Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 
     
     
        
    

Trh s TV reklamou ožívá, televize Nova v květnu zaznamenala o třetinu vyšší zájem zadavatelů

Po nelehkém období pandemie čínského koronaviru v roce 2020 trh s televizní reklamou v posledních týdnech vykazuje výrazné oživení. Největší hráč, komerční TV Nova (majitel PPF), jen v květnu zaregistroval v meziročním srovnání o třetinu vyšší zájem o nákup inzertního prostoru na TV kanálech.

To výrazně navýšilo vyprodanost TV kanálů Nova Group. "Nova vyprodaná není, míra vyprodanosti je však vyšší než obvykle," uvedl pro Borovan.cz co-CEO TV Nova Jan Vlček (foto), který zároveň odpovídá za obchod. Podle něj by tento příznivých trend měl vydržet i v několika následujících měsících. Cena TV reklamy se podle Vlčka v letošním roce zvyšuje, do obchodní politiky Novy se případné navýšení promítne až v příštím roce.

Tržby největší komerční televize loni mírně klesly z 5,454 miliardy na 5,237 miliardy korun (v procentech minus 4 procenta). Z celkové sumy na prodej TV reklamy připadlo 3,982 miliardy (o rok dříve 4,258 miliardy).

Borovan.cz: Jak vypadá zájem zadavatelů o nákup reklamního prostoru v médiích Nova Group v těchto měsících? Dá se to nějak rozdělit na TV a web?
Vlček: V posledních třech měsících sledujeme výrazné oživení poptávky v TV i v on-linu. Tento trend koresponduje s vývojem protipandemických opatření a jimi uměle zadržované spotřebitelské poptávky. Předpokládáme, že tento trend vysoké poptávky po reklamě bude pokračovat i přes léto a v hlavní reklamní sezoně roku, tedy v období září až prosinec. V televizi jsme dokonce přistoupili několikrát ke změně programu a navýšili investice, abychom maximalizovali náš prostor a zaručili klientům i nadále exkluzivní reklamní breaky. Ve zvýšených investicích do programu budeme pokračovat i v průběhu léta a samozřejmě i na podzim, kdy přicházíme s řadou premiér!

Borovan.cz: Dá se aktuální situace nějak číselně porovnat se stejným obdobím za rok 2020?
Vlček: Zatímco první tři měsíce 2021 nedosáhly objemem proinvestovaných peněz na loňský rok, tak v dubnu se to obrátilo - květen už byl rekordní a červen vypadá také velmi slibně. Vidíme, že počáteční opatrnost klientů ohledně reklamních investic v tomto roce se začíná rozplývat a postupně dochází k tomu, že se klienti nejen vrací, ale investují i větší částky než vloni. Předpokládáme, že se navýší i celkový objem peněz, ke kterým se klienti loni na podzim pro letošní rok zavázali.

Borovan.cz: Můžete být ohledně zájmu zadavatelů o TV inzerci v posledních týdnech konkrétnější, o kolik meziročně vzrostl?
Vlček: Zájem o TV reklamu v květnu meziročně narostl o více jak třetinu a Nova se pohybovala v růstu ještě nad průměrem trhu. Přesto však vyprodaná není, jen je tato míra vyprodanosti vyšší než obvykle. Nova generuje díky nejvyšší sledovanosti na TV trhu majoritu celkového komerčního prostoru a tak kapacitu stále má a je schopna přijmout kdykoli další objednávky z trhu, což představuje výraznou konkurenční výhodu a benefit pro zadavatele.

Borovan.cz: Které segmenty zadavatelů stouply a které naopak klesly?
Vlček: Segmentem, který využil chvilkovou menší reklamní poptávku v období lockdownu, jsou bezpochyby obchodní řetězce, které ze situace vytěžily maximum a investice v té době ještě navýšily. Obecně registrujeme aktuálně enormní zájem o TV reklamu - a to dokonce i u klientů, kteří dosud v TV aktivní nebyli. V době lockdownu se navýšili jejich tržby a už si "nevystačí" pouze s ostatními média typy. Tím, kdo poptávku suverénně vede, jsou e-shopy, ve většině své investice navýšily. V tomto segmentu se navíc objevila řada nových klientů, kteří přinášejí na trh nové peníze.

Naopak klientů, které by investice krátili, moc není. Trh se proměnil, klienti se buď zaměřili na komunikaci jiných služeb a zboží, nebo potřebují dohnat "mezeru" v komunikaci, kdy bylo jejich zboží nedostupné z důvodu vládních opatřeních. Nyní mohou zase rozpoutat zájem o zboží/služby a jejich spotřebu a konzumaci - například cestovní kanceláře.

Borovan.cz: Pokud Nova Group nyní registruje vysokou vyprodanost na svých kanálech a webech, upraví nějak svůj byznysový model pro letošní rok?
Vlček: V letošním roce dochází k výraznému nárůstu cen reklamy. Je to trend, který vyplývá z vysoké poptávky a relativně vysoké vyprodanosti prostoru na trhu. Očekáváme, že tento trend bude pokračovat i po zbytek letošního roku. Cenové podmínky však neměníme v průběhu roku, případné navýšení cen se promítne do ceníku příštího roku.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Objednat předplatné zde

Přihlášení

Rychlovky

  • Foxconn CZ: firma, která v Pardubicích vyrábí datová centra, komunikační a telekomunikační produkty, v roce 2020 dosáhla obratu 107 miliard korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 19 miliard. "Firma těžila z poptávky po infrastruktuře, zaměřené na podporu práce a učení z domova a na cloudové služby." Čistý zisk meziročně klesl z 658 milionů na 340 milionů korun. Společnost loni vyplatila dividendu přes 2,4 miliardy korun (o rok dříve 695 milionů).

  • A 11: vydavatelství rozšiřuje nabídku prémiových titulů o nový magazín E&B, se kterým vstupuje do segmentu estate, designu, developerských projektů a architektury. Magazín vyjde poprvé na začátku října a to ve formátu 330 x 230 mm a s rozsahem minimálně 80+4 strany. Distribuce bude probíhat ve volném prodeji i řízeně na top osobnosti z oboru. Šéfredaktorkou je Jana Chuchvalcová, která v A 11 řídí B2B tituly PROFI Makléř & Reality nebo PROFI Poradenství & Finance.

  • Empresa Media: v dozorčí radě vydavatelství nahradil Filipa Doubka (který odešel ke Karlovi Komárkovi ml.) Jitka Věková, jinak provozní ředitelka Médea Group.

  • Rada ČT: poslanecká sněmovna odvolala členku rady Hanu Lipovskou. Pro hlasovali poslanci z ODS, ČSSD, ANO, Pirátů, TOP09 a STAN. Důvodem má být údajné porušení zákona a kandidatura za Volný blok. Dá se očekávat, že se Lipovská odvolá a že má slušnou šanci na výhru. Mimochodem, před lety člen Rady ČT a ČSSD Erazim Kohák kandidoval do Senátu a nikomu to nevadilo.

  • FTV Prima: epizodu seriálu Slunečná ze čtvrtku 16. září vidělo 1,141 milionu diváků (podíl na sledovanosti 29,63 procenta) v cílové skupině 15+, v cílovce 15 až 69 dosáhl seriál podílu na sledovanosti 28,17 procenta.

  • Košík.cz: e-shop z rodiny Mall Group se dohodl na exkluzivní spolupráci se značkou kosmetiky Ryor. Nově tak nabízí více než stovku nejoblíbenějších produktů Ryoru.

  • Hit dne

    Eminem: Lose Yourself

Recenze

Cesta domů

Film Aleš Borovan

Filmová novinka režiséra, scenáristy a (dokonce) i kameramana Tomáše Vorla st. Cesta domů vykazuje stejně jako předchozí související film Cesta do lesa (2012) sestupnou tendenci v rámci celé volné trilogie.

Zatímco "jednička" Cesta z města (2000) byla sympatickým snímkem se silným tématem úniku z městské civilizaci a (především) díky Tomáši Hanákovi v hlavní roli a výtvarné stylizaci zachovávající alespoň částečně podmanivou a hravou sklepáckou poetiku, pro další volná pokračování jakoby Vorel marně hledal podobně silnou a pohromadě držící látku. Cesta do lesa a hlavně aktuální Cesta domů je spíše sledem tu více, tu méně zábavných scének, hala bala poslepovaným jednoduchoučkou kostrou autenticky bukolického žití na tom českém venkově. "Scénář jsem dal dohromady z příběhů a historek, které jsem tady (v okolí Rabštejna nad Střelou) slyšel nebo sám zažil," vysvětluje Vorel. Ano, to by odpovídalo.

Za takové situace je pak logické, že divák marně pátrá po motivaci a důvodech konání jednotlivých, nepříliš propracovaných postav. Proč Hanákova figura tak strašně, až sebezničujícím způsobem kalí? Nevíme. Stejně tak nevíme, proč revírník Ludva rovněž nebezpečně holduje alkoholu a proč se jednou zachová nepěkně ke své překrásné partnerce. Co zůstává, je pár vydařených momentů/skečů a autentická bio agitka, zaměřená proti hnojení, tradičním lidovým zvykům (pomlázka) a "špatným" potravinám (buchty, nutella, maso atd.), která je sice přesná, ale nepříliš nápaditá, takže vyznívá spíše jako nezáměrná karikatura. Výsostní autoři Vorlova formátu mívali na víc (Kouř, Kamenný most, Skřítek, Pražská 5).