reklama
reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Český e-commerce trh loni zhubl o 26 miliard korun, podílí se na tom i energetická krize

17:31, 4. 1. 2023

Po letech překotného růstu česká e-commerce znatelně klesla. Obrat e-shopů v Česku v roce 2022 skončil 12 procent pod úrovní předloňského roku, o jednu miliardu překonal útraty Čechů na internetu v roce 2020. Vyplývá to z údajů cenového srovnávače Heuréka a oborové Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

E-shopy v tuzemsku tak loni dosáhly celkového obratu 197 miliard korun. V meziročním srovnání to je o 26 miliard méně. První kvartál loňského roku přinesl podle Heuréky a APEK meziroční propad o 25 procent, způsobený srovnáním s covidovým obdobím roku 2021. Jaro a léto, tedy druhý a třetí kvartál, byly pro e-commerce o dost příznivější, meziročně se v tomto období obrat e-commerce pohyboval jen jednotky procent pod úrovní předešlého roku. Citelné ochlazení přišlo až na podzim a provázelo i start vánočních nákupů.

"I když se ve srovnání s loňskem vánoční sezóna povedla a lidé utratili téměř stejně jako vloni, poznamenalo čtvrtý kvartál citelné ochlazení útrat během října, kdy lidé s napětím očekávali nové zálohy a výdaje prozatím odložili," uvedl Tomáš Braverman, CEO Heureka Group. "Máme za sebou zcela výjimečné období covidové pandemie, které vystřídala energetická krize a vysoká inflace. Spotřebitelé začali více šetřit a byli ve svých nákupech především v první polovině roku velmi opatrní. Pro e-shopy tak nastalo nečekaně náročné období, které bude mít samozřejmě své vítěze i poražené," doplnil výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Podíl nejsilnějšího segmentu, kterým je elektronika, na celkovém obratu meziročně opět mírně klesl (viz obrázek dole), podíl jiných segmentů jako je například hobby či dům a zahrada naopak rostl. Mírná konsolidace, která výrazněji bude pokračovat hlavně v prvním pololetí tohoto roku, začala mezi e-shopy, jejich počet v roce poklesl na aktuálních 50 100 (viz obrázek nahoře).