reklama
reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Největší distributor tisku PNS prodělal téměř 100 milionů korun

20:56, 30. 6. 2023

Distribuční firma První novinová společnost (PNS), která je největším distributorem printu v České republice, se stává čím dál větší koulí na noze akcionářů - velkých miliardářských mediálních domů. PNS loni prohloubila ztrátu a před zdaněním prodělala 99 milionů korun. O rok dříve stejný druh prodělku činil 75 milionů.

Jednou z hlavních příčin negativního vývoje jsou vysoké ceny energií (vlivem regulací a zásahů EU do energetického trhu, růstu cen emisních povolenek atd.), které způsobily skokové navýšení přímých nákladů firmy a cen papíru. To zase způsobilo snížení poptávky po službách PNS, zejména po neadresné distribuci a po distribuci obchodních psaní.

První novinová společnost v roce 2022 utržila 3,15 miliardy korun. V meziročním srovnání to byl mírný pokles o 43 milionů. Absolutně nejvíce poklesly tržby z volného prodeje tisku, a to o více než 69 milionů korun (3,1 procenta). Úbytek prodaných kusů tisku loni činil 13,7 procenta, což je nejvyšší pokles za posledních deset let. Výnosy z neadresné distribuce klesly o 31 milionů. Naopak rostly výnosy z předplacených deníků (plus 8 milionů na 397,5 milionu) nebo z adresné distribuce (plus 9,3 milionu na 133 milionů).

Pote, co nevyšel deal mezi PNS a Českou poštou (psali jsme již dříve), který se týkal prodělečné služby distribuce předplacených novin, tzv. na poslední míli, printový distributor musí reagovat navýšením distribučních poplatků pro předplacené noviny. Navýšení nákladů za doručení předplatného podle všeho postihne mediální domy s vysokým počtem předplatitelů u celostátních novin. V Česku to je především Vltava Labe Media (majitel Penta) a Mafra (majitel svěřenský fond Andreje Babiše).

Čistý prodělek PNS loni dosáhl 97,5 milionu, o rok dříve to bylo 70,6 milionu. Hlavní akcionáři tak do PNS museli nasypat peníze ve formě příplatku mimo základní kapitál o objemu 60 milionů korun. Distribuční firmu PNS ovládají velké mediální domy Mafra (37,51 procenta), Czech News Center (27,02 procent; Daniel Křetínský a spol.) a Vltava Labe Media (35,04 procenta).