Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 
        
      
   
      

Tržby největšího e-shopu Alza.cz překročily 37 miliard

12:10, 17. 2. 2021

Největší český e-shop Alza.cz, který ovládá skupina investorů pod vedením miliardáře Aleše Zavorala, pokračuje díky vyššímu zájmu o online nakupování a teritoriální expanzi na rychlé růstové dráze.

Tržby e-commerce firmy v roce 2020 dosáhly 37,3 miliardy korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 8 miliard (v procentech o 28 procent). Rekordním obratovým dnem se stal 14. prosinec 2020 s 313 miliony korun. Růst zaznamenal i ukazatel čistého zisku, který v předchozím období dosáhl miliardu korun (číslo za 2020 Alza nechtěla komentovat). Meziroční růst v Česku loni dosáhl 24 procent, v Maďarsku 27 procent a na Slovensku 36 procent. Firma loni vyřídila 15,8 milionu objednávek (meziročně plus 28 procent), přepravila 17 milionů balíků (plus 46 procent).

Alza v loňském roce zaznamenala celkem 15 produktových segmentů, ve kterých dosáhla obratu jedné miliardy a více. Kromě jiného v audio video, beauty a drogerie (poprvé přes miliardu), hračky (poprvé), sport, televize, hobby a zahrada (poprvé) nebo nositelná elektronika (poprvé). Segment bílé elektro překročilo 2 miliardový obrat a 3 miliardy kategorie mobily, notebooky, malé domácí spotřebiče a IT příslušenství. Největší absolutní nárůsty obratu zaznamenaly bílé elektro, notebooky, hobby a zahrada a malé domácí spotřebiče.

V letošním roce se Alza hodlá věnovat několika strategickým projektům, které by se měly stát motorem dalšího růstu - rozvoji market place, sítě AlzaBoxů a pokračování expanze do dalších zemí EU. V market place Zavoralův e-shop loni nabral přes 200 nových partnerů, nárůst obratu zde dosáhl 220 procent. V nabídce Alzy se tak objevily alkohol, hudební nástroje, móda nebo vinyly. Síť AlzaBoxů nyní čítá cca 800 jednotek v Česku a na Slovensku. Cílem je nárůst počtu boxů až na 3000 a na 300 tisíc schránek v polovině roku 2022.

Klíčová bude pro Alzu územní expanze. "Bez expanze Alza dlouhodobě nepřežije. Expanzi řídí nejlepší z nás," uvedl místopředseda představenstva Tomáš Havryluk. Podle něj bude Alza do pěti let přítomna minimálně v deseti zemích EU. V současné době Alza prodává kromě Česka rovněž na Slovensku, v Maďarsku (plánuje se zde otevření logistického centra), Rakousku, Německu a ve Velké Británii.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Objednat předplatné zde

Přihlášení

Rychlovky

  • Symbio Digital: digitální agentura Roberta Haase a Libora Šimona postavila nový web pro investiční skupinu PPF. Na zakázce pracovala od podzimu 2020, zajistila kompletní proces od návrhu struktury přes UI až po vývoj.

  • FTV Prima: druhý díl seriálu Einstein - Případy nesnesitelného génia vidělo na hlavním kanále Prima v sobotu 15. května 1,009 milionu diváků (share 24,78 procenta) v cílovce 15+. O týden dříve to bylo 1,115 milionu.

  • Nestlé Česko a Slovensko: novou finanční ředitelkou Nestlé pro český a slovenský trh je Lenka Škopová. V Nestlé pracuje více než 12 let a v posledních pěti letech vedla oddělení pro finanční kontrolu.

  • IMT Smile: slovenská skupina vydává novou desku Srdce Rozum Boulevard. Ta vyšla fyzicky i digitálně 13. května a o dva týdny později se objeví i na vinylu. Label Universal Music.

  • Knihobot: online antikvariát rozjíždí vyhledávač knížek UlovKnihu.cz. Ten sleduje knižní nabídku více než 160 českých antikvariátů a denně monitoruje více než 1,8 milionu titulů. Umožňuje tedy vyhledávat v široké antikvární nabídce. "Přestože je trh knih z druhé ruky obrovský, pro antikváře je výrazně těžší a dražší shánět na internetu zákazníky než pro běžné knihkupce. Napomáhá tomu i přístup největších vyhledávačů zboží. Například Heureka.cz ve vyhledávání zboží z druhé ruky, a tím i antikvární knihy, upozaďuje, Zboží.cz je dokonce blokuje úplně," uvedl Dominik Gazdoš, zakladatel Knihobot.cz.

  • O2 Czech Republic: vzhledem k pandemické situaci představenstvo mobilního operátora (majoritní vlastník PPF) svolává valnou hromadu k rozhodování per rollam s termínem hlasování od 28. května do 14. června 2021. Veškeré podklady pro akcionáře budou uveřejněny na internetových stránkách společnosti a v Obchodním věstníku.

  • Hit dne

    Trailer Godzilla vs Kong.

Recenze

Vojtěch Matocha: Prašina – Bílá komnata

Knihy Aleš Borovan

Poslední a patrně nejpovedenější díl dobrodružné trilogie Prašina o tajemné pražské čtvrti, ve které nefunguje elektřina, ani signál mobilních telefonů a jejíž předchozí příběhy přitáhly pozornost řady foglarovských čtenářů a příznivců ježka v kleci.

Spisovatel Vojtěch Matocha, v civilním životě vývojář softwaru pro mobilní telefony, v Bílé komnatě do značné míry vycizeloval vypravěčský styl Prašiny - rychlý spád a příběh, který se odehrává v krátkém časovém úseku a ve kterém akce střídá akci, nyní ještě prokombinoval s hlubšími ponory do minulosti a do nitra hlavních hrdinů, chlapce Jirky a dívky En.

Matocha zároveň omezil, byť zcela nepotlačil momenty, které trochu dráždily u předchozích dvou knih. Totiž velkou roli náhod, které v první Prašině a Černém merkuritu zhusta posouvaly děj kupředu. V Bílé komnatě je stavba a plynutí příběhu logičtější, kompaktnější a propracovanější. Zároveň si i třetí kniha uchovává jedinečnou atmosféru oprýskaných a zaprášených domů, dvorků a zapomenutých bytů, které vytvářejí magický kolorit čtvrti Prašina, ukrývající v sobě úžasné vynálezy záhadného vynálezce z 19. století Hanuše Nápravníka.

Výsledkem je skvělé dobrodružné čtení pro celou rodinu (byť primární cílení jsou dětští čtenáři nad devět let), které se směle může postavit vedle legendárních příhod Rychlých šípů ve Stínadlech. S napětím čekáme, kam se Matochova vypravěčská fantazie po uzavření (?) trilogie vydá dále.