reklama
reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Ministr Baxa píchnul do vosího hnízda, komerční vysílatelé se bouří proti dalšímu přísunu peněz pro ČT a ČRo

16:11, 17. 10. 2023

Záměr vládní koalice navýšit koncesionářské poplatky České televize a Českého rozhlasu a rozšířit okruh poplatníků, který oznámil ministr kultury Martin Baxa (menší foto dole) před cca měsícem, rozezlil soukromé vysílatele, velké mediální domy a zástupce provozovatele webů.

Komerční televize jako Nova a Prima, soukromá rádia (Impuls, Media Bohemia), členové Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR)a Asociace online vydavatelů označují Baxovu snahu a myšlenku vládní koalice za nekoncepční a nepromyšlený krok, který rozkolísá rovnováhu mediálního trhu v České republice a významně jej vychýlí v neprospěch privátních mediálních subjektů. Privátním broadcasterům vadí, že s nimi navrhovaná právní úprava nebyla projednána.

"Dle našeho názoru by takto významné změně ve financování veřejnoprávních médií měla primárně předcházet odborná diskuze, která otevře otázku podoby a rozsahu veřejné služby ve 21. století, a ze které následně vyplyne, jaký rozpočet veřejnoprávní média k plnění své role skutečně potřebují. Postup,  zvolený ministrem kultury, tento proces obrací, a naopak vypisuje bianco šek na službu, kterou v tuto  chvíli nikdo neumí definovat a v budoucnu ani vyhodnotit a kontrolovat," uvedli zástupci vysílatelů. Ti se tak přidali ke kritice Baxova/koaličního návrhu vedle opozičních politiků nebo podnikatelských svazů.

"Žádáme tedy znovu ministra kultury Martina Baxu, aby byl návrh tzv. velké mediální novely kompletně přepracován v návaznosti na vlnu oprávněné kritiky, kterou vyvolal," apelují soukromí vysílatelé. Podle  šéfa Prima Group Marka Singera (první zleva) nebo Rádia Impuls Jiřího Hrabáka (třetí zleva) jsou vysílatelé rozhodnuti iniciovat schůzku s premiérem Petrem Fialou, věc chtějí vysvětlovat poslancům nebo členům Výboru pro mediální záležitosti PSP. Podle spolumajitele Media Bohemia Daniela Sedláčka (uprostřed) v případě nutnosti jsou broadcasteři připraveni záležitost kolem novely osvětlovat svým divákům, posluchačům či návštěvníkům webů.

Jak jsme informovali na počátku září, koncesionářský poplatek ČT podle návrhu vládní novely (ODS/KDU-ČSL/TOP09/STAN/Piráti) by se měl zvednout u fyzických osob ze současných 135 korun na 160 korun na měsíc a domácnost. Poplatek na Český rozhlas se podle návrhu má navýšit ze 45 korun na 55 korun na měsíc a domácnost. Významně se mají zvednout rovněž poplatky pro právnické osoby, bude se to týkat každé firmy nad 5 zaměstnanců. Zároveň se má změnit definice poplatníka - nově by se měl poplatek platit z jakéhokoliv přístroje, schopného přijímat a reprodukovat televizní signál nebo rádiové vysílání. To znamená i z mobilu nebo z počítače. Fakticky se tak jedná o novou daň z internetu.

"Dopadům do komerčního trhu se nevěnuje žádný materiál, které ministerstvo kultury vložilo do legislativního procesu. To považujeme za zcela zásadní pochybení. Veřejnoprávní média nefungují odděleně a stranou komerčním subjektům, ale jsou součástí stejného ekosystému," tvrdí broadcasteři. Podle nich bude mít novela negativní dopad na ekonomiku soukromých vysílatelů. "Z České televize opakovaně zaznívalo, že jí pro zachování stávajícího fungování chybí v rozpočtu 300 až 500 milionů korun ročně. Návrh však přidává ČT až 1,5 miliardy korun. Bez ohledu na to, že na stole je pořád otázka, zda stávající rozsah služeb ČT stále ještě odpovídá definici veřejné služby," upozornil Singer.

"Dodatečné stovky milionů korun pro Český rozhlas, při ponechání reklamy, vážně vychýlí rovnováhu na rádiovém trhu a dramaticky zasáhnou do hospodářské soutěže. Stanice Českého rozhlasu skladbou svého vysílání a hudbou nabízejí koncesionářům za jejich peníze obsah, který se od soukromých stanic po většinu dne de facto neliší, a který soukromé stanice musí vytvářet za zlomek nákladů oproti ČRo. Tato novela pouze posílí ekonomicky dominantní postavení Českého rozhlasu v přímém konkurenčním boji se soukromými provozovateli o ty samé posluchače, aniž by se jakkoliv zlepšila veřejná služba,“ dodal  Sedláček.

"Veřejnoprávní média jsou už nyní internetovou konkurencí pro naše zpravodajské projekty. Na stejném poli soupeříme nejen o čtenáře, ale i zaměstnance nebo inzertní příjmy. Navýšení rozpočtu ČT a ČRo bez vyřešení vztahu veřejnoprávních a soukromoprávních médií, má nezpochybnitelné a významné soutěžně-hospodářské dopady. Předložený návrh nespecifikuje, na jaké účely mají být navýšené prostředky použity, a ještě navíc rozšiřuje výjimky z umisťování online reklamy," řekl Michal Hanák (třetí zprava), předseda výkonné rady SPIR a místopředseda představenstva Mafra.