reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

AKA: pokles zakázek na aktivační kampaně až o 90 procent, dopady koronaviru v řádu desítek milionů Hráči dne

07:14, 14. 3. 2020

Komunikační a reklamní průmysl sčítá první ztráty způsobené zuřící pandemií koronaviru a souvisejícími státními a firemními restrikcemi. Asociace komunikačních agentur (AKA), která dle svých slov sdružuje cca 80 procent komunikačního trhu, na základě bleskového průzkumu mezi svými členy zjistila, že za první týden opatření už dopady do komunikačního průmyslu dosáhly nižších desítek milionů korun. Ruší se ochutnávky, prezentace výrobků, firemní akce všeho druhu, aktivity navázané na sponzoring kulturních, sportovních a společenských akcí.

Na opatření vlády většina agentur okamžitě zareagovala nastavením přísnějších hygienických opatření. "Dramatičtější je rušení zakázek. Především se ruší aktivační kampaně, komunikace kulturních a sportovních akcí, aktivační marketing, ochutnávky, firemní akce apod. Agentury specializující se na tyto disciplíny hlásí až 90 procent pokles zakázek. Situace komplikuje i náročnější filmové a televizní produkce," uvádí AKA. Na druhou stranu ty agentury, které se převážně věnují jiným disciplínám, zatím necítí výrazný pokles.

"Na straně zadavatelů panuje nejistota. Mnozí už avizovali přehodnocení komunikačních plánů. Pokud situace bude trvat déle než měsíc, ztráty půjdou do stovek miliónů,“ říká Marek Hlavica (foto), ředitel AKA. Zadavatelé se v tuto chvíli podle něj snaží pro už naplánované akce a kampaně hledat nové termíny. Očekávají přehodnocení rozpočtů v souvislosti s nižším odbytem. Jeho příčinou nejsou ani tak bezprostřední restrikce v obchodě jako spíše prudké snížení nákupního apetitu na straně zákazníků. Dokladem nejistoty je i rušení tendrů nebo zpomalování procesu výběru.

Predikce ztrát je podle AKA obtížná. "Okamžité ztráty zaznamenatelné tento týden jsou u většiny jednotlivých agentur v řádech milionů. Ztráty se budou lišit i podle zaměření agentur. Aktivační a eventové agentury budou postiženy silně. Tyto ztráty se pak následně promítají k dodavatelům, jako jsou výrobci 3D reklamy, tiskaři, media, AV produkce, grafická a designová studia apod. Většina agentur hodnotí současnou situaci jako přepjatou, která však může nastartovat nebo posílit očekávaný ekonomický pokles dlouhodobějšího rázu. Prozatím většina zaujímá vyčkávací strategii a neplánuje drastické omezování nákladů, včetně personálních."