Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Vydavatel EuroZpráv.cz žaluje spolek Nelež, který web označil za dezinformační Hráči dne

Kontroverzní iniciativa Nelež, která se snaží vybrané servery odstřihnout od reklamních příjmů označováním za tzv. dezinformační, poprvé narazila. Vydavateli zpravodajského webu EuroZprávy.cz, mediální firmě Incorp (majitel podnikatel Petr Zelinka), se zařazení do škatulky "dezinformační" nelíbilo a podal na Nelež žalobu u Městského soudu v Praze.

"Oni nás na základě nějakých svých metodik zařadili mezi dezinformační weby, dodnes nevíme proč, nikdy nám nic neukázali. Tuto informaci převzala média a inzerenti, a my požadovali, aby se zasloužili o vyvrácení této informace. To nikdy neudělali. Žalobu jsme podali kvůli omluvě a kvůli napravení situace. Považujeme za férové, že by stejnými kanály, kterými nás takto označovali, měli uvést věc na pravou míru. Měli na to rok a nic neudělali," uvedl pro Borovan.cz Lukáš Kňazovický, zástupce ředitele digitálních médií Incorp.

Podle Incorpu Nelež svůj původní verdikt (označení za tzv. dezinformační, pozn. aut.) již dříve stáhl, a obě strany podepsaly společné prohlášení. "Navzdory výše uvedenému spolek svým označením způsobil serveru finanční i reputační škodu, za níž odmítl převzít odpovědnost," tvrdí zástupci Incorp. Pokud soud argumentaci Incorp uzná, bude muset spolek sáhnout hluboko do kapsy. Mezi zakladateli spolku jsou uvedeni lidé z reklamní, kreativní a aktivistické scény - Roman Čihalík, aktivista Bohumil "Bob" Kartous, František Vrabel (jeho firma Semantic Visions se kromě jiného zabývá odhalováním tzv. dezinformací), Petr Vlasák, Richard Stiebitz nebo Pavel Sobek.

Borovan.cz se s dotazy ohledně kauzy obrátil i na Nelež, do uzávěrky na dotazy zaslané na oficiální kontaktní email nikdo několik dní nereagoval.

V souvislosti s Nelež otazníky vzbuzují hlavně metodiky (či jejich autoři), používané spolkem pro odhalování tzv. dezinformačních textů. Jsou tři - Semantic Visions, miliardářský Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ) a slovenský projekt Konšpirátori.sk. Metodika Semantic Visions je doposud nejasná a není do hloubky patrné, jakými postupy a principy konečný verdikt vzniká.

Miliardářský vehikl NFNZ je při vytváření ratingů "důvěryhodnosti" českých zpravodajských serverů ve střetu zájmů (viz článek zde) - zakladatelé a podporovatelé fondu donedávna otevřeně spoluvlastnili jedno medium, Deník N (před několika měsíci bylo toto vlastnictví převedeno do nadace). To samé platí i pro Konšpirátori.sk (střet zájmů) - tento projekt je spojován se slovenskou agenturou NetSuccess, která je ze 71 procent vlastněna velkým mediálním domem Petit Press (slovenský Denník SME, Denník Korzár, Sme.sk atd.). Podivná je i tato charakteristika metodiky Konšpirátori.sk na webu Nelež: "Důvěryhodnost daného webu zkoumá komise ... na základě svého přesvědčení o společenské prospěšnosti daného média." Pozadí NFNZ a Konšpirátori.sk přitom není na webové stránce Nelež zmíněno. Ani na dotaz ohledně metodik z Nelež nikdo neodpověděl.

Sdílejte článek: