Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 
     
     
   
        

Do Česka se vrací výroba zahraničních seriálů a filmů, investuje Netflix či Amazon

12:48, 1. 5. 2021

V Česku se opět rozebíhá výroba audiovizuálních projektů, zejména pro zahraniční producenty. Již se natáčí nebo se připravují rozsáhlé projekty pro Netflix, Amazon, Lionsgate, NBC Universal, ZDF nebo Sky.

Výroba pokračuje i u dvou obřích projektů Carnival Row (foto) s Orlando Bloomem (druhá série) a Wheel of Time s Rosamund Pike (první a druhá série). Podle údajů, které má k dispozici Státní fond kinematografie, by se natáčení filmových projektů v roce 2021 mohlo dostat na úroveň před pandemií. Rok 2019 byl přitom pro tuzemský filmový průmysl rekordní, když do české výroby audiovizuálních projektů přiteklo 9 miliard korun zahraničních investic.

"Zájem zahraničních producentů byl pouze přibrzděn, v současné chvíli opět evidujeme obrovskou poptávku po natáčení v Česku. Audiovizuální průmysl má velmi silnou schopnost adaptace a rychlého znovuoživení, takže by mohl být i perfektním nástrojem k nastartování zaměstnanosti a podnikání v době pokoronavirové," uvedla ředitelka fondu Helena Bezděk Fraňková. "Řada velkých projektů se natáčí nejen v Praze ale i v regionech, tedy i pro ně to bude znamenat značné oživení."

Kromě výše uvedených projektů se v tuzemských ateliérech a exteriérech natáčely, točí nebo připravují další tituly: celovečerní film režiséra Marca Forstera White Bird: A Wonder Story (Lionsgate) s Gillian Anderson a Helen Mirren, seriálové projekty jako adaptace slavného románu E. M. Remarqua Na západní frontě klid (Netflix) s Danielem Brühlem, třetí řada americké série Hanna (Amazon, NBC Universal), příběh z období studené války o lásce mezi dvěma špióny odehrávající se ve východním Berlíně, Moskvě a Paříži Operations Totems (Amazon, Gaumont), adaptace stejnojmenného románu Choderlose Laclose Nebezpečné známosti (Lionsgate), apokalyptický seriál Extinction (Sky) nebo celovečerní film Netflixu Kosmonaut z Čech (adaptace románu amerického spisovatele českého původu Jaroslava Kalfaře).

V neposlední řadě by se zde měl vyrábět The Gray Man (Netflix), thriller z prostředí CIA v hlavních rolích s Ryanem Goslingem a Chrisem Evansem, a pohádka německé televize ZDF Trpaslík Nos. V letošním roce je na tzv. filmové pobídky připraveno celkem 800 milionů korun z prostředků daňových poplatníků. Jedná se o navýšení na 1,3 miliardy.

Odběr newsletteru:

Vaší pozornosti doporučujeme:

Hrubé tržby Prvok, Šampón, Tečka a Karel překročily 60 milionů

Marhoulův film Nabarvené ptáče má další cenu z filmového festivalu

Kinaři a filmoví distributoři se bouří proti státu, chtějí zrušit kontroly u vstupu

Režisérka Ferencová a producent Dvořák mají dotočeno

Návštěvnost komedie Prvok, Šampón, Tečka a Karel překročila 300 tisíc diváků

Tržby filmu Prvok, Šampón, Tečka a Karel překročily 30 milionů korun

Karel Roden dotočil novou celovečerní komedii Indián

Producent Erben a režisér Bajgar mají dotočeno Kurz manželské touhy, kinopremiéra na podzim

Režisér Tauš získal pro nový celovečerní film Amerikánka důležitého partnera

„Psí“ rodinný film Gump – pes, který naučil lidi žít s tržbami 6 milionů

Vánoční film Ireny Pavláskové má dotočeno, do kin jde v listopadu

Komedie Matky prodala kinolístky téměř za 30 milionů

Dvořák s Ferencovou začali točit novou rodinnou komedii Přání k narozeninám

Na kin vstoupí druhý film Petra Kolečka, debut utržil desítky milionů

Marvelovka Black Widov v kinech utržila přes 150 milionů dolarů, další miliony šly ze streamingu

Produkce Xova Film začala točit celovečerní film Běžná selhání

Havelka s producentem Jeníčkem dotočili komedii Mimořádná událost

Tým komedie Prvok, Šampón, Tečka a Karel připravuje speciální projekci pro několik tisíc diváků

Komedie Matky během premiérového týdne utržila téměř 8 milionů

Online fotbalový seriál Vyšehrad jde do kin jako film

Akční blockbuster Rychle a zběsile 9 vládne kinům, tržby překročily 400 milionů dolarů

Rychle a zběsile 9 v českých kinech vidělo skoro 40 tisíc diváků

Sarkastický režisér Sedláček začal točit vztahovou romantickou komedii

Čínští diváci nafoukli mezinárodní tržby Rychle a zběsile 9 na více než čtvrt miliardy dolarů

Multiplexy CineStar a Cinema City se připravují na otevření, v distribuci se objeví první blockbustery

Do kin míří první filmová romance Jana Prušinovského

Macharáček dotočil pohádku Tajemství staré bambitky 2, do kin půjde v prosinci

Akční blockbuster Rychle a zběsile 9 vydělává desítky milionů dolarů v kinech na mezinárodních trzích

Fond Enernu a Conseq financuje německou online automobilovou platformu

Duo Jan a Zdeněk Svěráci dotočilo nový film Betlémské světlo

Pražská síť nezávislých kin Aero, Bio Oko a Světozor začne promítat

Petr Jákl ml. se podílí na výrobě nového filmu s Pierce Brosnanem

Menšík se Šoustalem startují nové venture „studio“, chtějí investovat do e-commerce a fintechu

Projekt Devadesátky nabídne Špačkův celovečerní film i dokumentární cyklus

Odběr newsletteru:

Objednat předplatné zde

Přihlášení

Rychlovky

  • DataSentics: pražskou firmu, která se specializuje na datovou vědu a vyvíjí podniková řešení umělé inteligence a strojového učení (AI/ML), kupuje evropská korporace Atos (byznys okolo digitální transformace), kotovaná na pařížské burze. Atos touto akvizicí rozšíří portfolio v oblasti AI/ML a počítačového vidění o nové produkty založené na AI a datově vědeckých schopnostech. Svoje řady tak rozšiřuje o tým zhruba 100 datových vědců a techniků AI/ML.

  • Atmedia: mediazastupitelství, které na českém trhu obchodně zastupuje 28 tematických televizních stanic, v roce 2022 zvýší s ohledem na vysokou poptávku po reklamním prostoru cenu za televizní reklamu o 5 až 10 procent. Vedle standardních obchodních balíčků atmax, atadults, atchoice a atkids nabídne svým klientům sponzoring Formule 1 či Zimních olympijských her v Pekingu.

  • Economia: vydavatelství spustila novou podobu webu Hospodářských novin Hn.cz, který prošel nejen grafickou, ale také generační technologickou proměnou. Novou podobu webu navrhlo studio Švejda Goldmann, které s Economií dlouhodobě spolupracuje a stojí za řadou zpravodajských a publicistických webů v Česku.

  • T-Mobile: novými členy představenstva českého operátora se nedávno stali německý manažer Rodrigo Diehl z Deutsche Telekom a ukrajinská manažerka Olga Nevska, jinak CEO Telekom MobilitySolutions. Třetím členem představenstva je ředitel Jose Perdomo Lorenzo.

  • TV Nova: startuje nový online pořad, ve kterém se vystřídají bývalí účastníci pořadu Masterchef a divákům na svých receptech ukážou, jak využít zbytky z vaření v běžné domácnosti. Pořad Do posledního sousta bude dostupný na stránkách Nova Plus a také na sociálních sítích TV Nova. První díl Nova nasazuje dnes a každý týden bude zveřejněn další. Celkem na diváky čeká deset receptů s deseti kuchaři.

  • Seznam.cz: internetová firma nabízí novou Smart TV a HbbTV aplikaci. Uživatelé v ní najdou videa z vlastní produkce Seznamu (Stream originals, Seznam Zprávy, Proženy.cz) i partnerský videoobsah. Do budoucna se v aplikaci objeví další obsah i služby Seznam.cz. TV aplikace je k dispozici na chytrých televizích Samsung a LG, na platformě Android TV a na červeném tlačítku - HbbTV.

  • Hit dne


    Teaser pro nový seriál House of Dragon.

Recenze

Karel

Film Aleš Borovan

Nejprve si ujasněme pravidla hry: dokumentární film Karel o životě nejslavnějšího českého popového diváka Karla Gotta (úmrtí 2019) nevznikl z nějakého vnitřního pnutí či uměleckého nepokoje režisérky Olgy Malířové Špátové. Ta byla manželskou dvojicí Gottových v uplynulých letech najmuta, aby de facto vystavěla Gottovi filmový pomník. Kontrolovaný pomník.

Přesto je třeba odmítnout pohled, že snímek Karel je cosi vyumělkovaného, nalakovaného na růžovo. Díky několika faktorům. Tak především samotný Gott byl evidentně k sobě natolik vnitřně poctivý umělec a člověk, než aby zde po sobě zanechal jakousi totálně falešnou či matoucí zprávu nebo aby vynechával některá citlivá témata (vztah ke komunistické moci, Anticharta). Notabene v závěru života (část natáčení proběhlo těsně před skonem Mistra), kdy se Gott, vždy pověstný humorem, dostal do takového stavu nadhledu a smíření sám se sebou, který by mu mohla většina kritiků závidět (obzvláště kněz Halík se rýpáním do již zemřelého Gotta doživotně znemožnil).

V části filmu se výše popsaný model s najatou režisérkou ukazuje spíše jako výhoda. Gott si totiž Špátovou pouští dost k tělu. Je evidentní, že pokud by byla jen zvědavou "externistkou", nikdy by neměla šanci točit chvíle intimní rodinné pohody u Gottových, okamžiky vyčerpání v zákulisí závěrečných koncertů nebo chvíle kruté pravdy, kdy se slavný zpěvák v nemocnici dozvídá zdrcující diagnózu.

Divák se v některých momentech neubrání slzám dojetí či pohnutí, ale film Karel rozhodně není laciná ždímačka slz. Je to důstojný a do určité míry poctivý (případné třinácté komnaty nechť si Mistr vyříká s Nejvyšším) pomník člověka, který do života milionů vnášel radost a světlo. Jako poslední rozloučení a vyznání slavného umělce funguje na výbornou.