reklama
reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Příjmy hudebního průmyslu vzrostly o 4,5 procenta, motorem byly streamovací služby

10:31, 3. 4. 2024
Hudba Koncerty Aleš Borovan

Hudební trh v České republice loni pokračoval v nepřetržitém růstu, minimálně od roku 2019. Za navýšenými čísly stojí především digitální prodeje, fyzické prodeje pokračovaly ve stagnaci.

Celý hudební průmysl v roce 2023 utržil 1,866 miliardy korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 80 milionů. Z celkového čísla připadlo na digitální prodeje 1,142 miliardy (o rok dříve 0,973 miliardy), provozovací práva 485 milionů (557 milionů) a na fyzické prodeje 222 milionů korun (220 milionů). Vyplývá to z dat české pobočky Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI). V roce 2019 celý objem trhu dosáhl 1,093 miliardy korun.

"Poměr digitálních prodejů a prodejů fyzických nosičů je 84 : 16. Růst streamingu je stabilní organický jev zapříčiněný zejména cenovou dostupností a intuitivní ovladatelností streamingových hudebních služeb. Segment streamingu narostl oproti předchozímu roku o 18 procent. Je potěšující, že navzdory nízké mu výkonu české ekonomiky je meziroční nárůst velmi uspokojivý. V České republice jsou dostupné všechny globální streamingové služby (Spotify, Apple Music, YouTube Music, Deezer, Amazon Music)," uvedla česká pobočka IFPI. Počet předplatitelů streamovacích služeb v Česku loni dosáhl 2 milionů, zatímco o rok dříve to bylo 1,7 milionu.

Prodej CD nosičů podle čísel IFPI tvoří 50 procent prodejů fyzických nosičů, prodej vinylových desek tvoří 48 procent tohoto segmentu trhu, zbylá 2 procenta  připadají na prodej DVD nosičů. Prodeje vinylových desek zaznamenaly meziroční nárůst pouze o 1 procento, což naznačuje dosažení stropu v této úzké a dedikované skupině posluchačů. Nejprodávanější deskou loňského roku se stal Roadtrip od dua Calin a Viktor Sheen (foto), dále Příběhy a sny (Viktor Sheen) a Originál Marka Ztraceného.