Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 
     
      
     
   

Výroba filmů a seriálů v České republice se loni propadla o 1,7 miliardy

12:37, 24. 8. 2021

Pandemie čínského koronaviru v roce 2020 razantně srazila objem výroby filmů, seriálových projektů a reklam v českých ateliérech a exteriérech. V roce 2019 přitom produkce dosáhla rekordních hodnot - obrat českých produkčních společností sdružených v Asociaci producentů v audiovizi (APA) tehdy dosáhl 9,4 miliardy korun.

V roce 2020 obrat klesl na 7,7 miliardy, tedy meziročně o 1,7 miliardy korun. Z celkového čísla na zahraniční zakázky připadlo 5,7 miliardy (meziročně minus 9 procent). Některé projekty byly nahrazeny novými, které streamovací platformy nyní vyvíjejí ve zrychleném tempu, velká část projektů z jara 2019 se postupně k výrobě a natáčení do Česka navracela.

Historicky největším projektem s útratou 2 miliardy korun a 163 natáčecími dny byla epická sci-fi série Wheel Of Time s hvězdnou herečkou Rosamundou Pike, která se v tuzemsku točila pro Amazon od podzimu 2019. Netflix v Česku letos dotočil nejdražší projekt ve své historii The Gray Man. Do Česka se vrátila i druhá sezona noir fantasy Carnival Row (foto) s Orlando Bloomem v hlavní roli, která se natáčela pro Amazon Studios a Legendary Television. Útrata filmařů byla rozpočtována na 1,4 miliardy korun, po přičtení již vyúčtovaných nákladů první řady jde o celkovou částku téměř 3,1 miliardy. Dalším velkým projektem, který v Česku utratil 438 milionů, je desetidílná fantasy série Miracle Workers, s Danielem Radcliffem a Stevem Buscemim.

"Reklamní produkce v roce 2020 klesla na svoje minimum od roku 2002. I přes rozšíření členské základny dosáhla pouze na 1,055 miliardy korun, což je meziroční pokles o 44 procent. Lokální trh zůstal bez výrazného propadu, pokles zaznamenala především kvůli pandemii oblast výroby reklamních spotů pro zahraniční zadavatele. Zásadně ubylo projektů z Anglie, a to i díky brexitu."

Obraty nezávislých produkcí v oblasti české filmové a televizní tvorby v roce 2020 zaznamenaly propad oproti roku 2019, a to o 26 procent na 919 milionů korun. V roce 2020 byla kina vzhledem k pandemii uzavřena v období od 13. března do 10. května a následně v období od 12. října do 31. prosince, respektive do 24. května 2021. Do kinosálů přišlo v roce 2020 pouhých 6,38 mil. diváků. To je zhruba o dvě třetiny méně než v roce 2019 a nejméně od roku 1993. Meziroční pokles čistých tržeb provozovatelů tuzemských kin přesáhl 65 procent.

Odběr newsletteru:

Vaší pozornosti doporučujeme:

Režisérka Alice Nellis začala točit nový celovečerní film

Prvok, Šampón, Tečka a Karel: příklad úspěšného a ziskového filmového byznysu v Česku

Covidová pandemie "umazala" z tržeb filmových ateliérů hodně přes 100 milionů

Silný společný development love.FRAME a Bontonfilm: cca 25 rozpracovaných projektů

Do Česka se vrací výroba zahraničních seriálů a filmů, investuje Netflix či Amazon

Tržby Duny z prodeje kinolístků překročily 200 milionů dolarů

Hynek Čermák si zahraje hlavní roli v připravované komedii Hádkovi

Venom 2 při vstupu na český kinotrh utržil 25 milionů

Herec Igor Chmela bude režírovat svůj filmový debut

Na dokument o Karlovi Gottovi přišlo do kin přes 100 tisíc diváků

Režisér Havlík a Fenix Film dotočili bláznivou komedii Po čem muži touží 2

Mediálnímu holdingu miliardáře Valenty loni klesly tržby o miliony

Na bondovku Není čas zemřít v prvních dnech v Česku zamířilo 130 tisíc diváků

Tržby nové bondovky No Time To Die z mezinárodních trhů přesáhly 100 milionů dolarů

Kinotržby komedie Prvok, Šampón, Tečka a Karel překonaly 90 milionů

Zátopek Davida Ondříčka se v návštěvnosti blíží 300 tisícům diváků

Marvelovka Shang-Chi a legenda o deseti prstenech v kinech překročila 300 milionů dolarů

Talentovaný Adam Sedlák natočil nový film Banger ze světa drog a rapu

Kmotríkův retailový byznys s tiskem a tabákovými výrobky zvedl tržby o více než 200 milionů

Režisér a producent Juraj Šajmovič má hotový další celovečerní film

Ondříčkova Zátopka vidělo již téměř čtvrt milionu diváků

Marvelovka Shang-Chi a legenda o deseti prstenech v kinech utržila přes čtvrt miliardy dolarů

Laňka s Müllerem dotočili nový psychologický film Spolu

Ondříčkova Zátopka vidělo v kinech již 200 tisíc diváků

Herec Budař konečně odstartuje výrobu svého režijního a producentského debutu, výpravné pohádky

Odběr newsletteru:

Objednat předplatné zde

Přihlášení

Rychlovky

  • Alarm (dříve A2larm): krajně levicový zpravodajský a publicistický web mění vydavatele. Nově přejde pod hlavičku čerstvě vzniklého zapsaného ústavu Deník Alarm. Ředitelem ústavu je šéfredaktor Alarmu Jan Bělíček, web bude vycházet na nové doméně. A2larm doposud vydávala obecně prospěšná společnost A2, která získává peníze (miliony korun) od mocenského establishmentu, konkrétně od ministerstva kultury. To příliš nešlo dohromady s levicovou kritikou systému ze strany A2larmu. Web dle vlastního tvrzení získává finance hlavně od dárců, další sumy přicházejí od miliardářské neziskovky NFNZ (stojí za ní skupina vlivných miliardářů a multimilionářů).

  • Pilulka Lab: akcelerátor Pilulka Lékárny a StartupYard završil první akvizici, kterou je Carebot, projekt, který pomáhá lékařům k lepším diagnózám nejen z rentgenových snímků za pomoci umělé inteligence.

  • Zátopek: film Davida Ondříčka se v těchto dnech představuje odborné veřejnosti ve Spojených státech. V rámci propagační cesty před  vyhlášením tzv. short listu snímků, které se budou ucházet o nominaci na Cenu Akademie Oscar, životopisný snímek uvádějí v Los Angeles a New Yorku scenárista, režisér a producent Ondříček a producent Kryštof Mucha. V Los Angeles se v minulých dnech uskutečnily čtyři projekce, kterých se zúčastnili jak členové americké Akademie filmového umění a věd, tak novináři z důležitých filmových médií.

  • Český rozhlas: pro město Brno a okolí byly spuštěny dva nové vysílače. Ty od středy 1. prosince zajišťují místním obyvatelům poslech stanic Český rozhlas Radiožurnál a Český rozhlas Dvojka. Vysílač pro stanici Radiožurnál byl spuštěn na kmitočtu 89,5 MHz s výkonem 50 Wattů ERP, pro stanici ČRo Dvojka na kmitočtu 100,2 MHz s výkonem 50 Wattů ERP. U obou vysílačů je použita vertikální polarizace.

  • Eco-investment: mateřský vehikl miliardáře Milana Fil´a loni skončil v účetní ztrátě přes 125 milionů korun. O rok dříve minus dosáhl 132 milionů. Pod Eco-investment spadá kupříkladu pražské muzikálové divadlo Hybernia.

  • TV Nova: stanice do Televizních nasazuje novou moderátorskou dvojici Veroniku Petruchovou a Martina Čermáka. Doplní stávající dvojice Lucii Borhyovou a Reye Korantenga a Kristinu Kloubkovou s Martinem Pouvou. Petruchová na Novu nastoupila v roce 2015 jako redaktorka ve zpravodajství, pak se věnovala natáčení reportáží ze světa showbyznysu a slavných. Postupně začala i moderovat, nejprve ranní Televizní noviny, poté další formáty. Čermák je v TV Nova už deset let, doposud moderoval Sportovní noviny a od roku 2018 je i vedoucím vydání.

  • Hit dne


    Cynic: Diamond Light Body

Recenze

Eternals

Film Aleš Borovan

V globální kinematografii začíná evidentně platit nové pravidlo: Čím více film obsahuje levicové progresivistické ideologie (nejrůznější kvóty pro hlavní postavy, woke výstřelky atd.), tím je film hloupější a nudnější. Divák by měl vědět, že nová parta superhrdinů Marvelu Eternals je progresivismem napěchovaná až na půdu hodně vysokého mrakodrapu.

Stačí si jen vzít hlavní hrdiny - takže tu máme pět žen, pět mužů, ta úzkostlivá přesnost je až dojemně úsměvná a strojově těžkopádná. Z celkového počtu jedna Asiatka, jeden Asiat, jeden Pákistánec, minimálně jeden homosexuál, jedna superhrdinka, která je hluchoněmá atd. Jsme opravdu jen kousek od okamžiku, kdy velká studia do boje pošlou jako superhrdinu/-nku legendární lesbickou, jednonohou černošku.

Je jen logické, že uprostřed hromobití ideologie a plnění nejrůznějších nároků angažovaného umění nebyl moc čas na filmařinu. Od slabého, povrchně nahozeného příběhu, přes nevěrohodné zvraty až po jednoduchou, zkratkovitou stavbu a prokreslení postav. Jaký to propad od skvělého Logana: Wolverina (2017), který nastavil vysokou laťku kvality, jak se dá postavou superhrdiny pracovat. Je skutečně úsměvná představa, že by kdokoliv z nových superhrdinů Eternals sám utáhl svůj sólo film. Možná s výjimkou Ikarise (Richard Madden). Je dost pravděpodobné, že to studio napadlo, ale pokud to bude podobná slabota, tak diváci v kině usnou. Ach kdeže časy Avengers a X-Menů jsou!

Celá nová superhrdinská parta je pro Marvel kvalitativní krok vzad a jediné, co je na této situaci skutečně zajímavé, jak a zda si Walt Disney s propadem kvality u jednoho ze svých hlavních byznysových koňů poradí.