Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 
     
     
   
        

Tržby českého hudebního průmyslu loni narostly na 1,2 miliardy korun

18:11, 24. 3. 2021

I přes citelný pokles příjmů z veřejného provozování (pandemie, stopka pro koncerty atd.) a prodejů fyzických nosičů (vývoj konzumace hudby) hudební průmysl v České republice v roce 2020 vyinkasoval více než v roce 2019.

Celkové příjmy hudební branže loni vzrostly o 8 procent na 1,183 miliardy korun (v absolutních číslech plus 90 milionů). Z toho na digitální prodeje připadlo 592 milionů (o rok dříve 424 milionů), na fyzické nosiče 195 milionů (212 milionů) a na provozovací práva 348 milionů (419 milionů). Vyplývá to z čísel české pobočky Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI).

Prodeje CD a DVD nosičů v daném období poklesly o 17 procent, respektive o 6 procent. Prodeje vinylových nosičů zaznamenaly nárůst o 12 procent. Digitální a fyzické prodeje jsou v poměru 75 : 25. Pokračuje pokles příjmů z downloadu, loni to bylo o 18 procent. Příjmy z downloadů již představují pouze 3 procenta z celkového objemu digitálních prodejů. Počet předplatitelů streamingových služeb v Česku loni narostl ze 700 tisíc na milion na konci roku 2020.

Vedoucí pozici na českém hudebním trhu v roce 2020 obhájilo hudební vydavatelství Universal Music, na druhém místě skončila Warner Music, třetí příčku zaujímá Sony Music. Pozici největšího domácího vydavatele si i nadále drží Supraphon. Nejprodávanějším titulem roku 2020 se stala výběrovka Karla Gotta (foto) 80/80 Největší hity 1964-2019 (Supraphon) následovaná novinkou Jaromíra Nohavici Máma mi na krk dala klíč (Nohavica/Petarda).

Odběr newsletteru:

Vaší pozornosti doporučujeme:

Prodej nosičů a hudebních práv vydělaly téměř 30 milionů

Maloobchodní knižní síť Levné knihy loni zvedla tržby na rekordní hodnotu

Hudební byznys vynesl solidních 14 milionů

V Česku vznikla další koncertní organizace, Asociace hudebního průmyslu

Fermata posiluje na distribučním trhu s filmovými a hudebními DVD, CD a Blu-ray

Hudební trh v roce 2019 narostl na více než miliardu korun

Hudební vydavatelství Supraphon udrželo tržby nad 120 miliony

Britští Coldplay vydali devátou studiovou desku

Kryštof vydal osmé studiové album Halywůd, produkovali jej čtyři producenti

Hudební dramaturgii Meet Factory bude řídit Havelka z Please The Trees

Poslední desce Harleje se daří, kapela vyrazí na turné po Česku

Byznys populárních pop punkerů Rybičky48 klesl téměř o 6 milionů

Britští Coldplay na podzim vydají deváté studiové album

Rapper Marpo vydává druhé album, inspirované temnou náladou Louisiany a Mississippi

Ben Cristovao vydává digitální album Jentak a vyjíždí na letní koncerty

Kryštof na podzim vydá novou desku, bude na ní i duet s Karlem Gottem

Zpěvák Marek Ztracený vyjede na speciální koncerty Tour de léto

Na open air koncerty bude moci přijít bez omezení kapacity až 2 tisíce lidí

Na koncertní turné po covidové pauze vyráží Tři sestry, Lucie nebo Kabát

Kabát opět odloží obří turné, jako náhradu nabídne „cirkusové“ koncerty

Tržby Divokého Billa v covidovém roce 2020 spadly na méně než třetinu

Prodeje posledního alba Richarda Müllera vynesly miliony korun

Pop punková legenda The Offspring po devíti letech vydává nové album

Odběr newsletteru:

Objednat předplatné zde

Přihlášení

Rychlovky

  • DataSentics: pražskou firmu, která se specializuje na datovou vědu a vyvíjí podniková řešení umělé inteligence a strojového učení (AI/ML), kupuje evropská korporace Atos (byznys okolo digitální transformace), kotovaná na pařížské burze. Atos touto akvizicí rozšíří portfolio v oblasti AI/ML a počítačového vidění o nové produkty založené na AI a datově vědeckých schopnostech. Svoje řady tak rozšiřuje o tým zhruba 100 datových vědců a techniků AI/ML.

  • Atmedia: mediazastupitelství, které na českém trhu obchodně zastupuje 28 tematických televizních stanic, v roce 2022 zvýší s ohledem na vysokou poptávku po reklamním prostoru cenu za televizní reklamu o 5 až 10 procent. Vedle standardních obchodních balíčků atmax, atadults, atchoice a atkids nabídne svým klientům sponzoring Formule 1 či Zimních olympijských her v Pekingu.

  • Economia: vydavatelství spustila novou podobu webu Hospodářských novin Hn.cz, který prošel nejen grafickou, ale také generační technologickou proměnou. Novou podobu webu navrhlo studio Švejda Goldmann, které s Economií dlouhodobě spolupracuje a stojí za řadou zpravodajských a publicistických webů v Česku.

  • T-Mobile: novými členy představenstva českého operátora se nedávno stali německý manažer Rodrigo Diehl z Deutsche Telekom a ukrajinská manažerka Olga Nevska, jinak CEO Telekom MobilitySolutions. Třetím členem představenstva je ředitel Jose Perdomo Lorenzo.

  • TV Nova: startuje nový online pořad, ve kterém se vystřídají bývalí účastníci pořadu Masterchef a divákům na svých receptech ukážou, jak využít zbytky z vaření v běžné domácnosti. Pořad Do posledního sousta bude dostupný na stránkách Nova Plus a také na sociálních sítích TV Nova. První díl Nova nasazuje dnes a každý týden bude zveřejněn další. Celkem na diváky čeká deset receptů s deseti kuchaři.

  • Seznam.cz: internetová firma nabízí novou Smart TV a HbbTV aplikaci. Uživatelé v ní najdou videa z vlastní produkce Seznamu (Stream originals, Seznam Zprávy, Proženy.cz) i partnerský videoobsah. Do budoucna se v aplikaci objeví další obsah i služby Seznam.cz. TV aplikace je k dispozici na chytrých televizích Samsung a LG, na platformě Android TV a na červeném tlačítku - HbbTV.

  • Hit dne


    Teaser pro nový seriál House of Dragon.

Recenze

Karel

Film Aleš Borovan

Nejprve si ujasněme pravidla hry: dokumentární film Karel o životě nejslavnějšího českého popového diváka Karla Gotta (úmrtí 2019) nevznikl z nějakého vnitřního pnutí či uměleckého nepokoje režisérky Olgy Malířové Špátové. Ta byla manželskou dvojicí Gottových v uplynulých letech najmuta, aby de facto vystavěla Gottovi filmový pomník. Kontrolovaný pomník.

Přesto je třeba odmítnout pohled, že snímek Karel je cosi vyumělkovaného, nalakovaného na růžovo. Díky několika faktorům. Tak především samotný Gott byl evidentně k sobě natolik vnitřně poctivý umělec a člověk, než aby zde po sobě zanechal jakousi totálně falešnou či matoucí zprávu nebo aby vynechával některá citlivá témata (vztah ke komunistické moci, Anticharta). Notabene v závěru života (část natáčení proběhlo těsně před skonem Mistra), kdy se Gott, vždy pověstný humorem, dostal do takového stavu nadhledu a smíření sám se sebou, který by mu mohla většina kritiků závidět (obzvláště kněz Halík se rýpáním do již zemřelého Gotta doživotně znemožnil).

V části filmu se výše popsaný model s najatou režisérkou ukazuje spíše jako výhoda. Gott si totiž Špátovou pouští dost k tělu. Je evidentní, že pokud by byla jen zvědavou "externistkou", nikdy by neměla šanci točit chvíle intimní rodinné pohody u Gottových, okamžiky vyčerpání v zákulisí závěrečných koncertů nebo chvíle kruté pravdy, kdy se slavný zpěvák v nemocnici dozvídá zdrcující diagnózu.

Divák se v některých momentech neubrání slzám dojetí či pohnutí, ale film Karel rozhodně není laciná ždímačka slz. Je to důstojný a do určité míry poctivý (případné třinácté komnaty nechť si Mistr vyříká s Nejvyšším) pomník člověka, který do života milionů vnášel radost a světlo. Jako poslední rozloučení a vyznání slavného umělce funguje na výbornou.