Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

AKA: pokles zakázek na aktivační kampaně až o 90 procent, dopady koronaviru v řádu desítek milionůHráči dne

07:14, 14. 3. 2020

Komunikační a reklamní průmysl sčítá první ztráty způsobené zuřící pandemií koronaviru a souvisejícími státními a firemními restrikcemi. Asociace komunikačních agentur (AKA), která dle svých slov sdružuje cca 80 procent komunikačního trhu, na základě bleskového průzkumu mezi svými členy zjistila, že za první týden opatření už dopady do komunikačního průmyslu dosáhly nižších desítek milionů korun. Ruší se ochutnávky, prezentace výrobků, firemní akce všeho druhu, aktivity navázané na sponzoring kulturních, sportovních a společenských akcí.

Na opatření vlády většina agentur okamžitě zareagovala nastavením přísnějších hygienických opatření. "Dramatičtější je rušení zakázek. Především se ruší aktivační kampaně, komunikace kulturních a sportovních akcí, aktivační marketing, ochutnávky, firemní akce apod. Agentury specializující se na tyto disciplíny hlásí až 90 procent pokles zakázek. Situace komplikuje i náročnější filmové a televizní produkce," uvádí AKA. Na druhou stranu ty agentury, které se převážně věnují jiným disciplínám, zatím necítí výrazný pokles.

"Na straně zadavatelů panuje nejistota. Mnozí už avizovali přehodnocení komunikačních plánů. Pokud situace bude trvat déle než měsíc, ztráty půjdou do stovek miliónů,“ říká Marek Hlavica (foto), ředitel AKA. Zadavatelé se v tuto chvíli podle něj snaží pro už naplánované akce a kampaně hledat nové termíny. Očekávají přehodnocení rozpočtů v souvislosti s nižším odbytem. Jeho příčinou nejsou ani tak bezprostřední restrikce v obchodě jako spíše prudké snížení nákupního apetitu na straně zákazníků. Dokladem nejistoty je i rušení tendrů nebo zpomalování procesu výběru.

Predikce ztrát je podle AKA obtížná. "Okamžité ztráty zaznamenatelné tento týden jsou u většiny jednotlivých agentur v řádech milionů. Ztráty se budou lišit i podle zaměření agentur. Aktivační a eventové agentury budou postiženy silně. Tyto ztráty se pak následně promítají k dodavatelům, jako jsou výrobci 3D reklamy, tiskaři, media, AV produkce, grafická a designová studia apod. Většina agentur hodnotí současnou situaci jako přepjatou, která však může nastartovat nebo posílit očekávaný ekonomický pokles dlouhodobějšího rázu. Prozatím většina zaujímá vyčkávací strategii a neplánuje drastické omezování nákladů, včetně personálních."

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Alza.cz: největší český e-shop přidává do nabídky další segment. Prostřednictvím partnerského prodeje zde zákazníci mohou nakoupit také nápoje. V první vlně se jedná o vína a destiláty, brzy však bude do sortimentu zařazeno také pivo a nealkoholické produkty jako minerální vody, limonády nebo energetické nápoje.

  • Jaromír Nohavica: po půlroční pauze se vrací k živým koncertům. V závěru srpna vstoupí třikrát v Ostravě, na počátku září pak dvouhodinovým koncertem zakončí divadelní pražskou přehlídku Hvězdné léto pod žižkovskou věží.

  • Internet Info: internetové vydavatelství má nového produktového ředitele - od 1. srpna se jím stal Erik Dvořák. Ten donedávna působil na pozici šéfa Online divize vydavatelství Mladá fronta. Produktový tým se rozšiřuje i několik dalších bývalých zaměstnanců Mladé fronty.

  • Deník N: levicový internetový deník, který spoluvlastní skupina vlivných miliardářů a multimilionářů, od roku 2018 až doposud (1H 2020) prodělal 49 milionů korun. Vyplývá to z vyjádření ředitele vydavatelství Jána Simkaniče. "Naši provozní ztrátu přitom průběžně snižujeme a v druhém čtvrtletí roku 2020 už byla měsíčně nižší než jeden milion korun. Jde o velice pozitivní trend, a pokud by se vše vyvíjelo jako dosud, měli bychom šanci dosáhnout vyrovnaného hospodaření už v průběhu příštího roku, tedy o rok dříve, než jsme plánovali," tvrdí Simkanič.

  • Nakladatelství CREW: velká knižní firma, specializovaná na komiksy, rozjíždí novou ediční řadu Legendy. Ta představí ty největší komiksové ikony Marvelu a DC. Prvním titulem se stane Wolverine: Znovuzrození. Další chystané tituly: Návrat temného rytíře, Arkham: Pochmurný dům v pochmurném světě nebo Batman: Temné zrcadlo.

  • A11: do inzertního vydavatelství, zaměřeného na regionální a lokální tituly, nastoupila jako team leader Adéla Zajíčková (ex-Mladá fronta). Na starosti bude mít kromě stávajících lokálních a B2B titulů i obchod nových magazínů, které vydavatelství chystá na podzim.

Recenze

Havel

Režisér, producent a scenárista Stanislav Horák se již u svého debutu Domácí péče (2015) uvedl na poměry české kinematografie jako nadprůměrně citlivý, inteligentní autor, s citem pro detail, drobnokresbu postav a hlubší roviny příběhu, a především jako talentovaný vypravěč. To samé platí pro novinku Havel, která mapuje životní osudy českého dramatika, disidenta a prezidenta Václava Havla mezi lety 1968 a 1989.

Tak v první řadě je třeba uvést, že tento celovečerní film není dokument ani historický snímek. Možná úsměvná poznámka, ale ne všichni to pochopili. A tak je filmovému Havlovi zmateně a hnidopišsky vyčítáno, že jakousi petici Dubčekovi k podpisu donesl někdo jiný, Havel se s Jirousem seznámili jinak či že Havlova milenka ztvárněná Bárou Seidlovou v této podobě neexistovala. Jenomže to zde není podstatné. Mnohem důležitější je, že se Horákovi z bohatého kvasu disidentova života podařilo vyloupnout srozumitelný, silný a přehledný příběh o důležitosti morálky a svědomí i navzdory většině (zvláště dnes v době nenávistných Fb a twitterových lynčů) a o přerodu bohémského autora ve výjimečnou politickou figuru.

Základní hrací hřiště Havlova skutečného života přitom nebylo opuštěno. Navíc Horák přihodil některé méně známé nebo nepopulární detaily z dramatikova života, viz Havlovo selhání během prvního věznění nebo posedle egoistický vztah k ženám, které reálného Havla sympaticky deikonizují a polidšťují. A pak je tu fantastický výkon Viktora Dvořáka v hlavní roli. Zde je jasný aspirant na Českého lva za rok 2020. Dvořák je až mrazivě přesný (a to i díky povedenému líčení, masce atd.), přitom nepřehrává, nekarikuje, nepitvoří se. To je hlavní divácký tahák na jeden z nejzajímavějších českých filmů letošního roku.