reklama
reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Krize: management České televize chce do roku 2024 ušetřit přes 900 milionů

aktualizováno
11:06, 31. 5. 2022
Televize Aleš Borovan

Neradostná situace hospodářství České republiky (inflace, energetická krize atd.) dopadla i na ekonomiku České televize. Management ČT pod vedením Petra Dvořáka (foto) plánuje během následujících dvou let škrtat v objemu 910 milionů korun. Zastaví se i vysílání jednoho kanálu ČT.

Úsporná opatření se budou týkat chodu televize, jejího programu, původní tvorby (zde se bude škrtat v objemu 320 milionů) či investic od příštího roku. Nová strategie ČT #re_vize_2024 zahrnuje například snížení počtu pracovních míst (do roku 2024 až o 250 lidí), zastavení velkých investic nebo navýšení výnosů z obchodní činnosti. Jedná se o nejbrutálnějších úsporný program v novodobé historii ČT.

Hlavní oblasti, kde plánuje Dvořákův management ušetřit v letech 2023 až 2024 (letošního roku se škrty netýkají), v závorce vždy objem škrtů:

  • snižování pracovních míst a investice (300 milionů korun): "První vlna propouštění v České televizi nastane v druhé polovině roku 2022 a bude se týkat až 50 pracovních míst. Další vlna bude následovat v průběhu let 2023 a 2024 a dotkne se dalších až 200 pracovních míst." Velká část personální úspor se uskuteční ve výrobních kapacitách ČT, ve kterých vzniknou rezervy vzhledem ke snížení výroby pořadů. ČT rovněž omezí investice, zejména do technologií. "V důsledku těchto kroků dojde například k dalšímu útlumu studiové výroby v TS Ostrava, kde již není možné za současného technologického stavu bez větší investice zajistit výrobu nových pořadů. Výroba tak bude z větší části převedena do nového studia v Brně, které je nyní technologicky nejmodernějším studiem ČT."
  • výroba pořadů (320 milionů): vedení televize počítá s poklesem původních premiérových pořadů ve vysílání Kavek. Objem premiérových dokumentů ve vysílání má klesnout na polovinu, rovněž výroba seriálů (nyní ve vysílání 2 premiérové série týdně), počet vánočních pohádek na jednu, škrtat se bude i v dětské tvorbě.
  • program (120 milionů): veřejnoprávní stanice omezí počet svých kanálů a od ledna 2023 ukončí vysílání ČT3. Další změny ve složení či počtu kanálů ČT by podle ředitele Dvořáka mohly nastat po roce 2024. V úvahu by mohla přijít stopka pro ČT art či ČT Sport. "Pořady z archivních fondů ČT budou sice zařazovány do vysílání ostatních kanálů, ale s daleko menší frekvencí."
  • sport (80 milionů): vzhledem k vysoké a stále rostoucí ceně vysílacích práv velkých sportovních událostí ČT bude nucena k omezením výroby sportovních pořadů a v oblasti vlastnictví vysílacích práv. "V některých případech se tato strategie bude týkat i práv již nakoupených, a to pokud smlouva poskytuje vysílateli možnost odprodeje sublicence další televizní společnosti. Česká televize tak na českém televizním trhu nabídne například odprodej sublicence na část zápasů mistrovství světa ve fotbale v Kataru."
  • koprodukce filmů (90 milionů): Kavčí hory sníží vklady do distribučních filmů téměř na polovinu. "ČT bude hledat v rámci svých možností i nefinanční cesty k podpoře distribučních filmů ve svých interních kapacitách, například participací na postprodukci, zapůjčením techniky nebo studií."
  • jedním z mála opatření na straně výnosů je větší podíl reklam a sponzoringu ve vysílání. "ČT v následujících dvou letech také přehodnotí dosavadní obchodní strategii a bude zvyšovat podíl obchodních sdělení ve vysílání na tu hranici, kterou jí zákony umožňují. Cílem tohoto kroku je maximálně zvýšit příjem z obchodní činnosti na všech kanálech." Odprodej majetku ČT v tuto chvíli podle Dvořáka není na stole.

Hlavním důvodem úspor je inflace vstupů a snižující se hodnota koncesionářského poplatku. Jen v letošním roce televize za elektřinu zaplatí o cca 80 milionů korun více, tj. částka meziročně naroste o 180 procent (!). "Zatímco reálná hodnota televizního poplatku poklesla od jeho poslední úpravy v roce 2008 o 36 procent, průměrná mzda v České republice stoupla za stejnou dobu o 67 procent. V České televizi o 40 procent."