Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 
       
     
      
    

Kauza Obzinová je dobrým argumentem, proč Českému rozhlasu snížit koncesionářský poplatek (komentář)

15:29, 20. 12. 2021
Rádia Internet Aleš Borovan

Přesně jeden den trvala veřejně deklarovaná snaha ředitele Českého rozhlasu René Zavorala osekat manažerskou cestou přebujelé personální stavy a náklady ve zpravodajství a publicistice ČRo. Ve středu 15. prosince Zavoral oznámil záměr dosadit do čela zpravodajství Jitku Obzinovou a již ve čtvrtek bylo jasné, že vzhledem k rozsáhlé vlně mediální hysterie do toho Obzinová nepůjde.

Obzinová má v mediálních kruzích pověst přísné a nepříliš empatické manažerky, která jde přes mrtvoly. Jenže to je přesně to, co přezaměstnané zpravodajství veřejnoprávního rozhlasu potřebuje. Iniciátoři kontrapetice však Obzinové namísto toho mlhavě vyčítají údajnou snahu o manipulaci zprávami TV Prima před lety, což mělo spočívat v akcentování hrozby ze strany statisícových vln nelegálních migrantů (co na tom, že se za těch šest let ona hrozba vrchovatě naplnila). O nejistotě věcných argumentů (pokud zazněly) autorů petice svědčí i použité, úsměvně přešlehané termíny typu "protiimigrační vášně". Do dění začali nebývale vstupovat i politici, zejména stran vládní koalice (například šéfka TOP09 Markéta Pekarová Adamová). Což ovšem petenti přešli hrobovým mlčením.

Deklaratorní snaha o uhájení nezávislosti zpravodajství ČRo tedy evokuje přesný opak. Pokud Zavoral stáhne Obzinové nominaci po kritice a tlaku vládních politiků a velké části redaktorů, neznamená to jen, že Zavoral nemůže dostát zákonu o Českém rozhlasu (§9/číslo 9), ale hlavně, že ve hře jsou i politické vlivy a tlaky. To znamená, že řízení zpravodajství ČRo je aktuálně všelijaké, jen ne nezávislé. Obzvláště, pokud do jeho směřování promlouvají politici vládní koalice. Proč by něco takového měli financovat vedle TOP09 i voliči ostatních stran?

Druhá, možná ještě důležitější věc: Kontrapetice, podpořená stovkami redaktorů a externích spolupracovníků rozhlasů, paradoxně přitáhla pozornost k velké mase novinářů, publicistů, které Český rozhlas živí. A tím podtrhla nutnost radikálních škrtů. Podle našich informací jen ve zpravodajství a publicistice ČRo pracuje přes 300 kmenových zaměstnanců (včetně regionů), k tomu je třeba připočíst až dva tisíce (!) externích spolupracovníků. Dost neuvěřitelné číslo za situace, kdy si posluchač na webu a v éteru může vybrat desítky, možná stovky jiných zpravodajských a publicistických titulů. Mimochodem, kladl si někdo otázku, proč má redaktor či šéfredaktor privátního média dostávat externí cestou ještě peníze bokem za práci pro veřejnoprávní rozhlas?

V této souvislosti se opět připomíná kontroverzní projekt zpravodajského portálu iRozhlas.cz, který patří k největším v Česku a který vzniká za peníze koncesionářů. Není tajemstvím, že nákladný web iRozhlas.cz je trnem v oku privátních mediálních domů a rozhlasových stanic, podle kterých tento portál křiví trh. Otázka, zda má ČRo vytvářet za peníze všech v tomto segmentu konkurenci privátním podnikům, je zcela na místě k vážné diskusi. Zákon o České rozhlasu uvádí, že "rozhlas poskytuje službu veřejnosti tvorbou a šířením rozhlasových programů, popřípadě dalšího multimediálního obsahu a doplňkových služeb..." Pokud tedy zpravodajský portál spadá pod onen "multimediální obsah", dotaženo ad absurdum, může si ČRo na základě této logiky spustit i vlastní televizi.

Vše výše uvedené ukazuje, že aktuální stav ve veřejnoprávním rádiu je dlouhodobě neudržitelný a že radikální personální a nákladové škrty ve zpravodajství Českého rozhlasu jsou nutností. Případ Obzinová přesvědčivě demonstruje, že manažerskou cestu úspor úspěšně torpéduje velká část redaktorů rozhlasu, kontroverzně podpořená částí politiků. Jedinou cestou tak zůstává znatelné snížení koncesionářských poplatků (aktuálně 45 korun měsíčně) - pouze omezení peněz z kapes koncesionářských poplatníků donutí rozhlas k potřebným změnám a přetočení personálních stavů do realistických čísel. Chcete veřejnoprávní rozhlas naučit šetřit? Vezměte mu peníze.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Objednat předplatné zde

Přihlášení

Rychlovky

  • Dentsu Czech Republic: podíl ve výši 90 procent v agentuře Isobar Czech Republic se přesune uvnitř komunikační skupiny z Adexpres.com na další firmu dentsu McGarrybowen Czech Republic. Má se jednat o účetní operaci. Zbylých 10 procent má Dentsu Czech Republic.

  • TV Nova: reality show Survivor Česko & Slovensko při svém televizním startu v úterý 18. ledna podle televize zaujala 30,81 procenta lidí u televizních obrazovek v CS 15 až 54. Nejvyšší podíl na sledovanosti byl mezi mladšími ženami - 53,81 procenta v CS Ž15 až 34.

  • Tomáš Kočko & Orchestr: seskupení z tuzemské world music scény vydalo poslední den 2021 novinkové album Ona. Slavnostní "postřižiny" nového CD proběhnou 5. dubna v brněnském Sono Centru. Natáčelo se částečně v domácích studiích hostujících interpretek a interpretů (Lucia Šoralová, Alena Antalová, Gosza Tutko a Cimbaliband), a také ve studiu dvorního zvukaře Broňka Šmida.

  • Digital People: společnost, která zastřešuje čtyři módní brandy a e-shopy Zoot, Different, Urban Store a Bibloo působící na 11 trzích Evropy, získala ke konci roku 2021 nového strategického partnera. Akciový podíl ve společnosti Digital People ve výši 50,01 procenta koupila od Natlandu společnost Across e-commerce, která se stane majoritním vlastníkem a získává tím také pravomoci exekutivně řídit celou skupinu. Majitelem Across e-commerce je slovenská skupina Across (Július Strapek).

  • Microsoft: obří softwarová korporace kupuje velkého herního vydavatele Activision Blizzard (tituly Warcraft, Diablo, Overwatch, Call of Duty nebo Candy Crush). Objem transakce je 68,7 miliardy dolarů (cena akcie 95 dolarů za kus). Po uzavření transakce (předpoklad rok 2023) by se Microsoft měl stát třetí největší herní společností na svět za Tencent a Sony. Activision Blizzard zaměstnává okolo 10 tisíc lidí po celém světě.

  • Vodafone: ve videotéce Vodafone TV diváci v roce 2021 v kategorii české filmy nejvíce sledovali (podle pořadí) 1. Anděl Páně 2. 2. S čerty nejsou žerty. 3. Čertoviny. 4. Ženy v běhu. 5. Tři oříšky pro Popelku. V kategorii české seriály to byly 1. První republika 1. a 2. série. 2. Vyšehrad. 3. Mlsné medvědí příběhy. 4. Pat a Mat. 5. Krtek a Panda. Služba Vodafone TV odstartovala v Česku v březnu 2020 a podle firmy má aktuálně statisíce zákazníků.

  • Hit dne


    Cynic: Diamond Light Body

Recenze

Guru

Televize Aleš Borovan

Kdo ještě před několika měsíci pochyboval, zda si TV Nova náhodou objemnými investicemi do velkého počtu premiérových internet-only seriálů na Voyo.cz náhodou neukousla příliš velké sousto, ten minimálně od novinkové série Guru musí začít uznale kývat hlavou (pokud to neudělal již u loňského titulu Případ Roubal).

Guru rozhodně není bakelitovou a lacině vypadající vycpávkou pro Voyo mezi americké blockbustery. Je to vydařená, plnokrevná minisérie s dobrou production value (výkonná produkce zkušená Dramedy Productions), navíc na nesnadné téma manipulace a zneužívání druhých (zde především psychických raněných či labilních žen). Guru, který vznikl na motivy nechvalně proslulého samozvaného Gurua Járy alias Óm Nadsamce a jeho polosekty, je výborně napsaný (Jan Coufal), scénář se vyhnul laciné bulvarizaci a povrchní oplzlosti.

Skvěle a přitom citlivě pracuje s atmosférou, některé pasáže, zejména obávaného "odháčkování", mohou některým slabším jedincům dost zacloumat emocemi. Je třeba smeknout, že stejně jako v Roubalovi, tak i v Guruovi dostávají velký prostor spíše neokoukané tváře, nejedná se o umělce provařené milionem seriálů. Angažovaní herci a herečky se odměnili povětšinou výbornými výkony (zejména Anna Fialová), ve kterých se snoubí civilní a soustředěné herectví. A dvě plus: herec Vojtěch Kotek má konečně ve své filmografii pořádného zlouna (každý větší herec by ho měl mít) a velmi solidní rukavice hozená konkurenční Primě. Jestli se dvě největší komerční stanice v Česku začnou přeplivávat v ranku quality TV, tuzemský divák na tom jedině vydělá.