Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 
      
     
      
        

Grunt: objem českého trhu s předplaceným online videem dosáhl 1,7 miliardy

17:52, 12. 10. 2021

Předplacený streamovaný video obsah na českém trhu již začíná dosahovat zajímavého byznysového objemu i v rámci celkového TV byznysu. Blíží se bezplatnému online videu, které je financováno reklamou. Vyplývá to z průzkumu chief digital officera CME (TV Nova) Daniela Grunta (foto), který se dlouhodobě věnuje digitálu.

Na českém trhu v tuto chvíli působí několik globálních značek jako Netflix, HBO Go plus pár lokálních hráčů jako novácké Voyo. V příštím roce by se zde měly objevit velké služby Disney+ a HBO Max. Podle Gruntova odhadu, který vychází z interních a externích výzkumů plus analýzy investor calls zahraničních firem, má některou ze streamovacích služeb v České republice v tuto chvíli předplaceno celkem 700 tisíc domácností. Objem SVOD (subscription video on demand) trhu podle Grunta nyní dosahuje 1,7 miliardy korun.

Pro srovnání, trh AVOD (advertising video on demand - online video s reklamou) dosahuje objemu 1,8 miliardy korun, tyto služby sleduje v Česku 6 milionu uživatelů. Podle Grunta bude mít některou ze streamingových služeb do konce roku 2021 předplaceno 20 procent českých domácností, tedy téměř 900 tisíc. Průměrný počet služeb na domácnost dosáhne na konci roku 1,2. V roce 2026 by za streaming mělo platit 40 procent domácností, průměrný počet služeb na domácnost se zvedne na 2,4.

Ambiciózní cíle v oblasti streamovacího byznysu má TV Nova (majitel skupina PPF). Do pěti let chce mít v Česku a na Slovensku jeden milion předplatitelů. "Nejdeme proti Netflixu, chceme existovat vedle něj," uvedl Grunt na dnešní konferenci Czech Internet Forum. Z tohoto důvodu začala televize do své služby Voyo a prémiového obsahu investovat stovky milionů korun (viz odkaz pod textem včetně aktuálního počtu předplatitelů Voyo). První originálním titulem v rámci výrobního programu Voyo Originál se stala minisérie Případ Roubal, kterou Nova pošle na Voyo někdy v listopadu. Dále Nova pro streaming vyrábí minisérie a seriály Jitřní záře (začala se točit, vysílání jaro 2022), osmidílná Národní házená režiséra Michala Suchánka a Její guru (pracovní název; aktuálně v postprodukci). Televize chce výrobu postupně navyšovat. V roce 2025 tak TV Nova chce pro Voyo vyrobit na tři desítky originálních sérií.

Kromě toho se na Voyo objeví i akviziční obsah. V tuto chvíli by služba měla nabízet na 650 českých a československých filmů a přes 200 dětských titulů, dále řadu skandinávských a britských detektivních sérií.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Objednat předplatné zde

Přihlášení

Rychlovky

  • BrainZone: manažerská, kreativní, PR & marketingová agentura, která se specializuje na hudební průmysl, v roce 2020 dosáhla obratu 6,2 milionu korun. V meziročním srovnání to je pokles o 25 milionů. Firma skončila v prodělku 9,6 milionu, o rok dříve vygenerovala zisk 6,4 milionu korun.

  • POS Media Czech Republic: indoor mediální agentura v roce 2020 utržila 126 milionů korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 58 milionů. Čistý zisk meziročně vzrostl z 8,5 milionu na 12 milionů korun. Firma patří do konsolidačního celku nizozemské POS Media, ve které by měl držet rozhodující podíl zakladatel a generální ředitel společnosti Richard van het Bolscher.

  • Firma na zážitky: zážitková společnost ze skupiny Media Bohemia v roce 2020 utržila přes 47 milionů korun. O rok dříve to bylo 68 milionů. Ztráta ve výši 6 milionů v roce 2019 se loni překlopila v účetní zisk ve výši 5 milionů korun.

  • Norah Jones: americká zpěvačka a písničkářka, kombinující jazz a pop, dnes vydává album s vánočními motivy, které nese název I Dream Of Christmas. Deska, na které spolupracoval producent Leon Michels, obsahuje písně jako White Christmas, Blue Christmas, Winter Wonderland, Christmas Time Is Here nebo také předělávku písně Christmas Don’t Be Late známé od filmových Chipmunků.

  • Publicis Groupe: PR agentura MSL získala nového klienta - platformu pro rozvoz jídla Dáme jídlo. Zajišťovat pro něj bude podporu v oblasti spotřebitelské i korporátní komunikace. Spolupráce byla zahájena na začátku října 2021. MSL nahrazuje předchozí agenturu Dáme jídlo PR Partners.

  • KKCG: fond Springtide Ventures ze skupiny Karla Komárka ml. investoval do izraelské společnosti Cognni, zaměřené na využívání umělé inteligence ve středních a velkých  firmách. Fond do firmy investoval 3 miliony dolarů formou SAFE (Simple Agreement for Future Equity). V roce 2022 by fond měl držet zhruba pětiprocentní podíl v Cognni. "Tuto investici považujeme za velmi perspektivní. Produkty, jež Cognni vyvíjí, jsou zaměřené na řízení a ochranu firemních dokumentů. To je něco, bez čeho se firmy v budoucnu neobejdou," uvedl Karel Tušek, technologický ředitel Springtide.

  • Hit dne


    Teaser pro nový seriál House of Dragon.

Recenze

Myši patří do nebe

Film Aleš Borovan

Dlouhé roky připravovaný projekt podle stejnojmenné knihy Ivy Procházkové vyústil v povedený a nevšední animák, kterého bychom si měli vážit a opečovávat jako vzácnou květinku. V první řadě se jedná o výrazný a nadprůměrný projekt i v rámci té lepší části české animované tvorby (Jiří Trnka, Jiří Barta, Aurel Klimt, Břetislav Pojar atd.). Tradice v podobě tuzemské animace jako výkladní skříně české kinematografie, ať již to bereme z hlediska úrovně řemesla (nesmíme zapomenout i na podmanivou hudbu tohoto filmu) nebo sdělovaných myšlenek, tedy zaplaťpánbu nekončí.

Za druhé, Myši patří do nebe je skutečně chytře a promyšleně vystavěný rodinný snímek, na který dospělí mohou bez obav zajít se svými dětmi tak cca do dvanácti třinácti let. Tvůrci v čele s režisérskou dvojicí Jan Bubeníček - Denisa Grimmová v příběhu myšky Šupito a lišáka Bělobřicha citlivě a vyváženě namixovali směs dětské rozpustilé zábavy, fantazie a dospěláckých vážných témat, byť možná více gagů a hlášek by neškodilo a byť zejména v závěru si člověk řekne, zda některé vrstvy vyprávění malé děti vůbec pochopí.

A za třetí se jedná o krásný, ušlechtilý, lidský a emocionálně naléhavý snímek, žánrově asi nejblíž zábavnému dobrodružství, který v lidech probouzí to dobré a který by mohl zabodovat i za hranicemi České republiky (přesněji vzato jsou "Myši" česko-francouzsko-polsko-slovenský projekt). Témata, jak moc je důležité přátelství, být s tím, koho máme rádi (přátelé, maminka, tatínek), jak je důležité překonat vlastní strachy a umět se obětovat za své blízké, jsou nadčasová a všeobecně platná. Myši patří do nebe takto jako jeden z mála tuzemských filmů dokáží oslovit i rozmanité mezinárodní publikum.

Tři hlavní klady, kvůli kterým byste film neměli minout a vydat se s celou rodinou do kina.