reklama
reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

AKA: investice do marketingové komunikace loni mírně vzrostly na 120 miliard

Katastrofické scénáře se nekonaly. Asociace komunikačních agentur (AKA) odhaduje, že loňské investice do marketingové komunikace dosáhly úrovně 119,7 miliardy korun (ceníkové ceny).

Navzdory dopadům pandemie tedy vzrostly zhruba o 700 milionů (0,6 procenta) oproti roku 2019. Ještě na jaře 2020 zástupci AKA odhadovali poklesl komunikačních investic vlivem covidu až o 50 procent, tedy o desítky miliard. Objemy investic do reklamního prostoru podle průzkumu AKA loni klesly u venkovní reklamy o 19 procent, v rádiu o 8 procent a v tisku o 13 procent. Naopak u televizní reklamy meziročně o 8 procent vzrostly.

"Z výsledků výzkumu lze vypozorovat opatrnost zadavatelů, která se projevila zejména v prvním pololetí. Závěr roku ale přinesl nárůst investic do reklamy. V letošním roce očekáváme, že se tempo růstu vrátí na hodnoty před pandemií. Firmy si uvědomují, že reklama posiluje spotřebu a je jejím hnacím motorem,“ tvrdí Marek Hlavica, ředitel AKA.

Třemi největšími zadavateli mediální reklamy v roce 2020 byly řetězce Lidl, Kaufland a Albert. Lidl meziročně do reklamy podle průzkumu AKA investoval o 31 procent více, Kaufland o 15 procent více. Albert navýšil své reklamní investice dokonce o 113 procent. Z předloňského desátého místa se dostal až na třetí pozici a předběhl tak společnost Alza.cz, největší český e-shop.


"Kategorie potravin a potravinových řetězců byla v hodnotě reklamního prostoru s velkým náskokem první. Za ní následovalo bankovnictví a pojištění, třetí místo obsadila kategorie elektroniky a domácích spotřebičů. V této kategorii hrají významnou roli internetové obchody, které ale nemusely nutně zvyšovat investice do reklamy. Automaticky se totiž staly alternativou uzavřených kamenných obchodů," doplnil Hlavica.