Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Antonín Milata: V Česku je ojedinělý miliardový trh městských slavností a festivalů Podcasty

10:48, 27. 11. 2023

Patří k vlivným mužům českého hudebního byznysu. Před lety stál u zrodu portálu Bandzone.cz, prošel Supraphonem, Sony Music. V roce 2013 spoluzaložil hudební agenturu RedHead Music, která patří k největším hráčům na trhu a která dělá management i pro slavnou Lucii. Díky americké anabázi má kontakty na agenty hollywoodských hvězd. "Podařilo se nám na akci dostat představitele Spider-Mana Toma Hollanda," uvedl Antonín Milata v rozhovoru pro První ligu.

Co v této epizodě První ligy uslyšíte

    • Jaké jsou podle Antonína Milaty hlavní "vertikály" kapel v českém hudebním byznysu
    • Jak důležitá jsou rádia pro úspěch skupin
    • Jaká je byznysová strategie rapperů v Česku jako je například Calin
    • Co všechno obnáší management Lucie a jaké má rozvrstvení příjmů úspěšný písničkář Pokáč
    • Který český rapper zasahuje do globálních čísel Spotify
    • Jak velký je v Česku trh živého hraní
    • Komu může Antonín Milata pomoci prorazit z Česka na americký trh

Podle Milaty je český hudební průmysl aktuálně v dobré kondici a zažívá solidní růst. I díky boomu streamovacích služeb jako Spotify, Apple Music, Deezer nebo Youtube Music. Tomu nasvědčují i čísla české sekce Mezinárodní federace fonografického průmyslu. Podle jejích dat celkové příjmy tuzemského hudebního průmyslu v roce 2022 stouply meziročně o 300 milionů na 1,637 miliardy korun. Segment streamingu narostl z 820 milionů na 972 milionů korun. "V dnešní době streaming najednou vystřelil šíleným způsobem, prostřednictvím operátorů. Ve spoustě zemí jej všichni hráči od Telefóniky po Vodafone nabízeli jako součást tarifu pro mladé, a tím se uchytil. Dnes dělá příjmy primárně pro rappery."

K tomu se musí připočítat několikamiliardový (možná až v řádu desítek miliard) trh živého hraní, který zahrnuje nejen koncerty českých, ale zejména světových kapel. Pro tuzemské umělce je podle Milaty důležitý a v mezinárodním kontextu ojedinělý trh městských hudebních festivalů anebo zajímavý trh tzv. VIP hraní. "V Česku máme podle mého názoru nejvíce městských slavností, hudebních festivalů atd. na počet obyvatel. Každá vesnička má kulturní budget, který jednou za rok dedikuje na kulturní slavnost a která si pozve hudební umělce. A pro tyto akce jsou paradoxně strašně důležití Čeští slavíci."

Podle Milaty jsou pro širší úspěch umělců a kapel stále klíčová tuzemská rádia. A to i přes nárůst konzumace hudby v online prostředí (streamovací služby). "Rádia mají pořád strašnou moc po celé republice. Díkybohu za ten streaming, který otevřel alternativní kanál některým umělcům, ale rádia jakožto selektor toho, co mají lidé poslouchat, jsou strašně důležitá. Čím více přístup ke streamingu roste, tím více nastává paralýza výběrem. Rádia jsou pořád úplně zásadní. A televize pro mladé posluchače už moc nefunguje."

Hudební umělci mají v zásadě na výběr z několika hlavních zdrojů příjmů - živé hraní, prodej hudby - ať již na fyzických nosičích nebo na digitálních platformách, prodej merchandisingu, příjem z autorských práv nebo partnerské dealy s komerčním i firmami. "Liší se to podle hudebního stylu. Například rappeři mají procentuálně vyšší příjem než popové kapely z merchandisingu a z digitálu, protože digitál jim vydělává opravdu hodně peněz. Proto rappeři nemusí tak často koncertovat," tvrdí Milata.

Vedle podílu v hudební firmě RedHead Music drží Milata majetkovou účast v agentuře Renegãdz, co je společný podnik s McCann-Erickson Prague. Ta se v Česku zaměřuje na propojování kreativního průmyslu a velkých firem, tj. na svět showbyznysu a svět značek. Odborně se tomu říká branded entertainment. "Trend, kdy celebrity vstupují do značek a svým jménem a dosahem je pomáhají dostat na úplně jinou úroveň, je obrovský." Milatův tým přitom dokáže čerpat nejen ze znalostí českých kapel, influencerů atd., ale rovněž z know-how, které Antonín Milata před lety získal v americké zábavní industrii. A to včetně kontaktů na jednu z největších globálních entertainment agentur WME. "Kontakty, které v Spojených státech mám, se teprve teď začínají zúročovat."

První liga

Pravidelné rozhovory Aleše Borovana s lidmi, kteří v českém zábavním průmyslu, internetu, v médiích a telekomunikacích patří ke špičce. Jdeme do hloubky. Kompletní rozhovory jednou za čtrnáct dní na Forendors. Publikujeme rovněž záznamy ze zajímavých tiskových konferencí.

Předplatitel podcastu na Forendors získá:

  • celý rozhovor, tedy včetně byznysových informací a novinek v druhé, placené části, více zde
  • audio bez reklam
  • možnost klást dotazy
  • možnost stažení faktury

Bezplatná část rozhovoru na platformách: