Proč neuspěl produkt Martin a Venuše Analýza
Letošní film Martin a Venuše režiséra Jiřího Chlumského měl všechny předpoklady stát se solidní kasovní bombou. Rodinný snímek s komediálním laděním, známé hvězdy, dětští herci plus zkušený a úspěšný producent Adam Dvořák (Lidice, Bobule). Přesto po šesti týdnech promítání má na kontě pouhých 15 milionů korun a 110 tisíc diváků. Vzhledem k ambicím a možnostem filmu se jedná o komerční neúspěch, byť ne nijak fatální.
Borovan.cz nabízí analýzu možných příčin nevyužité šance:
- Scénář. Scenáristická dvojice Kristina Dufková - Andrea Jarošová do slibně, byť nepřekvapivě vystavěného rámce (tatínek dostane na měsíc na starost své ratolesti, model S tebou mne baví svět) nedokázala dosadit nezbytné "maso" podobných produktů, tedy dostatečný počet neokoukaných a překvapivých vtipů, gagů, komických situací. Rozšlapané pastelky v kuchyni či ranní řvaní batolete není vtipem, který by předpokládanou cílovku pobavil, spíše nepříjemnou připomínkou každodenní reality. Příliš nepomáhají i některé zbytečně zašmodrchané nebo nesmyslné sekvence (scéna vzniku sázky, piknikový pokus o sbalení Venuše vilným galeristou), které kazí tempo filmu a přímo volají po nějakém výrazném dramaturgickém zásahu.
- Nejasné marketingové zacílení. Martin a Venuše jakoby se rozhodoval, jakým filmem bude. Samozřejmě, primárně se snaží být snímkem rodinným. Potom ale příliš nedává smysl zbytečná scéna s nahou Kristýnou Liškovou-Bokovou na břehu rybníka, která se spíš hodí do nějakých lechtivých teenagerských komedií s prsatými herečkami. V rodinném filmu nemá takový renonc co dělat. O absenci humoru byla řeč v bodě jedna.
- Načasování. Po bitvě každý generál, ale přece jen nasadit film velmi těsně po dalším českém snímku, zaměřeným na rodinné publikum (Čtyřlístek ve službách krále) a relativně krátce po Babovřeskách Zdeňka Trošky již od začátku zavánělo hazardem.
- Mdlá reklamní kampaň. S předchozím bodem pak souvisí i nepříliš výrazná marketingová kampaň (partnerem byla například Prima, která s podobným typem komerční komunikace nemá příliš zkušenosti), která zanikla v rozsáhlém kobercovém bombardování Troškových Babovřesek (partner kromě jiného i Nova). Nezafungovala nemastná neslaná titulní píseň (hudba Michal Hrůza). Díky nevýraznému scénáři a absenci vtipů/hlášek se pak nemohla rozeběhnout ani tolik kýžená šeptanda, která může do sálů nahnat další konzumenty.
- Režisér Chlumský. Martin a Venuše je dalším filmem v řadě, který ukazuje, že spíše televiznímu režisérovi Chlumskému (Ošklivka Katka, Kriminálka Anděl) filmový útvar příliš nesedí. Nedotažený scénář vyžadoval zkušeného rutinéra s nadhledem a smyslem pro humor, byť je samozřejmě možné, že producent Dvořák měl jen málo možností na výběr. Dobré rodinné filmy kdysi uměl Jan Hřebejk (ten se ale nyní věnuje dospělejší alternativě), umí je i Jiří Vejdělek (ten však v poslední době točí vlastní látky).
- Volba herců, zejména Kristýny Bokové-Liškové. Viz výše. Nechceme zpochybňovat evidentní hereččin talent, ale díky zjevnému půvabu a neokoukanému mládí se ještě nepropracovala (a samozřejmě není kam spěchat!) z kategorie sexy koček do škatulky sedřené odkvétající mámy. Role Martina pro Marka Taclíka je relativní trefou, byť i tento film (stejně jako třeba Jedna ruka netleská) zatím nedokázal vytěžit všechen Taclíkův komediální talent. Škoda.
- Odbytá filmařina. Čertví čím to je, ale ke klasicky nezvládnutým scénám v českém filmu obecně patří "déšť". Martin a Venuše v tomto směru sestoupil ještě o stupínek níže, když v piknikové scéně nabídl záběr na sluncem zalitou krajinou a místo před kamerou, zuřivě bičové deštěm z nějaké hadice. Takové věci v 21. století opravdu nemají co dělat.