Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Doktrína ESG začne od ledna ještě více poškozovat byznys TV Nova a TV Prima

12:19, 20. 12. 2024
Televize Aleš Borovan

Destruktivní politika Evropské unie, založená na nadměrné regulaci, příkazech a zákazech, která ohrožuje evropskou prosperitu a budoucnost našich dětí, dorazila i do českého zábavního průmyslu a médií. Řada podniků nově od ledna 2025 spadne do působnosti směrnice EU, generující nadměrnou administrativu a nákladné vykazování ideologických kritérií. Plus bude nutné nově platit nejrůznější "auditory" (tzv. ESG výpalné).

Řeč je o směrnici Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), která zavádí povinnost reportovat nefinanční aktivity firem (tzv. ESG reporting). To znamená, postižené firmy musí nově vykazovat environmentální a sociální aktivity a procesy řízení podniku a zároveň aplikovat principy "udržitelnosti" do běžného provozu.  To bude mít za následek snížení konkurenceschopnosti podniků a navýšení jejich nákladů. Finanční a personální prostředky, která nyní budou muset povinně věnovat na ESG reporting, tak společnosti nebudou moci investovat do inovací a zvyšování produktivity.

Směrnice CSRD se od ledna 2025 (reportování v roce 2026 za uplynulý rok) týká podniků, které splňují dvě ze tří kritérií - více než 250 zaměstnanců, roční obrat přes 50 milionů eur (1,256 miliardy korun) a aktiva přes 25 milionů eur (628 milionů). Firmy, které spadají pod CSRD, tak nyní musí připravit prohlášení o udržitelnosti na základě až 1052 údajů, z nichž stovky jsou povinné. Reportovaná data pak musí povinně kontrolovat externí subjekt (tzv. ESG racketeer).

Do byrokratické pasti EU tak čerstvě spadly televize Prima a Nova (na fotografii zleva doprava šéf Novy Daniel Grunt a TV Prima Marek Singer). "Pro TV Nova tohle téma není úplně nové, jelikož jsme si spočítali uhlíkovou stopu již za rok 2021, a tím nastartovali proces sběru dat. Jednou za rok tedy posbíráme data v E, S a G oblasti a reportujeme je podle templatu, který se upravuje dle posouzení dvojí materiality. Finální report budeme pravděpodobně vydávat konsolidovaně na úrovni skupiny PPF (majitel Novy, pozn. aut.). Náklady na nový reporting zahrnují výdaje na pracovní síly, které se podílejí na sběru dat, analýze a tvorbě reportů, a jednorázové náklady spojené s implementací systému, jako jsou školení a přizpůsobení softwaru," uvedla na dotaz Borovan.cz šéfka komunikace Novy Barbora Dlabáčková.|

Nova tak podle ní reportuje indikátory, které se týkají uhlíkové stopy firmy, wellbeingu zaměstnanců, ale rovněž nastavených guidelines a policies v oblasti vedení společnosti. Podle Dlabáčkové se řeší témata jako tzv. pay gap, anti-bribery policies, počty mužů a žen ve společnosti, zaměstnávání handicapovaných atd. Celkem Nova bude reportovat kolem 250 indikátorů. "Co se týká pozice ESG manažerů/sustainability manažerů, tato agenda jim nově přibyla již v roce 2022, kdy jsme prováděli první sběr dat. Sběr dat je koordinován ESG/Sustainability manažerem, ale finální zodpovědnost a odsouhlasení je na CFOs. Data za TV Nova se reportují konsolidovaně, a to hned dvakrát, na úrovní CME (matka Novy, pozn. aut.) a na úrovni PPF skupiny," doplnila Dlabáčková.

Podobně nastavuje kvůli direktivám EU nadbytečnou byrokracii a papírování i konkurenční Prima. "V souladu s ESRS standardy (European Sustainability Reporting Standards, pozn. aut.) bude TV Prima sestavovat prohlášení o udržitelnosti na konsolidované úrovni. ESG reporting a sběr dat na základě posouzení významných dopadů, rizik a příležitostí je tedy nastaven pro celou konsolidovanou GES Group (majitel Primy, pozn. aut.). V rámci skupiny máme k dispozici jednotný nástroj (Green0meter), který nám pomůže se sběrem dat," informovala Hana Mašková z tiskového oddělení Prima.

Aspoň v jedné věci tak mají obě televize štěstí. Vzhledem k tomu, že jsou součástí většího koncernu, nemusí mít svého vlastního ESG racketeera, postačí ten na koncernové úrovni. Vedle obou televizí by do pasti směrnice EU o zavádění nadměrné byrokracie měla podle výše uvedených kritérií spadnout více hráčů z mediálního a showbyznysového trhu - například velká herní studia jako Warhorse Studios, Bohemia Interactive, vydavatelství jako Mafra, CNC nebo Vltava Labe Media nebo komunikační skupiny typu Publicis, Dentsu nebo Omnicom Media Group.