Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 
   
    
       
     

Tržby největšího e-shopu Alza.cz překročily 37 miliard

12:10, 17. 2. 2021

Největší český e-shop Alza.cz, který ovládá skupina investorů pod vedením miliardáře Aleše Zavorala, pokračuje díky vyššímu zájmu o online nakupování a teritoriální expanzi na rychlé růstové dráze.

Tržby e-commerce firmy v roce 2020 dosáhly 37,3 miliardy korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 8 miliard (v procentech o 28 procent). Rekordním obratovým dnem se stal 14. prosinec 2020 s 313 miliony korun. Růst zaznamenal i ukazatel čistého zisku, který v předchozím období dosáhl miliardu korun (číslo za 2020 Alza nechtěla komentovat). Meziroční růst v Česku loni dosáhl 24 procent, v Maďarsku 27 procent a na Slovensku 36 procent. Firma loni vyřídila 15,8 milionu objednávek (meziročně plus 28 procent), přepravila 17 milionů balíků (plus 46 procent).

Alza v loňském roce zaznamenala celkem 15 produktových segmentů, ve kterých dosáhla obratu jedné miliardy a více. Kromě jiného v audio video, beauty a drogerie (poprvé přes miliardu), hračky (poprvé), sport, televize, hobby a zahrada (poprvé) nebo nositelná elektronika (poprvé). Segment bílé elektro překročilo 2 miliardový obrat a 3 miliardy kategorie mobily, notebooky, malé domácí spotřebiče a IT příslušenství. Největší absolutní nárůsty obratu zaznamenaly bílé elektro, notebooky, hobby a zahrada a malé domácí spotřebiče.

V letošním roce se Alza hodlá věnovat několika strategickým projektům, které by se měly stát motorem dalšího růstu - rozvoji market place, sítě AlzaBoxů a pokračování expanze do dalších zemí EU. V market place Zavoralův e-shop loni nabral přes 200 nových partnerů, nárůst obratu zde dosáhl 220 procent. V nabídce Alzy se tak objevily alkohol, hudební nástroje, móda nebo vinyly. Síť AlzaBoxů nyní čítá cca 800 jednotek v Česku a na Slovensku. Cílem je nárůst počtu boxů až na 3000 a na 300 tisíc schránek v polovině roku 2022.

Klíčová bude pro Alzu územní expanze. "Bez expanze Alza dlouhodobě nepřežije. Expanzi řídí nejlepší z nás," uvedl místopředseda představenstva Tomáš Havryluk. Podle něj bude Alza do pěti let přítomna minimálně v deseti zemích EU. V současné době Alza prodává kromě Česka rovněž na Slovensku, v Maďarsku (plánuje se zde otevření logistického centra), Rakousku, Německu a ve Velké Británii.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Objednat předplatné zde

Přihlášení

Rychlovky

  • Forum 24: malé vydavatelství (oficiální majitel Pavel Šafr), které stojí za politicko-bulvárním portálem Forum24.cz, v roce 2020 získalo výnosy ve výši 9,7 milionu korun (prodej výrobků a služeb plus dar od miliardářského vehiklu NFNZ). O rok dříve to bylo 8 milionů korun.

  • RadioZET: jak jsme informovali již dříve, zpravodajské rádio Z radio se v rámci mediální skupiny Daniela Křetínského přesunulo z rádiového vehiklu Active Radio pod CMI News, která provozuje názorový a zpravodajský portál Info.cz.

  • Czech News Center: novým členem představenstva velkého mediálního domu (majitelé Daniel Křetínský a spol). se stal šéfredaktor Blesku Radek Lain.

  • AMI Digital: agentura nově spravuje sociální sítě značek Staropramen, Cool a Ostravar (Pivovary Staropramen). Na starosti má jak samotnou správu, tak přípravu online strategií, tvorbu kreativy a zajištění placené podpory. O tři nápojové značky z portfolia Molson Coors se stará tým pod vedením Kateřiny Marešové, strategy directorky AMI Digital.

  • Česká manažerská asociace: má nového PR manažera a kontaktní osobu pro média. Stal se jím Jan Vocel, který přichází se zkušenostmi z komunikační agentury Ewing a Asociace nestátních neziskových organizací v Česku.

  • MFF Karlovy Vary: organizátoři letošního ročníku filmové přehlídky posunuli termín na srpen. Chystaný 55. ročník by se tak měl podle představ produkčního týmu uskutečnit 20. až 28. srpna 2021. "Doufáme, že v průběhu následujících měsíců dojde k významnému rozšíření vakcinace a díky tomu zvládnutí pandemické situace, tak aby bylo možné uspořádat karlovarský festival v maximálně bezpečné formě pro jeho hosty a návštěvníky," uvedl prezident MFF KV Jiří Bartoška.

  • Hit dne

    Trailer Godzilla vs Kong.

Recenze

Krajina ve stínu

Film Aleš Borovan

Bohužel, tentokráte si režisér a scenárista Bohdan Sláma (Čtyři slunce, Venkovský učitel, Štěstí atd.), bezpochyby jeden z nejpřemýšlivějších filmových tvůrců dejme tomu střední generace, ukousl příliš velké sousto. Slámu je třeba pochválit za výběr tématu - tragické události, ke kterým skutečně došlo na Vitorazsku na a po konci války.

Když ovšem není k dispozici zdařilý scénář (Ivan Arsenjev) a Sláma s ním již nic kloudného nevyčaroval, tak se tato volba ukazuje jako dvojnásobná chyba. Rozpaky vzbuzuje již základní stavba filmu - oč nahodileji, povrchněji a zkratkovitěji se tvůrci věnují rokům, které tragédii v malé vesnici na jihu Čech předcházely, o to větší prostor dostane samotná masová vražda. Divák tak ale zákonitě nechápe motivy a jednání jednotlivých postav, mimochodem ne příliš zdařile načrtnutých. A už vůbec ne tak niterný proces, během kterého se z přátelského souseda stane vražedná bestie.

Místo aby Sláma věnoval pozornost postupnému budování atmosféry a zachycení plíživého zla, v první polovině snímku divákovi předvádí nesourodý pelmel výjevů, ve kterém je obtížné se vyznat. Herci tak toho nemají moc co hrát. Mimochodem, pokud je součástí výchozí situace skuhrání vitorazských sedláků, jak špatně se jim v První republice žije, pak by Sláma neměl vybírat tak blahobytně, ba skoro obézně vyhlížející herecké typy, kterým evidentně scházejí vrásky upracovaného a unaveného venkovana.

V porovnání s Krajinou ve stínu tak opět geniálně vyniká podobný film, monumentální Jasného epos Všichni dobří rodáci, který se věnuje podobnému tématu - jak se malý venkovský člověk dokáže vyrovnat s náporem velkých dějin a událostí. A bohužel, Veber Stanislava Majera není novým Františkem, přestože by na to Majer měl. Jen mu nikdo takovou roli nenapsal. I po Slámově filmu tak poválečné Vitorazsko zůstává stále zahaleno stínem neznáma.