Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Hnutí STAN, umazané od korupčního skandálu, si brousí zuby na Českou televizi

10:34, 7. 11. 2022
Televize Aleš Borovan

Poslední legislativní změny v oblasti veřejnoprávních médií, režírované vládní koalicí, spustily jedno z největších ohrožení deklarované nezávislosti České televize v posledních letech. Vládní hnutí STAN (na fotce předseda Vít Rakušan), ponořené do proslulé korupční kauzy Dozimetr, směřuje podle všeho k posílení svého vlivu ve veřejnoprávní České televizi.

Zarážející je, že se záměrem ovlivňovat chod věcí kolem ČT, se STAN netají. Alespoň podle vyjádření senátora za STAN Davida Smoljaka, který je jedním z motorů novel zákonů, týkajících se veřejnoprávních médií, tedy ČT a Českého rozhlasu. "Další volba kandidátů do Rady ČT a ČRo by už tedy měla být v naší režii. Tož budeme sedlat," uvedl nyní bez obalu na svém Fb profilu Smoljak (viz screen). Radní ČRo a ČT volí ředitele příslušných institucí, kteří vybírají členy TOP managementu (část z nich schvalují či projednávají opět radní).

Jak jsme uvedli již dříve, novela zákona o ČT, kterou nyní na sílu protlačila ve Poslanecké sněmovně vládní koalice, umožní vládním stranám zcela ovládnout Českou televizi. Novela počítá s rozšířením členů Rady ČT z 15 na 18 a změnou způsobu volby. Z celkového počtu radních by nově 12 volili poslanci a 6 Senát, ve kterém má vládní koalici výraznou převahu. To by vládě umožnilo navolit si další "své" radní. Naposledy si vládní koalice navolila 5 "svých" radních ČT (z aktuálních 15) letos v červnu, stalo se tak kontroverzní veřejnou volbou.

Pokud by byla novela schválena a vládním stranám by se povedlo navolit dostatek svých radních ČT (senát by nově zvolil 3, sněmovna příští rok bude volit 3 plus výše uvedených 5=většina z 18), vládní koalice by měla volnou cestu k prosazení vlastního ředitele České televize. A tím pádem k získání moci na Kavčími horami.

Pro připomenutí podstata kauzy Dozimetr: tzv. slepičácký gang, jehož členové byli i vysoce postavení politici STAN nebo hráči, kteří měli kontakty na mocné "stanaře", podle tvrzení policie ovlivňoval vrcholový management například Dopravního podniku hl. m. Praha a dalších státních organizací (dosazování "svých" lidí do vedení), což mu mělo umožňovat ohýbání zakázek a inkasování veřejných peněz do vlastní kapsy.

Podle některých kritiků hrozí opakování podobného nebezpečí i v případě České televize. Jak jsme psali již dříve, ČT má ve finančních prostředcích přibližně miliardu korun (stav z letošního roku) - na účtech, v dluhopisech plus volné peníze.

K aktuálnímu pokusu části politiků získat silný vliv v ČT a ČRo překvapivě mlčí organizace, které dříve hlasitě varovali před tímtéž, to znamená například neziskovka Milion chvilek pro demokracii nebo Český národní výbor Mezinárodního tiskového institutu. Kupodivu zticha jsou i redaktoři zpravodajství ČT, kteří v minulosti při tlacích politiků neváhali sáhnout až ke "spacákové" stávce.

Sdílejte článek: