Investice do marketingové komunikace v České republice v roce 2024 přesáhly 150 miliard korun, přičemž dominantní postavení si udržely televizní a online média. Vyplývá to z odhadu Asociace komunikačních agentur (AKA) a Asociace mediálních agentur (ASMEA), zpracovatelem byla společnost ResSOLUTION Group.
Český reklamní trh se v roce 2024 vyšplhal na hodnotu 150,2 miliard korun, což představuje meziroční růst o 3,3 procenta. Jedná se o odhad čistých marketingových investic. Tempo růstu se tak oproti předchozím letům zpomalilo, protože například mezi roky 2022 a 2023 trh vyrostl o 12 procent. Pro rok 2025 AKA a ASMEA předpokládají příznivější prognóza a akcelerace růstu až o 6,8 procenta na 160,4 miliardy korun.
"Rok 2024 nenaplnil očekávání, které do něj vkládal marketingový trh ještě na sklonku roku 2023. Investice zpomalily a jejich růst se ustálil na jednociferných hodnotách. Trh vykazuje zatím spíše opatrnost a hledání stability," tvrdí Lucie Vlčková, head of insights & media research, Nielsen/ResSOLUTION Group. Důvodem má být hospodářská nejistota, stagnující kupní síla obyvatel a potřeba stabilizace rozpočtů po pandemickém období.
Loni naopak došlo k pozvolnému oživení investic do nemediálních kanálů (eventy, věrnostní programy, přímá komunikace). Tyto tzv. aktivační formy marketingu očekávají meziroční nárůst o 3,8 procenta, což představuje přibližně 2,1 miliardy korun.
Napříč mediatypy se v roce 2024 utratilo podle ceníkových cen celkem 145,7 miliardy korun (zdroj: monitoring reklamy Ad Intel), oproti 134,8 miliardy v roce 2023. To je nárůst o více než 8 procent, což reflektuje nejen větší objem kampaní, ale i zvýšení jednotkových cen napříč segmenty. Největší růst zaznamenaly digitální kanály, následované televizí a rádiem. Tisk stagnuje, venkovní reklama rostla jen mírně, TV inflace překročila běžnou tržní inflaci.
"Mezi TOP 10 zadavatelů reklamy se v roce 2024 opět zařadili tradiční hráči jako Lidl, Albert a Kaufland. Zajímavostí je rychlý nástup Allegra, které navýšilo investice o 79 procent a dostalo se do desítky největších inzerentů. Kategoricky dominují potraviny, bankovnictví, farmacie a elektronika," uvedla zpráva AKA a ASMEA.