reklama
reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Pomocná čísla z výzkumu SPIR: do online reklamy mělo směřovat 57 miliard korun

17:49, 17. 4. 2023

Čísla, která ve znalcích vyvolají spíše úsměv: podle výzkumu oborového sdružení Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) měly v Česku v roce 2022 výdaje do online reklamy dosáhnout 56,8 miliardy korun (poněkud nepřehledný součet ceníkových a čistých cen). Upřímně řečeno, to je trochu fantastická cifra a skutečné numero je někde mnohem níže.

Alespoň nějakou vypovídající hodnotu, byť stále přibližnou, má meziroční srovnání, které ukazuje růst o 18 procent. Na růstu se v absolutních hodnotách nejvíce měla podílet display reklama (plus 23 procent) a reklama ve vyhledávání (plus 9 procent). Očekávání pro rok 2023 má být  7 procentní růst investic do online reklamy, což by znamenalo investice celkem 60,8 miliardy korun (opět poněkud nejasný součet čistých a ceníkových cen).

Pokud přijmeme hru SPIRu na ceníková čísla, tak největší část inzertních výdajů v roce 2022 připadlo na celoplošnou (display) reklamu - 40 miliard korun v kombinovaných cenách (o rok dříve 32,6 miliardy). Do display reklamy je započítána i reklama v obsahových sítích (zejména sítě Seznam Sklik, Google Ads a Facebook), RTB formou obchodovaná reklama a nativní reklama. Druhou nejpoužívanější formou reklamy je reklama ve vyhledávání, do které investovali inzerenti 15,6 miliardy korun (14,3 miliardy) v reálných cenách. Pro katalogové zápisy a řádkovou inzerci média deklarovala tržby 1,2 miliardy v ceníkových cenách (1,36 miliardy).

Z celkové display reklamy podle výzkumu SPIR tvořila videoreklama 28 procent (v absolutním čísle 11 miliard korun), meziročně vzrostla o 29 procent a pro letošní rok je u ní odhadován 13ti procentní růst. Podíl mobilní display reklamy (reklamy na mobilních zařízeních a reklamy cílené na mobilní zařízení) činil 44 procent (17,7 miliardy), meziročně vzrostla o 21 procent. Nativní reklama tvořila 10 procent (4 miliardy), meziročně vzrostla o 12 procent.