Několik let trvající diskuse na reklamním trhu o tzv. férovém tendru dostaly další silný impuls. Velké reklamní produkce a desítky reklamních režisérů podepsaly Memorandum o férových podmínkách při zadávání tendru na výběr režiséra a produkce pro výrobu reklamního spotu. Současně vzniklo profesní sdružení reklamních režisérů (Sdružení reklamních režisérů).
Je to tak poprvé, kdy se na zásadách férového tendru shodla velká část režisérů a produkcí. Podle zástupců Asociace producentů v audiovizi (APA), která akci iniciovala, má memorandum jedenáct bodů. Kromě jiných jsou zde:
"Cílem zavedení pitch fee, respektive pitch cost share částky, není, aby produkce a režiséři na tendrech vydělávali, tato minimální částka by měla vyjádřit základní respekt k odvedené práci. Věříme, že pokud klient za zpracování zaplatí, povede to také k větší kvalitě zadávání a nebude docházet k plýtvaní lidskou energií na špatně zadaných tendrech," tvrdí manažerka reklamní sekce APA Eva Dvořáková Pérez.
Mezi režiséry, kteří se zasazují o dodržování pravidel férových tendrů jsou Jasmina Blaževič, Wolfberg, Tomáš Mašín (na fotce vpravo, vlevo Petra Ondřejková z Amazing Productions), Mugshots, Marek Partyš, Tomáš Bařina, Roman Valent nebo Alice Nellis. Memorandum podepsalo celkem šedesát předních českých režisérů a režisérek. Mezi reklamními produkcemi to je například Armada Films, Ad Kolektiv, Bistro Films, Boogie Films, Creative Embassy nebo Stink. Memorandum by mělo v České republice vejít v platnost v lednu 2025.