Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 
      
     
      
        

Výběr peněz pro hudební autory se propadl o více než 200 milionů

08:29, 4. 6. 2021

Pandemie čínského koronaviru způsobila citelný propad v příjmech skladatelů hudby a textařů, které zastupuje Ochranný svaz autorský (OSA). Pokles se týkal hlavně segmentu koncertů a reprodukované hudby, příjmy z internetu naopak rostly o desítky milionů.

OSA, který zastupuje přes 10 tisíc nositelů práv, v roce 2020 podle vlastních údajů inkasoval za všechny kolektivní správce (včetně Intergram, Dilia, OOA-S a OAZA) celkem 1,153 miliardy korun. To je o 234 milionů korun méně než v roce 2019. Pro samotné autory hudby vybral 987 milionů, do kterých jsou započteny i mimořádné doplatky z uzavřených dohod s velkými uživateli za období několika let. Po očištění inkasa o tyto jednorázové platby se příjmy skladatelů a textařů propadly prakticky na úroveň roku 2016.

Příjmy skladatelů a textařů z koncertů (foto z vystoupení Lucie) a reprodukované hudby se kvůli protiepidemickým opatřením propadly na polovinu, konkrétně klesly o 215 milionů korun. Pokračoval trend propadu prodejů hudby na fyzických nosičích, a to popularitě vinylů navzdory.

"Tento efekt má negativní dopad především na umělce, kteří jsou na koncertech životně závislí, jako jsou jazzmani nebo interpreti vážné hudby," uvedl Roman Strejček, předseda představenstva OSA. U reprodukované hudby, která zní v restauracích nebo obchodech, OSA eviduje propad o 48 procent. "Majitelům restaurací, obchodů, provozovnám služeb jsme vrátili již uhrazené odměny ve výši 40 milionů, a dále jsme zrušili nebo ponížili již uzavřené smlouvy o dalších 180 milionů," doplnil Strejček. Jediný zdroj příjmů, který podle OSA zaznamenal čistý růst, je přehrávání hudby a filmů na internetu. Rostoucí poptávka po předplatitelských službách jako Spotify, Netflix, HBO GO, Apple Music a dalších vytáhla příjmy z internetu o 30 milionů na celkových 81 milionů korun.

"V loňském roce jsme vyplatili autorské honoráře téměř 200 tisícům autorů a nakladatelů z celého světa. Přesto se nám v loňském roce podařilo snížit náklady o 15 milionů na výslednou úroveň 153 milionů korun," komentoval ekonomiku svazu Strejček. Celkem bylo rozúčtováno 883 milionů korun. Průměrná výše roční autorské odměny pro jednoho autora činila v porovnání s rokem 2019 o 232 korun méně, a to 3729 korun za rok 2020. OSA čeká, že propad příjmů autorů a skladatelů bude pokračovat i letos.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Objednat předplatné zde

Přihlášení

Rychlovky

  • BrainZone: manažerská, kreativní, PR & marketingová agentura, která se specializuje na hudební průmysl, v roce 2020 dosáhla obratu 6,2 milionu korun. V meziročním srovnání to je pokles o 25 milionů. Firma skončila v prodělku 9,6 milionu, o rok dříve vygenerovala zisk 6,4 milionu korun.

  • POS Media Czech Republic: indoor mediální agentura v roce 2020 utržila 126 milionů korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 58 milionů. Čistý zisk meziročně vzrostl z 8,5 milionu na 12 milionů korun. Firma patří do konsolidačního celku nizozemské POS Media, ve které by měl držet rozhodující podíl zakladatel a generální ředitel společnosti Richard van het Bolscher.

  • Firma na zážitky: zážitková společnost ze skupiny Media Bohemia v roce 2020 utržila přes 47 milionů korun. O rok dříve to bylo 68 milionů. Ztráta ve výši 6 milionů v roce 2019 se loni překlopila v účetní zisk ve výši 5 milionů korun.

  • Norah Jones: americká zpěvačka a písničkářka, kombinující jazz a pop, dnes vydává album s vánočními motivy, které nese název I Dream Of Christmas. Deska, na které spolupracoval producent Leon Michels, obsahuje písně jako White Christmas, Blue Christmas, Winter Wonderland, Christmas Time Is Here nebo také předělávku písně Christmas Don’t Be Late známé od filmových Chipmunků.

  • Publicis Groupe: PR agentura MSL získala nového klienta - platformu pro rozvoz jídla Dáme jídlo. Zajišťovat pro něj bude podporu v oblasti spotřebitelské i korporátní komunikace. Spolupráce byla zahájena na začátku října 2021. MSL nahrazuje předchozí agenturu Dáme jídlo PR Partners.

  • KKCG: fond Springtide Ventures ze skupiny Karla Komárka ml. investoval do izraelské společnosti Cognni, zaměřené na využívání umělé inteligence ve středních a velkých  firmách. Fond do firmy investoval 3 miliony dolarů formou SAFE (Simple Agreement for Future Equity). V roce 2022 by fond měl držet zhruba pětiprocentní podíl v Cognni. "Tuto investici považujeme za velmi perspektivní. Produkty, jež Cognni vyvíjí, jsou zaměřené na řízení a ochranu firemních dokumentů. To je něco, bez čeho se firmy v budoucnu neobejdou," uvedl Karel Tušek, technologický ředitel Springtide.

  • Hit dne


    Teaser pro nový seriál House of Dragon.

Recenze

Myši patří do nebe

Film Aleš Borovan

Dlouhé roky připravovaný projekt podle stejnojmenné knihy Ivy Procházkové vyústil v povedený a nevšední animák, kterého bychom si měli vážit a opečovávat jako vzácnou květinku. V první řadě se jedná o výrazný a nadprůměrný projekt i v rámci té lepší části české animované tvorby (Jiří Trnka, Jiří Barta, Aurel Klimt, Břetislav Pojar atd.). Tradice v podobě tuzemské animace jako výkladní skříně české kinematografie, ať již to bereme z hlediska úrovně řemesla (nesmíme zapomenout i na podmanivou hudbu tohoto filmu) nebo sdělovaných myšlenek, tedy zaplaťpánbu nekončí.

Za druhé, Myši patří do nebe je skutečně chytře a promyšleně vystavěný rodinný snímek, na který dospělí mohou bez obav zajít se svými dětmi tak cca do dvanácti třinácti let. Tvůrci v čele s režisérskou dvojicí Jan Bubeníček - Denisa Grimmová v příběhu myšky Šupito a lišáka Bělobřicha citlivě a vyváženě namixovali směs dětské rozpustilé zábavy, fantazie a dospěláckých vážných témat, byť možná více gagů a hlášek by neškodilo a byť zejména v závěru si člověk řekne, zda některé vrstvy vyprávění malé děti vůbec pochopí.

A za třetí se jedná o krásný, ušlechtilý, lidský a emocionálně naléhavý snímek, žánrově asi nejblíž zábavnému dobrodružství, který v lidech probouzí to dobré a který by mohl zabodovat i za hranicemi České republiky (přesněji vzato jsou "Myši" česko-francouzsko-polsko-slovenský projekt). Témata, jak moc je důležité přátelství, být s tím, koho máme rádi (přátelé, maminka, tatínek), jak je důležité překonat vlastní strachy a umět se obětovat za své blízké, jsou nadčasová a všeobecně platná. Myši patří do nebe takto jako jeden z mála tuzemských filmů dokáží oslovit i rozmanité mezinárodní publikum.

Tři hlavní klady, kvůli kterým byste film neměli minout a vydat se s celou rodinou do kina.