Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Chrenkova skupina vytáhla z filmových ateliérů desítky milionů

08:28, 5. 8. 2013

Skupina investorů v čele s Tomášem Chrenkem si poprvé po více než deseti letech oficiálně vyplatí dividendu z filmového byznysu.

V roce 2012 bylo rozhodnuto o výplatě dividendy z hospodaření Barrandov Studio (BS) ve výši 60 milionů korun - peníze budou reálně vyplaceny až v průběhu letošního roku. Firma za loňský rok skončila v plusu 10 milionů korun, což v meziročním srovnání představuje pokles o 39 milionů (vyšší zisk v roce 2011 byla dán výměnou některých pozemků s tehdy sesterskou firmou Barrandov Lands). Celkový kumulativní zisk společnosti za posledních osm let přesáhl čtvrt miliardy korun.

V loňském roce BS těžila ze státního programu podpory filmového průmyslu - příjmy z natáčení filmů (a zahraničních seriálů) se zvedly o 153 procent oproti roku 2011 na 151 milionů korun. V ateliérech a na pozemcích Barrandova se kupříkladu natáčela druhá řada evropského seriálu Borgia, francouzsko-německo-americký seriál Crossing Lines nebo korejská sci-fi Snowpiercer. Podnik loni rovněž pokračoval ve výrazném personálním zeštíhlování. Počet zaměstnanců meziročně klesl o 18 procent na 179.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Konektor Social: obsahová agentura začala pro obchod s kancelářskými potřebami Activa spravovat sociální sítě hned tří značek - Bibelot, Lamy a Parker. Agentura zároveň rozšířila spolupráci se Stock Plzeň-Božkov. Vedle dlouhodobé správy sociálních sítí pro Baileys se od listopadu bude znovu starat i o Johnnie Walker a Gordon’s Gin.

  • Czech News Center: mediální dům Daniela Křetínského a spol. startuje sérii Business Breakfasts pro obchodní partnery. První se uskuteční 23. září na téma cross-mediální inspirace nejen na Vánoce. Během snídaně vystoupí např. Juraj Felix, Co-CEO CNC, či Martina Říhová, CEO Active Group atd.

  • Mladá fronta: vydavatelství v úpadku požádalo Krajský soud v Českých Budějovicích, aby vyhlásil na majetek MF konkurs. Důvodem má být urychlený prodej závodu společnosti. Nedávno Vrchní soud v Praze zrušil prohlášení konkurzu a následný prodej mediálního domu v aukci. Důvodem má být údajná podjatost soudce Zdeňka Strnada, který o věci rozhodoval.

  • T-Mobile: výsledky letní kampaně s nabídkou neomezených mobilních dat - zákazníci si aktivovali přes 212 tisíc denních balíčků neomezených dat. Rekordman surfoval neomezeně 55 dnů. Zapojení zákazníci stáhli celkem téměř 574 TB dat. Nabídka byla dostupná ve více než 1000 lokalitách po celém Česku.

  • Reuters News & Media Czech Republic: firma, která v Česku prodává zpravodajský obsah Reuters, v roce 2019 utržila 55 milionů korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 35 milionů. Čistý zisk 1,5 milionu v roce 2018 se překlopil do loňské ztráty 3,6 milionu korun.

  • Filmový fond: nepříliš povedený film Bourák dostal z mimořádné výzvy na distribuci 700 tisíc korun, Havel 1 milion, 3Bobule 700 tisíc a Film Naživo 500 tisíc korun. Celkem fond v této výzvě na distribuci filmů rozdělil podporu ve výši téměř 11 milionů korun.

Recenze

Krajina ve stínu

Bohužel, tentokráte si režisér a scenárista Bohdan Sláma (Čtyři slunce, Venkovský učitel, Štěstí atd.), bezpochyby jeden z nejpřemýšlivějších filmových tvůrců dejme tomu střední generace, ukousl příliš velké sousto. Slámu je třeba pochválit za výběr tématu - tragické události, ke kterým skutečně došlo na Vitorazsku na a po konci války.

Když ovšem není k dispozici zdařilý scénář (Ivan Arsenjev) a Sláma s ním již nic kloudného nevyčaroval, tak se tato volba ukazuje jako dvojnásobná chyba. Rozpaky vzbuzuje již základní stavba filmu - oč nahodileji, povrchněji a zkratkovitěji se tvůrci věnují rokům, které tragédii v malé vesnici na jihu Čech předcházely, o to větší prostor dostane samotná masová vražda. Divák tak ale zákonitě nechápe motivy a jednání jednotlivých postav, mimochodem ne příliš zdařile načrtnutých. A už vůbec ne tak niterný proces, během kterého se z přátelského souseda stane vražedná bestie.

Místo aby Sláma věnoval pozornost postupnému budování atmosféry a zachycení plíživého zla, v první polovině snímku divákovi předvádí nesourodý pelmel výjevů, ve kterém je obtížné se vyznat. Herci tak toho nemají moc co hrát. Mimochodem, pokud je součástí výchozí situace skuhrání vitorazských sedláků, jak špatně se jim v První republice žije, pak by Sláma neměl vybírat tak blahobytně, ba skoro obézně vyhlížející herecké typy, kterým evidentně scházejí vrásky upracovaného a unaveného venkovana.

V porovnání s Krajinou ve stínu tak opět geniálně vyniká podobný film, monumentální Jasného epos Všichni dobří rodáci, který se věnuje podobnému tématu - jak se malý venkovský člověk dokáže vyrovnat s náporem velkých dějin a událostí. A bohužel, Veber Stanislava Majera není novým Františkem, přestože by na to Majer měl. Jen mu nikdo takovou roli nenapsal. I po Slámově filmu tak poválečné Vitorazsko zůstává stále zahaleno stínem neznáma.