Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

APEK a Shoptet: prodeje na českých e-shopech loni rostly o desítky miliard

Uplynulý rok přinesl dle očekávání rekordní výkony české e-commerce industrie. Meziroční nárůst útrat Čechů v online se dle nejrůznějších zdrojů pohyboval mezi 41 až 62 miliardami korun.

Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz loni dosáhly obraty e-shopů 196 miliard korun, což znamená meziroční růst 26 procent (v absolutním čísle 41 miliard). V roce 2019 byl meziroční růst 15 procent. Podíl české e-commerce na maloobchodu v Česku podle APEK přesáhl 16 procent, což znamená skokový růst o přibližně tři procentní body.

Dle analýzy Shoptetu, platformy pro správu internetových obchodů, české e-shopy zaznamenaly za loňský rok až o třetinu vyšší obraty než v roce 2019. Zákazníci v nich meziročně měli utratit o 62 miliard korun více, celkem tak Češi loni v internetových obchodech nakoupili za 217 miliard korun. Mezi nejprodávanější kategorie zboží patřila elektronika (včetně bílého zboží měla podíl 36 procent na celkovém obratu e-commerce), domácí potřeby (20 procent) a oblečení (13 procent). Zájem o nákup potravin online meziročně vzrostl o 42 procent.

"S ohledem na koronavirovou krizi a nouzový stav v průběhu roku jsme sledovali prudký nárůst od března. Přesto bylo nejúspěšnější období opět to předvánoční. Češi nakoupili na internetu od října do prosince dárky za více než 65 miliard korun. Je jisté, že letos nás čeká překonání magické hranice 200 miliard korun obratů," uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Podle asociace se skokově zvýšily objemy prodejů potravin, drogistického zboží, léků a zboží denní spotřeby obecně. Velmi úspěšný byl také prodej drobné elektroniky.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Supraphon: hudební vydavatelství spouští dvě podcastové řady. Supraphon podcast nabízí vyprávění interpretů, tvůrců a dalších zajímavých osobností spojených s popem, rockem, folkem, country music či s mluveným slovem. Série Supraphon Vivace podcast je věnována protagonistům klasické hudby.

  • Impression Media: online mediazastupitelství ze skupiny Media Bohemia v roce 2019 utržilo 102 milionů korun. V meziročním srovnání je to o 6 milionů méně. Domácí výnosy klesly z 97 milionů na 84 milionů korun. Firma v daném období skončila ve ztrátě přes 11 milionů korun (o rok dříve zisk 2,2 milionu).

  • Seznam.cz: videoportál Televizeseznam.cz nabídne tři nové pořady zaměřené na satiru a glosování, konkrétně Kokoti na neděli s Terezou Dočkalovou, Děti vs. a pořad pro fotbalové nadšence Fanda.

  • A 11: vydavatelství Aleše Zavorala začne vydávat nový časopis pro předškoláky Špuntík. Vedením redakce byla pověřena Pavla Köpplová, která do roku 2018 vedla časopisy Sluníčko a Mateřídouška. Špuntík vyjde v tištěném nákladu 40 tisíc kusů a v rozsahu 32 + 8 + 4 stran. O distribuci se postará společnost Mediaprint Kapa. A 11 plánuje během ledna a února spustit kromě Špuntíka i časopisy Mladý svět, Eko Česko a Transport Journal.

  • Škoda Praha: vyhrála veřejnou soutěž na dodávku osobních vozidel 4x2 pro českou policii. V následujících 4 letech firma dodá Policii ČR přes 1200 vozů Škoda Scala v policejním provedení. Celková hodnota tendru činí 840 milionů korun bez DPH.

  • Venture Capital Deals Report 2020: medián valuace startupů, které v loňském roce získaly externí investici v rané investiční fázi (pre-seed a seed), dosáhl 75 milionů korun (3 miliony eur; o rok dříve 2,4 milionu eur). Fondy rizikového kapitálu daly takovým společnostem okolo 12,5 milionu korun (0,5 milionu eur; o rok dříve 0,4 milionu eur). Celkem přitom v loňském roce investoři do startupů v raných investičních fázích nalili odhadem více než 3 miliardy korun (120 milionů eur). Data vychází z veřejně dostupných informací a informací advokátní kanceláře Mavericks.

  • Hit dne

    Karel Gott & SOČR - Jdi za štěstím

Recenze

Krajina ve stínu

Bohužel, tentokráte si režisér a scenárista Bohdan Sláma (Čtyři slunce, Venkovský učitel, Štěstí atd.), bezpochyby jeden z nejpřemýšlivějších filmových tvůrců dejme tomu střední generace, ukousl příliš velké sousto. Slámu je třeba pochválit za výběr tématu - tragické události, ke kterým skutečně došlo na Vitorazsku na a po konci války.

Když ovšem není k dispozici zdařilý scénář (Ivan Arsenjev) a Sláma s ním již nic kloudného nevyčaroval, tak se tato volba ukazuje jako dvojnásobná chyba. Rozpaky vzbuzuje již základní stavba filmu - oč nahodileji, povrchněji a zkratkovitěji se tvůrci věnují rokům, které tragédii v malé vesnici na jihu Čech předcházely, o to větší prostor dostane samotná masová vražda. Divák tak ale zákonitě nechápe motivy a jednání jednotlivých postav, mimochodem ne příliš zdařile načrtnutých. A už vůbec ne tak niterný proces, během kterého se z přátelského souseda stane vražedná bestie.

Místo aby Sláma věnoval pozornost postupnému budování atmosféry a zachycení plíživého zla, v první polovině snímku divákovi předvádí nesourodý pelmel výjevů, ve kterém je obtížné se vyznat. Herci tak toho nemají moc co hrát. Mimochodem, pokud je součástí výchozí situace skuhrání vitorazských sedláků, jak špatně se jim v První republice žije, pak by Sláma neměl vybírat tak blahobytně, ba skoro obézně vyhlížející herecké typy, kterým evidentně scházejí vrásky upracovaného a unaveného venkovana.

V porovnání s Krajinou ve stínu tak opět geniálně vyniká podobný film, monumentální Jasného epos Všichni dobří rodáci, který se věnuje podobnému tématu - jak se malý venkovský člověk dokáže vyrovnat s náporem velkých dějin a událostí. A bohužel, Veber Stanislava Majera není novým Františkem, přestože by na to Majer měl. Jen mu nikdo takovou roli nenapsal. I po Slámově filmu tak poválečné Vitorazsko zůstává stále zahaleno stínem neznáma.