Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 
       
     
      
    

Výběr peněz pro hudební autory se propadl o více než 200 milionů

08:29, 4. 6. 2021

Pandemie čínského koronaviru způsobila citelný propad v příjmech skladatelů hudby a textařů, které zastupuje Ochranný svaz autorský (OSA). Pokles se týkal hlavně segmentu koncertů a reprodukované hudby, příjmy z internetu naopak rostly o desítky milionů.

OSA, který zastupuje přes 10 tisíc nositelů práv, v roce 2020 podle vlastních údajů inkasoval za všechny kolektivní správce (včetně Intergram, Dilia, OOA-S a OAZA) celkem 1,153 miliardy korun. To je o 234 milionů korun méně než v roce 2019. Pro samotné autory hudby vybral 987 milionů, do kterých jsou započteny i mimořádné doplatky z uzavřených dohod s velkými uživateli za období několika let. Po očištění inkasa o tyto jednorázové platby se příjmy skladatelů a textařů propadly prakticky na úroveň roku 2016.

Příjmy skladatelů a textařů z koncertů (foto z vystoupení Lucie) a reprodukované hudby se kvůli protiepidemickým opatřením propadly na polovinu, konkrétně klesly o 215 milionů korun. Pokračoval trend propadu prodejů hudby na fyzických nosičích, a to popularitě vinylů navzdory.

"Tento efekt má negativní dopad především na umělce, kteří jsou na koncertech životně závislí, jako jsou jazzmani nebo interpreti vážné hudby," uvedl Roman Strejček, předseda představenstva OSA. U reprodukované hudby, která zní v restauracích nebo obchodech, OSA eviduje propad o 48 procent. "Majitelům restaurací, obchodů, provozovnám služeb jsme vrátili již uhrazené odměny ve výši 40 milionů, a dále jsme zrušili nebo ponížili již uzavřené smlouvy o dalších 180 milionů," doplnil Strejček. Jediný zdroj příjmů, který podle OSA zaznamenal čistý růst, je přehrávání hudby a filmů na internetu. Rostoucí poptávka po předplatitelských službách jako Spotify, Netflix, HBO GO, Apple Music a dalších vytáhla příjmy z internetu o 30 milionů na celkových 81 milionů korun.

"V loňském roce jsme vyplatili autorské honoráře téměř 200 tisícům autorů a nakladatelů z celého světa. Přesto se nám v loňském roce podařilo snížit náklady o 15 milionů na výslednou úroveň 153 milionů korun," komentoval ekonomiku svazu Strejček. Celkem bylo rozúčtováno 883 milionů korun. Průměrná výše roční autorské odměny pro jednoho autora činila v porovnání s rokem 2019 o 232 korun méně, a to 3729 korun za rok 2020. OSA čeká, že propad příjmů autorů a skladatelů bude pokračovat i letos.

Odběr newsletteru:

Vaší pozornosti doporučujeme:

Tržby českého hudebního průmyslu loni narostly na 1,2 miliardy korun

Prodej nosičů a hudebních práv vydělaly téměř 30 milionů

V Česku vznikla další koncertní organizace, Asociace hudebního průmyslu

Fermata posiluje na distribučním trhu s filmovými a hudebními DVD, CD a Blu-ray

Kapitán Demo pokřtí novou desku v pražské hale O2 Universum

Michal Prokop dostal platinovou desku za prodej studiové novinky Mohlo by to bejt nebe…

Tým festivalu Metronome Prague spojí síly s agenturou Fource Entertainment

Hudební objev roku Horák v březnu 2022 vyjede na koncertní turné

Lucie vyrazí na koncertní turné se symfonickým orchestrem

Českého Slavíka 21 mají Marek Ztracený a Ewa Farna, dostali desítky tisíc hlasů

Kapela Tři sestry vyrazila na klubové turné

Ve finále Janečkova Slavíka budou bojovat Kabát, Landa, Ewa Farna, Krajčo nebo Ortel

Legendární švédská ABBA vydala novou desku a připravuje speciální koncerty

Písničkář Xindl X posílá na hudební trh nové album Terapie

Britští Coldplay vydali devátou studiovou desku

Kryštof vydal osmé studiové album Halywůd, produkovali jej čtyři producenti

Hudební dramaturgii Meet Factory bude řídit Havelka z Please The Trees

Poslední desce Harleje se daří, kapela vyrazí na turné po Česku

Byznys populárních pop punkerů Rybičky48 klesl téměř o 6 milionů

Britští Coldplay na podzim vydají deváté studiové album

Rapper Marpo vydává druhé album, inspirované temnou náladou Louisiany a Mississippi

Ben Cristovao vydává digitální album Jentak a vyjíždí na letní koncerty

Kryštof na podzim vydá novou desku, bude na ní i duet s Karlem Gottem

Zpěvák Marek Ztracený vyjede na speciální koncerty Tour de léto

Na open air koncerty bude moci přijít bez omezení kapacity až 2 tisíce lidí

Na koncertní turné po covidové pauze vyráží Tři sestry, Lucie nebo Kabát

Odběr newsletteru:

Objednat předplatné zde

Přihlášení

Rychlovky

  • Dentsu Czech Republic: podíl ve výši 90 procent v agentuře Isobar Czech Republic se přesune uvnitř komunikační skupiny z Adexpres.com na další firmu dentsu McGarrybowen Czech Republic. Má se jednat o účetní operaci. Zbylých 10 procent má Dentsu Czech Republic.

  • TV Nova: reality show Survivor Česko & Slovensko při svém televizním startu v úterý 18. ledna podle televize zaujala 30,81 procenta lidí u televizních obrazovek v CS 15 až 54. Nejvyšší podíl na sledovanosti byl mezi mladšími ženami - 53,81 procenta v CS Ž15 až 34.

  • Tomáš Kočko & Orchestr: seskupení z tuzemské world music scény vydalo poslední den 2021 novinkové album Ona. Slavnostní "postřižiny" nového CD proběhnou 5. dubna v brněnském Sono Centru. Natáčelo se částečně v domácích studiích hostujících interpretek a interpretů (Lucia Šoralová, Alena Antalová, Gosza Tutko a Cimbaliband), a také ve studiu dvorního zvukaře Broňka Šmida.

  • Digital People: společnost, která zastřešuje čtyři módní brandy a e-shopy Zoot, Different, Urban Store a Bibloo působící na 11 trzích Evropy, získala ke konci roku 2021 nového strategického partnera. Akciový podíl ve společnosti Digital People ve výši 50,01 procenta koupila od Natlandu společnost Across e-commerce, která se stane majoritním vlastníkem a získává tím také pravomoci exekutivně řídit celou skupinu. Majitelem Across e-commerce je slovenská skupina Across (Július Strapek).

  • Microsoft: obří softwarová korporace kupuje velkého herního vydavatele Activision Blizzard (tituly Warcraft, Diablo, Overwatch, Call of Duty nebo Candy Crush). Objem transakce je 68,7 miliardy dolarů (cena akcie 95 dolarů za kus). Po uzavření transakce (předpoklad rok 2023) by se Microsoft měl stát třetí největší herní společností na svět za Tencent a Sony. Activision Blizzard zaměstnává okolo 10 tisíc lidí po celém světě.

  • Vodafone: ve videotéce Vodafone TV diváci v roce 2021 v kategorii české filmy nejvíce sledovali (podle pořadí) 1. Anděl Páně 2. 2. S čerty nejsou žerty. 3. Čertoviny. 4. Ženy v běhu. 5. Tři oříšky pro Popelku. V kategorii české seriály to byly 1. První republika 1. a 2. série. 2. Vyšehrad. 3. Mlsné medvědí příběhy. 4. Pat a Mat. 5. Krtek a Panda. Služba Vodafone TV odstartovala v Česku v březnu 2020 a podle firmy má aktuálně statisíce zákazníků.

  • Hit dne


    Cynic: Diamond Light Body

Recenze

Guru

Televize Aleš Borovan

Kdo ještě před několika měsíci pochyboval, zda si TV Nova náhodou objemnými investicemi do velkého počtu premiérových internet-only seriálů na Voyo.cz náhodou neukousla příliš velké sousto, ten minimálně od novinkové série Guru musí začít uznale kývat hlavou (pokud to neudělal již u loňského titulu Případ Roubal).

Guru rozhodně není bakelitovou a lacině vypadající vycpávkou pro Voyo mezi americké blockbustery. Je to vydařená, plnokrevná minisérie s dobrou production value (výkonná produkce zkušená Dramedy Productions), navíc na nesnadné téma manipulace a zneužívání druhých (zde především psychických raněných či labilních žen). Guru, který vznikl na motivy nechvalně proslulého samozvaného Gurua Járy alias Óm Nadsamce a jeho polosekty, je výborně napsaný (Jan Coufal), scénář se vyhnul laciné bulvarizaci a povrchní oplzlosti.

Skvěle a přitom citlivě pracuje s atmosférou, některé pasáže, zejména obávaného "odháčkování", mohou některým slabším jedincům dost zacloumat emocemi. Je třeba smeknout, že stejně jako v Roubalovi, tak i v Guruovi dostávají velký prostor spíše neokoukané tváře, nejedná se o umělce provařené milionem seriálů. Angažovaní herci a herečky se odměnili povětšinou výbornými výkony (zejména Anna Fialová), ve kterých se snoubí civilní a soustředěné herectví. A dvě plus: herec Vojtěch Kotek má konečně ve své filmografii pořádného zlouna (každý větší herec by ho měl mít) a velmi solidní rukavice hozená konkurenční Primě. Jestli se dvě největší komerční stanice v Česku začnou přeplivávat v ranku quality TV, tuzemský divák na tom jedině vydělá.