reklama
reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Obchod Adrian Sarbu – Time Warner dává smysl Poznámka

17:44, 26. 2. 2013

V uplynulých dvou týdnech mi volalo několik velkých inzerentů a mediálek s jedinou otázkou: co se to proboha děje na Nově? Od počátku roku obchodníci CET 21 drží  nové ceny pro rok 2013, aniž by zde byla možnost vyjednat nějakou obvyklou slevu. Ředitel televize Jan Andruško veřejně říká, že Nova letos chce prodat méně reklamy, tedy méně vydělat. Výsledek je tu: prodeje inzertního času Novy padají o 50, 60 procent (na druhou stranu je pravdu, že 1Q je velmi slabé období), prodeje konkurenční Primy rostou.

Zdánlivě šílenost, která povede k rapidní ztrátě hodnoty mateřské CME.

Věci však vypadají méně šíleně, pokud si uvědomíme zájmy hlavních hráčů (klasická otázka Cui bono?) - tedy prezidenta CME Adriana Sarbua a brzkého kupce firmy Time Warner. Největší snahou superšéfa Novy a CME Adriana Sarbua je vyváznout z celé šlamastyky se zdravou kůží. Průšvihy typu Mediafax, cena za Bontonfilm, skokový nárůst peněz pro manažery servisní firmy CME Services a především (!) propletenec vztahů a vazeb kolem výroby a distribuce obsahu v Media Pro Entertainment ze Sarbua činí zajímavý cíl případných nájezdů právníků Time Warner.

Pro globálního zábavního obra je zase bezpochyby zajímavá možnost koupit vysoce zadluženou CME (na konci září 2012 dluh přes miliardu dolarů, mamma mia!) za co nejnižší cenu. Kde se tyto zájmy mohou protnout? Třeba u případné dohody (a teď vysoce spekuluji!) typu "Adriane, zkus srazit cenu akcií CME a my tě na oplátku necháme jít". Ale konec fantaziím, protože něco takového by bylo velmi nemorální a s velkou pravděpodobností i nelegální, že? 

Co však v takové situaci zbývá velkým inzerentům z oblasti rychloobrátkového zboží, když prostě ty prací prášky nebo jogurty je třeba prodat? Za prvé ustoupit s tím, že se tak rapidně prodraží všechny budoucí kampaně umístěné na Nova Group. Nebo nakombinovat Primu s dalšími stanicemi (což při dlouhodobě klesajícím podílu Novy na sledovanosti už nemusí být až tak od věci). Anebo  - a to bude asi nejjednodušší a nejvýhodnější možnost - chvilku si počkat, až síly kolem České televize u zákonodárců konečně prolobbují návrat reklamy na ČT1. Tento tah by veškeré tanečky kolem cen inzerce na Nově elegantně poslal do reklamního septiku.