reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Seznam.cz tlačí na změny v měření TV sledovanosti, chce zpřesnit čísla pro malé stanice

Aktuální měření televizní sledovanosti, kterou pro Asociaci televizních organizací (ATO) provádí Nielsen Admosphere, podle všeho dozná změn. Tlačí na ně v první řadě Seznam.cz, jehož stanice Seznam.cz TV je řádným členem ATO.

V letošním roce by měl být vypsán tendr pro měření TV sledovanosti pro další období 2023 až 2027. Uvnitř ATO se nyní jedná o případném novém konceptu měření sledovanosti. Seznam by rád, aby stávající měření (aktuálně na vzorku 1870 domácností vlastnících TV přijímač, ročně dojde k 25ti procentní obměně panelu atd.) byla doplněna dalšími, externími daty - především od IPTV operátorů a Českých Radiokomunikací.

V praxi se jedná o údaje od několika set tisíc TV přístrojů či počítačů, umožňujících TV sledování. Případný nový koncept měření by podle představ Seznamu měl do celkového měření TV sledovanosti umět přidat nejrůznější platformy - od televizorů přes počítače až po mobily, tablety a další přístroje.

"Tato data by měla zpřesnit aktuální měření. Pevně věřím, že výrazně zpřesní čísla u menších stanic. Nový tendr by měl být postaven na měření, které reflektuje aktuální vývoj na trhu. Musíme myslet dopředu. To znamená, že musíme výrazně využít všechny technologie a prostředky k tomu, aby na trhu bylo nějaké uvěřitelné jednotné měření," uvedl ředitel Seznam.cz TV Ivan Mikula (foto). Seznamácká televize měla podle něj na konci roku podíl na TV sledovanosti okolo jednoho procenta. Interní data Seznamu však mají ukazovat na vyšší číslo. Internetová firma Iva Lukačoviče tak má pocit, že jí kvůli tomu v obchodě unikají vyšší desítky milionů korun ročně.

Velké televize se k nápadům Seznamu staví zatím podle všeho zdrženlivě. "ATO loni udělalo výběrové řízení na pilotní projekt měření tzv. RPD dat (return-path data, pozn. aut.). Projekt vysoutěžil Nielsen Admosphere a momentálně sbírá od operátorů data, aby mohl splnit zadání, data zanalyzovat a předat ATO výsledky. Tento pilotní projekt Prima (stejně jako ostatní členové ATO) plně podporuje a považuje za předčasné se k němu nyní vyjadřovat. Nejprve je důležité, aby členové ATO prodiskutovali výsledky pilotního projektu," uvedla mluvčí Primy Gabriela Semová.

"Možné zahrnutí RPD dat do měření je aktuální téma diskuse v rámci ATO. Dokonce probíhá studie proveditelnosti, na jejímž základě dojde k vyhodnocení, zda bude přínosné zapojení RPD dat do peoplemetrového měření a v jaké podobě," reagoval neurčitě Jan Vlček, jeden ze dvou co-CEO TV Nova.