Internetová firma Seznam.cz nyní bolestivě získává zkušenost a poznání, ke kterému v uplynulých letech dospěl kupříkladu mediální dům Economia (Hospodářské noviny, HN.cz, Aktuálně.cz). Příklon k woke/levicové barikádě v kulturních válkách znamená pro velká mainstreamová média odchod části čtenářů/uživatelů a hrozbu pro mediální byznys. V případě Seznam Zpráv v některých měsících nastal meziroční pokles až o třetinu (!).
Pozorný čtenář Seznam Zpráv (SZ) si toho nemohl nevšimnout - v uplynulém roce dvou seznamácké médium výrazně naskočilo na woke vlnu, zahrnující řadu levicových a kulturně levicových témat - ať již se jedná o způsoby pokrývání kontroverzní LGBT tematiky (ladění textů spíše ve prospěch stejnopohlavních manželství, malý prostor pro obhájce tradiční rodiny atd.), strašení klimatickou změnou nebo například podivné strefování se do platby hotovostí. Týká se to především politické sekce SZ, naopak byznysové zpravodajství Seznam Zpráv si v drtivé části zachovalo věcnost, relevanci a vysokou kvalitu.
Samozřejmě to není jediný faktor pádu čísel Seznam Zpráv v posledním roce. Dalším faktorem může podle našich informací být pokles objemu vyprodukovaného obsahu v daném období.
Zatímco v počtech reálných uživatelů (RU) to nebylo tak hrozné (což souvisí s efektem homepage Seznam.cz, ale i v této kategorii jsou výkyvy směrem dolů), negativní vývoj postihl hlavně počet shlédnutých stránek SZ. Kupříkladu při porovnání září 2022 - září 2023 došlo podle NetMonitoru k sešupu počtu pageviews Seznam Zpráv o 30 procent, z 208 milionů na 144 milionů. V lednu 2023 uživatelé zhlédli 256 milionů pageviews, o rok později za stejný měsíc to bylo jen 171 milionů pageviews (meziroční pád o 33 procent). Porovnání únor 2023 - únor 2024: 192 milionů k 150 milionům pageviews (minus 22 procent). Nejedná se tedy o časově omezený výpadek či sezónní výkyv, ale dlouhodobější trend.
Zde podrobnější čísla vývoje pageviews Seznam Zpráv za poslední měsíce (čísla v milionech pageviews, zdroj dat: NetMonitor):
Ve světě se pro podobné iracionální tahy firem vžilo označení Budweiser efekt (anebo také Go Woke, Go Broke). To připomíná loňské katastrofální rozhodnutí pivovaru Anheuser-Bush vsadit při propagaci piva Bud Light na kontroverzní transgender osobu. Výsledkem bylo množství naštvaných konzumentů (zpěvák Kid Rock natočil klip, ve kterém rozstřílel basu Bud Lightu), pokles prodejů a pád tržní hodnoty firmy. Podle našich informací se vývojem čísel Seznam Zpráv za poslední rok již speciálně zabývají dva členové představenstva Seznamu, Pavel Zima a Matěj Hušek, kteří pracují na plánu, jak negativní vývoj Seznam Zpráv otočit.