Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Vznikla nová asociace podcasterů a youtuberů, je v ní Veselovský nebo Michopulos

12:11, 24. 10. 2025
Internet Aleš Borovan

Již existující Asociace tvůrců a online médií (ATOM) dostává novou konkurenci. V těchto dnech vznikla a začíná fungovat nová Asociace digitálních tvůrců (ADT), kterou provozuje stejnojmenný zapsaný spolek. ADT bude zastupovat podcastery, youtubery, online influencery, producenty a další tvůrce.

Ve výboru ADT jsou ředitel Echo podcastů a podcastového Rádia Prostor Petr Lutonský (foto), Petros Michopulos (podcast Kecy a politika), Martin Veselovský (novinářský kibuc DVTV) a Vilém Franěk (produkce Mikýřových podcastů). "Naším cílem je, aby pod regulátora RRTV nespadali běžní digitální tvůrci a nebyli vystaveni stejné regulaci, jako televize a rádia. Chceme, aby online svět zůstal svobodný, ale zároveň chceme, aby se kultivoval," uvedl Lutonský pro Borovan.cz.

Nová asociace proto komunikuje a bude komunikovat s regulující Radou pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Zároveň chce v segmentu působit jako samoregulátor, který bude v součinnosti s RRTV nastavovat pravidla pro online prostředí.

ADT podle Lutonského sdružuje necelou stovku členů. Kromě výše uvedených jsou členy asociace například V.O.X. TV (viz rozhovor s majitelem Petrem Kubelíkem dole) nebo "hybridní" žurnalista Michal Půr. V následujících týdnech se bude volit širší Rada ADT a předseda výboru.

Rozruch v online branži mezi podcastery a youtubery loni na sklonku roku vzbudila kauza a dění okolo RRTV. Ta na základě transponované evropské směrnice začala vytvářet evidenci online tvůrců a audiovizuálních služeb. V závěru roku 2024 proto začala oslovovat vybrané youtubery, podcastery a influencery s výzvou, aby se u ní evidovali.

Evropská směrnice, která byla do českého právního řádu transponována prostřednictvím zákona č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání, se podle RRTV vztahuje rovněž na fyzické osoby, které vytvářejí audiovizuální mediální obsah (např. vloggeři, influenceři) a nabízejí jej na platformách typu Instagram, Facebook, TikTok apod., pokud jimi poskytovaná služba naplňuje definiční kritéria audiovizuální mediální služby na vyžádání.

Vysílací rada na jaře letošního roku vydala zpřesňující podmínky, koho se evidence týká. Příslušný online tvůrce (primárně jde o videa) musí vyprodukovat za rok minimálně 52 videí na jedné platformě a mít dostatečnou sledovanost (dosažení 500 tisíc zhlédnutí v průměru na jednu zveřejněnou videonahrávku na jedné poskytovatelem využívané platformě za rok). Plus si musí vydělat touto činností přes 50 tisíc korun za rok.