reklama
reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

České Radiokomunikace vstupují na mobilní trh 5G, novinka přinese TV vysílání do smartphonů

12:39, 6. 4. 2022

Telco operátor České Radiokomunikace (ČRa) začal testovat digitální televizní a rozhlasové vysílání v novém vysílacím standardu 5G Broadcast. Ten přináší audiovizuální obsah na mobilní zařízení jako jsou chytré mobily nebo laptopy.

ČRa tak byznysově vstupují do hájemství mobilních operátorů - standard 5G Broadcast využívá část kmitočtového spektra, vyhrazeného pro mobilní sítě, může využívat i stávající televizní spektrum. V současné době probíhá testování nového standardu ze žižkovské vysílací věže v Praze, aktuálně je takto pokryto 17 procent populace Česka. Toto vysílání 5G nebudou zatím diváci moci naladit, protože na trhu existuje jen omezené množství experimentálních přijímačů. Na pilotním projektu spolupracuje Česká televize, Český rozhlas a TV Prima. S komerčním nasazením 5G Broadcast se počítá po roce 2027.

"Připravujeme se na budoucnost. Vysílání v 5G umožňuje příjem lineárního televizního vysílání prostřednictvím chytrých telefonů a tabletů, aniž by byl omezen počet současně sledujících uživatelů a aniž by docházelo ke ztrátě kvality obrazu. Mobilní sítě jsou navrženy s ohledem na individuální komunikaci, kdy jsou data odesílána ze serverů individuálním uživatelům. Ale sledování televize tímto způsobem může způsobit a způsobuje nadměrné vytížení sítě, nutnost načítání obsahu a ztrátu kvality obrazu," uvedl ředitel ČRa Vít Vážan.

"U vysílání v 5G tyto problémy odpadají. Divákům doma již poskytujeme příjem televize ve vysoké kvalitě, včetně inovativních a interaktivních mediálních služeb. Tuto kvalitu služeb chceme rozšířit tak, aby mohli své oblíbené pořady sledovat i lidé na cestách na svých mobilních telefonech a dalších zařízeních. Domníváme se, že tato technologie bude velmi zajímavá i pro provozovatele televizního vysílání," doplnil Vážan.

Nabídka doplňkové služby 5G Broadcast tak bude cílit především na televizní stanice, které budou chtít nabídnout TV vysílání divákům v segmentech, kde je důležitý faktor přímého sledování v daném momentě - to znamená hlavně ve sportu nebo ve zpravodajství. Důležité bude rovněž zakomponovat vysílání prostřednictvím 5G Broadcast do měření TV sledovanosti - to je úkol pro příslušného realizátora v následujících letech.