reklama
reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Deprese přepadla Primu v nejméně vhodnou chvíli Analýza

16:45, 5. 4. 2013

Můj mistr kung-fu má jedno hezké přirovnání: Kung-fu je jako pomalu plynoucí řeka, proti které plaveš. Jakmile přestaneš, snese tě proud dozadu. Lépe by se současná situace televize Prima nedala popsat. 

Stačí porovnat výkon programu Prima Group za měsíc březen a únor (a je jedno, kterou kategorii podílu na sledovanosti vezmete) a je zřejmé, že druhá komerční televize "přestala plavat" - pokles se pohybuje od 0,4 procenta do 1,4 procenta.

To zdánlivě není mnoho, a je to mnohdy ještě méně, když porovnáme meziroční data. Tady však hraje roli spuštění dokumentárního kanálu Prima Zoom letos v únoru, který letošní čísla příjemně "našlehává". Stačí si však srovnat výkon nejdůležitějšího kanálu Prima family, a rázem máme v rukou dost nepříjemný obrázek:  zatímco v únoru 2012 dělal v D15 - 54 prime time nějakých 15 procent, letos je to v březnu ve stejné škatulce jen 11,9 procenta. To dost podstatný sešup, který navíc přichází v nejméně vhodný čas.

Kvůli nedohodě Novy s velkými inzerenty na počátku roce Prima Group zaznamená velký převis poptávky po umístění kampaní. Za dané situace dochází k přecpání reklamních breaků spotů až k neúnosné hranici, Primě příliš neulehčilo ani dubnové zdražení reklamy o sedm procent. A to se již nebavíme o dopadu zdražování na zadavatele a jejich ochotu otevřít peněženky.

Ze současného vývoje nemá smysl vinit současné vedení Primy v čele s Martinem Konrádem. Vzhledem k setrvačnosti plánování a výroby pořadů lze současný program stále ještě označit za trochu "singerovský". Spíše se jedná o klasické poznání hranic možností druhé komerční televize. Programový systém Primy v uplynulých letech fungoval takto: každou sezónu přijít s kobercovým náletem velkého množství pořadů, z nichž některý se (snad) chytne. Stojí to sice slušný balík, je to zdlouhavé, ale Primě to docela fungovalo (stačí si vzpomenout na dávný úspěch VyVolených).

Má to jednu nevýhodu: váš podíl na sledovanosti připomíná sinusoidu s manickou (nahoře) a depresivní fází (dole). Deprese, která Primu nyní přepadla, se vzhledem k výše uvedenému dala čekat, díky souběhu s nováckým postojem je však na ní více vidět. Jak z ní ven? Management Primy by mohl přehodnotit rozhodnutí v dohledné době nespouštět nový kanál. Anebo klasicky čekat, zda se nějaká show náhodou nechytí. Co je lepší?