Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Režisérka si stěžovala na podmínky matek, asociace producentů k tomu mlčí Hráči dne

19:21, 10. 3. 2024
Film Aleš Borovan

Momentem ze včerejšího předávání Českých lvů, který z velké části přebil samotné udělování cen, se stalo vystoupení oceňované režisérky Darjy Kashcheevy (viz screen; snímek Electra). Ta si postěžovala na údajně nepříznivé pracovní podmínky tvůrkyň/matek v českém filmovém průmyslu. "Považuji za nesmírně důležité vytvoření přátelského pracovního prostředí pro představitele všech genderů. Ale v této diskusi je podceněna otázka podmínek pro pracující matky... Jsem žena, je mi 37, moje vaječníky stárnou, a teď se musím rozhodnout, co s tím. Kdybych se rozhodla, že budu matkou a budu muset zvládat dvě směny, kreativní práci a péči o dítě, budu moci dělat svoji práci stejně kvalitně, jako jsem to dělala doposud? Nebo budu muset jednu z těch směn obětovat? Proč vůbec musím vybírat mezi mateřstvím a tvorbou? Jen proto, že jsem se narodila s dělohou?"

Pokud by se ukázalo, že tvůrkyně/matky mají v českých filmovacích štábech nastaveny nepřátelské podmínky, bylo by to znepokojivé. Obor, do kterého daňoví poplatníci každý rok nalévají vysoké stovky milionů korun, by tak nesmyslně mrhal talenty. A současně by tak nevytvářel dostatečně vhodné prostředí pro soukromý život žen, ve kterém rození a výchova dětí zaujímá jednu z hlavních rolí. Požádali jsme proto o vyjádření předsedu Asociace producentů v audiovizi Vratislava Šlajera k vystoupení Kashcheevy a k pracovním podmínkám matek v české audiovizi. Ten do uzávěrky textu na otázky nereagoval.

Na druhou stranu je pravda, že je poněkud zvláštní, pokud režisérka Kashcheeva tyto údajné problémy řeší na celonárodním televizním kanálu (ČT), a nikoliv s konkrétní produkcí. Podle databáze Čsfd.cz snímek Electra produkovali Martin Vandas a Zuzana Křivková. Z Kashcheevy nesourodého projevu nebylo jasné, zda si stěžuje na tuto produkci, nebo na české produkce obecně. Plus je tu řada možností, jak velká většina matek může skloubit péči o rodinu a pracovní kariéru. Řada produkcí řeší hlídání dětí tvůrkyň příslušnými asistentskými pozicemi atd. Vše záleží na konkrétní domluvě obou stran. A další aspekt: podle některých průzkumů jsou zase děti žen, které daly přednost kariéře, náchylnější k patologickým jevům.