reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Tržby největšího e-shopu Alza.cz loni vyrostly na rekordních 45 miliard

11:42, 16. 2. 2022

Největší český e-shop Alza.cz (majitelé skupina investorů okolo Aleše Zavorala) i v loňském roce narostl do dalších rekordních čísel. Celkový obrat online obchodu v roce 2021 vzrostl o 7,6 miliardy na 45 miliard korun.

Loňský růst tak o něco přesáhl 20 procent. O rok dříve to bylo 28 procent. Růst Alzy (na fotce Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz) tak mírně zpomalil. "Celý svět po pandemickém růstu zpomalil a s ním jsme zpomalili i my. Menší část obratu jsme ztratili ve Velké Británii, kde nás poněkud rozhodil brexit. Prvních šest měsíců po brexitu jsme sice měli web, ale nešlo zde objednávat," komentoval Petr Bena, místopředseda představenstva Alza.cz. Rekordní obrat v jednom dni připadl na 13. prosince 2021, kdy si lidé na Alze koupili produkty za 315 milionů korun (130 tisíc objednávek).

Alza v roce 2021 prodala celkem 42,9 milionu kusů zboží, což v meziročním rovnání představuje nárůst o 32 procent. Počet objednávek dosáhl 17,9 milionu (plus 27 procent). Na Alze v daném období objednalo 5,25 milionu zákazníků.

E-commerce firma loni měla pět segmentů, které dosáhly obratu 4 miliardy korun a více: mobily, notebooky, malé domácí spotřebiče, gaming a příslušenství IT/mobily. Nad 3 miliardy se zařadil segment bílé elektro. Miliardový obrat za loňský rok překonalo 19 zbožových segmentů. Nově se mezi ně zařadily PC sestavy, monitory a privátní značky Alza. Segmenty s nejrychlejším tempem růstu byly auto-moto, kancelářské potřeby, konzole a hry, PC sestavy, sortiment pro domácí mazlíčky a chytrá domácnost. Mezi nejprodávanější druhy zboží se probojovala, bezdrátová sluchátka, datové kabely, mobily, cartridge, rovněž knihy a Lego.

Alza.cz do roku 2021 vstupovala se 14 privátními značkami, v průběhu loňska přidala 4 nové - Siguro (bílé elektro), Ratikon (sport), Ferrida (potřeby pro kutily) a Rapture (gaming). Celkem Alza značky loni vygenerovaly obrat 1 miliardy korun (plus 100 procent) při prodeji 2,9 milionu kusů zboží.

Zavoralova společnost rostla ve většině geografických teritorií, kde je přítomna. Česko vykázalo nárůst obratu o 18 procent, Slovensko o 23 procent a zbytek Evropy o 36 procent (Německo o 206 procent, Rakousko o 28 procent, Maďarsko o 28 procent). V Maďarsku firma staví logistické centrum, v Německu a Rakousku by mělo dojít k fyzickému vstupu.

Na tržišti AlzaMarketplace je již přítomno přes 1000 partnerů, kteří nabízejí na 500 tisíc produktů. Loni partneři tímto kanálem prodali cca milion produktů (růst obratu o 85 procent). Alza rovněž loni rozšířila evropskou síť AlzaBoxů o 800 na 1760 (z toho 1040 v Česku). Použilo je na 2,1 milionu zákazníků. V letošním roce by číslo mělo překročit 3000.