registroval přihlášené pohledávky vůči Europrintu za celkem 1,554 miliardy korun, z toho na nezajištěné pohledávky připadlo 1,181 miliardy.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Supraphon: hudební vydavatelství spouští dvě podcastové řady. Supraphon podcast nabízí vyprávění interpretů, tvůrců a dalších zajímavých osobností spojených s popem, rockem, folkem, country music či s mluveným slovem. Série Supraphon Vivace podcast je věnována protagonistům klasické hudby.

  • Impression Media: online mediazastupitelství ze skupiny Media Bohemia v roce 2019 utržilo 102 milionů korun. V meziročním srovnání je to o 6 milionů méně. Domácí výnosy klesly z 97 milionů na 84 milionů korun. Firma v daném období skončila ve ztrátě přes 11 milionů korun (o rok dříve zisk 2,2 milionu).

  • Seznam.cz: videoportál Televizeseznam.cz nabídne tři nové pořady zaměřené na satiru a glosování, konkrétně Kokoti na neděli s Terezou Dočkalovou, Děti vs. a pořad pro fotbalové nadšence Fanda.

  • A 11: vydavatelství Aleše Zavorala začne vydávat nový časopis pro předškoláky Špuntík. Vedením redakce byla pověřena Pavla Köpplová, která do roku 2018 vedla časopisy Sluníčko a Mateřídouška. Špuntík vyjde v tištěném nákladu 40 tisíc kusů a v rozsahu 32 + 8 + 4 stran. O distribuci se postará společnost Mediaprint Kapa. A 11 plánuje během ledna a února spustit kromě Špuntíka i časopisy Mladý svět, Eko Česko a Transport Journal.

  • Škoda Praha: vyhrála veřejnou soutěž na dodávku osobních vozidel 4x2 pro českou policii. V následujících 4 letech firma dodá Policii ČR přes 1200 vozů Škoda Scala v policejním provedení. Celková hodnota tendru činí 840 milionů korun bez DPH.

  • Venture Capital Deals Report 2020: medián valuace startupů, které v loňském roce získaly externí investici v rané investiční fázi (pre-seed a seed), dosáhl 75 milionů korun (3 miliony eur; o rok dříve 2,4 milionu eur). Fondy rizikového kapitálu daly takovým společnostem okolo 12,5 milionu korun (0,5 milionu eur; o rok dříve 0,4 milionu eur). Celkem přitom v loňském roce investoři do startupů v raných investičních fázích nalili odhadem více než 3 miliardy korun (120 milionů eur). Data vychází z veřejně dostupných informací a informací advokátní kanceláře Mavericks.

  • Hit dne

    Karel Gott & SOČR - Jdi za štěstím

Recenze

Krajina ve stínu

Bohužel, tentokráte si režisér a scenárista Bohdan Sláma (Čtyři slunce, Venkovský učitel, Štěstí atd.), bezpochyby jeden z nejpřemýšlivějších filmových tvůrců dejme tomu střední generace, ukousl příliš velké sousto. Slámu je třeba pochválit za výběr tématu - tragické události, ke kterým skutečně došlo na Vitorazsku na a po konci války.

Když ovšem není k dispozici zdařilý scénář (Ivan Arsenjev) a Sláma s ním již nic kloudného nevyčaroval, tak se tato volba ukazuje jako dvojnásobná chyba. Rozpaky vzbuzuje již základní stavba filmu - oč nahodileji, povrchněji a zkratkovitěji se tvůrci věnují rokům, které tragédii v malé vesnici na jihu Čech předcházely, o to větší prostor dostane samotná masová vražda. Divák tak ale zákonitě nechápe motivy a jednání jednotlivých postav, mimochodem ne příliš zdařile načrtnutých. A už vůbec ne tak niterný proces, během kterého se z přátelského souseda stane vražedná bestie.

Místo aby Sláma věnoval pozornost postupnému budování atmosféry a zachycení plíživého zla, v první polovině snímku divákovi předvádí nesourodý pelmel výjevů, ve kterém je obtížné se vyznat. Herci tak toho nemají moc co hrát. Mimochodem, pokud je součástí výchozí situace skuhrání vitorazských sedláků, jak špatně se jim v První republice žije, pak by Sláma neměl vybírat tak blahobytně, ba skoro obézně vyhlížející herecké typy, kterým evidentně scházejí vrásky upracovaného a unaveného venkovana.

V porovnání s Krajinou ve stínu tak opět geniálně vyniká podobný film, monumentální Jasného epos Všichni dobří rodáci, který se věnuje podobnému tématu - jak se malý venkovský člověk dokáže vyrovnat s náporem velkých dějin a událostí. A bohužel, Veber Stanislava Majera není novým Františkem, přestože by na to Majer měl. Jen mu nikdo takovou roli nenapsal. I po Slámově filmu tak poválečné Vitorazsko zůstává stále zahaleno stínem neznáma.