reklama
reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Největšímu českému e-shopu Alza.cz klesly tržby i zisk o miliardy korun

Obdivuhodná růstová trajektorie e-shopu Alza.cz, která trvala posledních několik let, skončila v roce 2022. Předloni e-commerce podnik, který by měl spoluovládat miliardář Aleš Zavoral, vykázal výrazný pokles byznysového výkonu.

Alza.cz v roce 2022 utržila za výrobky, služby a zboží 41 miliard korun. V meziročním srovnání to je pokles o 4 miliardy. Obrat meziročně spadl z 45,9 miliardy na 42,3 miliardy korun. Z celkového čísla výnosů na tuzemské prodeje připadlo 29,76 miliardy (o rok dříve 32,1 miliardy) a na zahraniční byznys 12,55 miliardy (13,78 miliardy). V tomto kontextu je třeba připomenout, že celý český e-commerce trh v roce 2022 klesl o 12 procent.

"Miliardovou hranici překročilo 14 segmentů zboží. Vedle produktů spadajících pod pojem elektronika, pak také segment hraček, sportu, konzolí a her a v neposlední řadě segment služeb," kometovala firma předloňský rok.

Čistý zisk společnosti meziročně spadl z 2,497 miliardy na 654 milionů. Zisk za rok 2021 přitom měl být 100procentně vyplacen majitelům. "Vliv bezprecedentní inflace, se kterou se zákazníci museli potýkat, Alza omezila snížením cen v celkové hodnotě více než 1 miliardy korun, což se pak projevilo v nižší ziskovosti společnosti. Zákazníci tak mohli nakupovat zboží výhodněji a Alza tímto vzala část inflačního břemene na sebe," uvedl předseda představenstva a spolumajitel Alzy Aleš Zavoral.