reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Trh s TV reklamou ožívá, televize Nova v květnu zaznamenala o třetinu vyšší zájem zadavatelů

Po nelehkém období pandemie čínského koronaviru v roce 2020 trh s televizní reklamou v posledních týdnech vykazuje výrazné oživení. Největší hráč, komerční TV Nova (majitel PPF), jen v květnu zaregistroval v meziročním srovnání o třetinu vyšší zájem o nákup inzertního prostoru na TV kanálech.

To výrazně navýšilo vyprodanost TV kanálů Nova Group. "Nova vyprodaná není, míra vyprodanosti je však vyšší než obvykle," uvedl pro Borovan.cz co-CEO TV Nova Jan Vlček (foto), který zároveň odpovídá za obchod. Podle něj by tento příznivých trend měl vydržet i v několika následujících měsících. Cena TV reklamy se podle Vlčka v letošním roce zvyšuje, do obchodní politiky Novy se případné navýšení promítne až v příštím roce.

Tržby největší komerční televize loni mírně klesly z 5,454 miliardy na 5,237 miliardy korun (v procentech minus 4 procenta). Z celkové sumy na prodej TV reklamy připadlo 3,982 miliardy (o rok dříve 4,258 miliardy).

Borovan.cz: Jak vypadá zájem zadavatelů o nákup reklamního prostoru v médiích Nova Group v těchto měsících? Dá se to nějak rozdělit na TV a web?
Vlček: V posledních třech měsících sledujeme výrazné oživení poptávky v TV i v on-linu. Tento trend koresponduje s vývojem protipandemických opatření a jimi uměle zadržované spotřebitelské poptávky. Předpokládáme, že tento trend vysoké poptávky po reklamě bude pokračovat i přes léto a v hlavní reklamní sezoně roku, tedy v období září až prosinec. V televizi jsme dokonce přistoupili několikrát ke změně programu a navýšili investice, abychom maximalizovali náš prostor a zaručili klientům i nadále exkluzivní reklamní breaky. Ve zvýšených investicích do programu budeme pokračovat i v průběhu léta a samozřejmě i na podzim, kdy přicházíme s řadou premiér!

Borovan.cz: Dá se aktuální situace nějak číselně porovnat se stejným obdobím za rok 2020?
Vlček: Zatímco první tři měsíce 2021 nedosáhly objemem proinvestovaných peněz na loňský rok, tak v dubnu se to obrátilo - květen už byl rekordní a červen vypadá také velmi slibně. Vidíme, že počáteční opatrnost klientů ohledně reklamních investic v tomto roce se začíná rozplývat a postupně dochází k tomu, že se klienti nejen vrací, ale investují i větší částky než vloni. Předpokládáme, že se navýší i celkový objem peněz, ke kterým se klienti loni na podzim pro letošní rok zavázali.

Borovan.cz: Můžete být ohledně zájmu zadavatelů o TV inzerci v posledních týdnech konkrétnější, o kolik meziročně vzrostl?
Vlček: Zájem o TV reklamu v květnu meziročně narostl o více jak třetinu a Nova se pohybovala v růstu ještě nad průměrem trhu. Přesto však vyprodaná není, jen je tato míra vyprodanosti vyšší než obvykle. Nova generuje díky nejvyšší sledovanosti na TV trhu majoritu celkového komerčního prostoru a tak kapacitu stále má a je schopna přijmout kdykoli další objednávky z trhu, což představuje výraznou konkurenční výhodu a benefit pro zadavatele.

Borovan.cz: Které segmenty zadavatelů stouply a které naopak klesly?
Vlček: Segmentem, který využil chvilkovou menší reklamní poptávku v období lockdownu, jsou bezpochyby obchodní řetězce, které ze situace vytěžily maximum a investice v té době ještě navýšily. Obecně registrujeme aktuálně enormní zájem o TV reklamu - a to dokonce i u klientů, kteří dosud v TV aktivní nebyli. V době lockdownu se navýšili jejich tržby a už si "nevystačí" pouze s ostatními média typy. Tím, kdo poptávku suverénně vede, jsou e-shopy, ve většině své investice navýšily. V tomto segmentu se navíc objevila řada nových klientů, kteří přinášejí na trh nové peníze.

Naopak klientů, které by investice krátili, moc není. Trh se proměnil, klienti se buď zaměřili na komunikaci jiných služeb a zboží, nebo potřebují dohnat "mezeru" v komunikaci, kdy bylo jejich zboží nedostupné z důvodu vládních opatřeních. Nyní mohou zase rozpoutat zájem o zboží/služby a jejich spotřebu a konzumaci - například cestovní kanceláře.

Borovan.cz: Pokud Nova Group nyní registruje vysokou vyprodanost na svých kanálech a webech, upraví nějak svůj byznysový model pro letošní rok?
Vlček: V letošním roce dochází k výraznému nárůstu cen reklamy. Je to trend, který vyplývá z vysoké poptávky a relativně vysoké vyprodanosti prostoru na trhu. Očekáváme, že tento trend bude pokračovat i po zbytek letošního roku. Cenové podmínky však neměníme v průběhu roku, případné navýšení cen se promítne do ceníku příštího roku.