Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Vládní bota: „Protidezinformační“ portál odkazuje na projekt, který publikoval dezinfo texty Hráči dne

14:52, 27. 4. 2022
Internet Aleš Borovan

Vláda Petra Fialy (foto) se i nadále chová v citlivé a komplikované oblasti dezinformací jako slon v porcelánu. Po podivném vypnutí některých webů bez rozhodnutí soudu (což je podle některých protiústavní), ve kterém se angažovala vláda, je zde další bota. Nedávno spuštěný "protidezinformační" portál BranmeCesko.cz, který kromě jiného vyzývá k "nahlašování dezinformací", vzbuzuje silné kontroverze.

Otazníky panují zejména nad seznamem odkazů na BranmeCesko pro uživatele, kteří chtějí o oblasti dezinformací "vědět více". Mezi nimi je odkaz na kontroverzní projekt Manipulátoři.cz, který sám v minulosti publikoval některé dezinformační texty (například článek z roku 2020 ke kauze Kyle Rittenhouse, text musel být následně upraven). Nad postupem vlády v této věci kroutí hlavou aktivisté, bojující za svobodu projevu. "Šokující je, že web Manipulátoři.cz Jana Cempera, který se stal v Česku symbolem manipulací, omylů a lživých obvinění, zařadily Úřad vlády a Ministerstvo vnitra mezi doporučené informační zdroje, kterým mají občané důvěřovat. Svědčí to buď o nekompetentnosti vládních úředníků nebo o záměrné snaze omezovat svobodu slova v Česku," uvedl Vlastimil Veselý ze Společnosti pro obranu svobody projevu.

Bizarní třešničkou je, že portál BranmeCesko.cz, který chce bojovat proti lžím, donedávna sám na homepage uváděl nepravdivé tvrzení: "Poprvé od roku 1939 jeden evropský stát napadl druhý." (viz screen) Není to pravda: v roce 1940 Německo napadlo Norsko, Dánsko, Belgii, Francii, v roce 1941 Německo napadlo Jugoslávii, v roce 1956 Sovětský svaz přepadl Maďarsko. Nepravdivá informace již naštěstí z webu zmizela. Na dotazy Borovan.cz, kdo je na vládě za nepříliš povedený projekt BranmeCesko.cz odpovědný, mluvčí české vlády Václav Smolka nereagoval.

Sdílejte článek: