Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Čelákovický výrobce CD a DVD stále nemůže vybřednout z milionových ztrát

13:47, 18. 11. 2013

Neradostný vývoj hudebního průmyslu a trhu s home videem si vybírá daň na výrobcích nosičů CD, DVD a Blu-ray. V České republice situace mezi velkými hráči nejtíživěji dopadla na čelákovickou firmu Fermata.

Tu ze 40 procent vlastní podnikatel Vít Sedláček a z 20 procent švýcarská firma Audia Digital. Akcionáři museli v roce 2012 opět počítat ztrátu, která dosáhla 13 milionů korun. Za poslední tři roky tak Fermata prodělala celkem 100 milionů. Tento prodělek do značné míry vymazává solidní zisky v řádu desítek milionů do roku 2009 - například v roce 2008 Fermata skončila v plusu 101 milionů korun. Od roku 2008 (640 milionů korun) rovněž kontinuálně klesají tržby, které loni klesly na 365 milionů korun.

Za nepříznivým vývojem hospodaření stojí především snižující se ceny nosičů, které následně poslaly do existenčních problémů řadu odběratelů společnosti. Již v roce 2010 vedení firmy konstatovalo, že se objednávky nosičů pohybují na cenách, které "se prakticky rovnají vynaloženým nákladům". Sedláček a spol. proto hledají byznysové příležitosti v návazných oborech - kupříkladu v roce 2012 firma rozjela vlastní tiskárnu. V posledních letech rovněž zostřila konkurence - kromě tradičního výrobce GZ Recordable v roce 2010 rozjel vlastní provoz v Plzni nadnárodní obr Sony.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • FTV Prima: druhá komerční televize poprvé zkouší princip tzv. kinoautomatu Radúze Činčery. Diváci si budou moci hlasováním zvolit, zda v od neděle 4. října večer uvidí buď seriálovou novinku Einstein, nebo novou, čtvrtou řadu seriálu Polda.

  • Brutal Assault: největší metalový festival ve střední Evropě hlásí potvrzení 90 procent kapel z letošního odsunutého ročníku pro příští rok. Další BA by se měl konat 10. až 14. srpna 2021. Fandové se mohou těšit na kapely Mayhem, Bloodbath, Alcest, Arcturus, Cradle of Filth, Dark Funeral, Front Line Assembly, Katatonia, Mercyful Fate nebo Venom.

  • Zdeněk Bakala: miliardář věnoval cca 5,5 milionu korun a na rozjezd maďarského protivládního zpravodajského portálu Telex. V Česku Bakala v minulosti posílal štědré dary vybraným politickým stranám.

  • Microsoft: obří holding kupuje vývojářské studio Bethesda Softworks, které stojí za herními tituly jako The Elder Scrolls, Fallout, Wolfenstein, DOOM nebo Quake. Objem akvizice se pohybuje na úrovni 7,5 miliardy dolarů. Microsoft na podzim chystá uvést na trh další herní konzole řady Xbox - Series X a Series S.

  • TV Nova: třetí díl imitační show Tvoje tvář má známý hlas v sobotu 19. září dosáhl 28,53 procenta share v 15 - 54 a v širší cílové skupině 4+ jej sledovalo 759 tisíc diváků. Čísla sledovanosti dalších nováckých pořadů v uplynulém týdnu: Televizní noviny 37,30 procenta diváků v CS 15-54, seriál Ulice 33,17 procenta v cílové skupině 15 - 54 a Ordinace v růžové zahradě 2  - 16,27 procenta diváků v CS 15 - 54.

  • Typos, tiskařské závody: české tiskárny z německé skupiny Euro-Druckservice v roce 2019 utržily 562 milionů korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 4 miliony. Čistá ztráta se prohloubila ze 650 tisíc v roce 2018 na 5,5 milionu korun. Odpisy byly na stabilní úrovni 50 milionů korun.

Recenze

Krajina ve stínu

Bohužel, tentokráte si režisér a scenárista Bohdan Sláma (Čtyři slunce, Venkovský učitel, Štěstí atd.), bezpochyby jeden z nejpřemýšlivějších filmových tvůrců dejme tomu střední generace, ukousl příliš velké sousto. Slámu je třeba pochválit za výběr tématu - tragické události, ke kterým skutečně došlo na Vitorazsku na a po konci války.

Když ovšem není k dispozici zdařilý scénář (Ivan Arsenjev) a Sláma s ním již nic kloudného nevyčaroval, tak se tato volba ukazuje jako dvojnásobná chyba. Rozpaky vzbuzuje již základní stavba filmu - oč nahodileji, povrchněji a zkratkovitěji se tvůrci věnují rokům, které tragédii v malé vesnici na jihu Čech předcházely, o to větší prostor dostane samotná masová vražda. Divák tak ale zákonitě nechápe motivy a jednání jednotlivých postav, mimochodem ne příliš zdařile načrtnutých. A už vůbec ne tak niterný proces, během kterého se z přátelského souseda stane vražedná bestie.

Místo aby Sláma věnoval pozornost postupnému budování atmosféry a zachycení plíživého zla, v první polovině snímku divákovi předvádí nesourodý pelmel výjevů, ve kterém je obtížné se vyznat. Herci tak toho nemají moc co hrát. Mimochodem, pokud je součástí výchozí situace skuhrání vitorazských sedláků, jak špatně se jim v První republice žije, pak by Sláma neměl vybírat tak blahobytně, ba skoro obézně vyhlížející herecké typy, kterým evidentně scházejí vrásky upracovaného a unaveného venkovana.

V porovnání s Krajinou ve stínu tak opět geniálně vyniká podobný film, monumentální Jasného epos Všichni dobří rodáci, který se věnuje podobnému tématu - jak se malý venkovský člověk dokáže vyrovnat s náporem velkých dějin a událostí. A bohužel, Veber Stanislava Majera není novým Františkem, přestože by na to Majer měl. Jen mu nikdo takovou roli nenapsal. I po Slámově filmu tak poválečné Vitorazsko zůstává stále zahaleno stínem neznáma.