reklama
reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Dalibor Balšínek: Po odchodu od mediazastupitelství nám prodeje online reklamy stouply o třetinu Podcasty

Konzervativní mediální skupina SPM Media prožila hektický rok. Majitelé, miliardářské duo Slavomír Pavlíček a Marek Španěl, loni přikoupili magazín Hrot, všechny mediální tituly sestěhovali do moderního sídla nad Smíchovským nádražím v Praze a jejich tým spustil Rádio Prostor (ex-RadioZet) a vstoupil masívně do podcastového segmentu.

Co v této epizodě První ligy uslyšíte

    • Jak vstup Andreje Babiše do Mafry ovlivnil podle Balšínka českou mediální krajinu
    • O které typy inzerce média v uplynulých letech přišla
    • Proč podle Balšínka nefungují deníky, ale spíše časopisy
    • Který je nejzajímavější aktuální trend na mediálním trhu
    • Jaké novinky se připravují na Rádiu Prostor
    • Jak velká je momentálně skupina SPM Media
    • Jak se změnil prodej online reklamy Echo Media a kolik má skupina předplatitelů
    • Jak se vyvíjela byznysová čísla Echo Media/SPM Media v roce 2023

Pod SPM Media tak aktuálně patří vydavatelství Echo Media, jež provozuje názorový online deník Echo24.cz, vydává printový Týdeník Echo a prémiovou platformu EchoPrime. Rovněž je vydavatelem knižních titulů. Skupina kromě celoplošného Rádio Prostor provozuje ekonomický web Hrot24.cz a vydává řadu podcastů. Připravuje se byznysový magazín Hrot. Součástí skupiny, která zaměstnává přes 70 lidí, je i blogovací platforma Blogosvět a technologické studio Coolpany. "V letošním roce budeme hlavně konsolidovat, nastavovat procesy," uvedl ředitel SPM Media Dalibor Balšínek, další host byznysového podcastu První liga.

Podle něj v uplynulém roce Echo Media narostly tržby - rostly počty předplatitelů a tržby z předplatného, rovněž prodeje na stánku. Vzhledem k vyšším investicím/nákladům (stěhování, rozjezd podcastů) se však dá za loňský rok čekat horší hospodářský výsledek. Mediální dům si nyní veškerou reklamu prodává vlastními silami. "Po odchodu od mediazastupitelství nám prodej digitální reklamy stoupl o třetinu. Jednoznačně se nám to vyplatilo." Co vydavatelství výrazně funguje, jsou knižní tituly a nově spuštěné podcasty. Loni SPM Media/Echo Media začalo streamovat video Poradu Echa, Echo Pavla Štrunce, Pravda neexistuje Terezy Matějíčkové, Muži za pultem nebo Výpravy Jiřího Peňáse.

"Velmi dlouho jsme nevěřil podcastům. Myslel jsem si, že to bude módní vlna, která posléze opadne. Nedůvěřoval jsem tomu. Ale když sleduji uživatelské chování, tak jsem dospěl k tomu, že my lidi pod 40 let nedonutíme číst. Nikdo je nedonutí číst. Čtou lidé nad 40 let. Tečka. Na tom se nedá nic změnit. Ale mladší lidé přijímají audiovizuální podobu obsahu. Pokud chceme oslovovat více čtenářů, tak jsme začali s vydáváním podcastů. Vnímáme je ale mnohem komplexněji, než by se mohlo zdát. Pomáhají nám zvyšovat počty předplatitelů ostatních titulů," uvedl Balšínek.

Nejen současná podcastová vlna, ale i přítomnost médií na sítích nebo budování brandu jednotlivých novinářů je odrazem širších změn na mediálním trhu v posledních deseti patnácti letech, jejich výsledkem je ekonomické oslabování tradičních titulů a ztráta vlivu. "Pokud deník jako médium něco znamenal před deseti lety, tak dnes je to nepodstatná menšinová věc, jako nějaký vinyl. Věřím spíše v časopisy, ale také už nebudou vysloveně masovou záležitostí. V posledních letech kupříkladu prakticky vymizely tituly pro děti a mladé, jako Bravo," tvrdí Balšínek.

Podle něj média v uplynulém desetiletí přišla nejen o běžnou inzerci a čtenáře, ale například o specializovanou inzerci, jako byly pracovní inzeráty nebo inzeráty na prodej nemovitostí. "Pamatuji se, že v Mafře jenom na zaměstnanecké inzerci se dělalo 250 milionů korun na tržbách. A ty zmizely v podstatě z roku na rok. Takže klasická média ztrácela na všech frontách. Padal jim prodaný náklad, padalo jim  předplatné, padaly jim inzertní příjmy, ale také jiné příjmy, které nejsou v klasických marketingových rozpočtech." "Mediální byznys je složitý v digitální době, kdy se neustále všechno mění, mění se parametry pro existenci média. Relativně dlouho trvalo, po sedmi letech existence, než jsme se dostali do profitu," uvedl Balšínek.

První liga

Pravidelné rozhovory Aleše Borovana s lidmi, kteří v českém zábavním průmyslu, internetu, v médiích a telekomunikacích patří ke špičce. Jdeme do hloubky. Kompletní rozhovory jednou za čtrnáct dní na Forendors. Publikujeme rovněž záznamy ze zajímavých tiskových konferencí.

Předplatitel podcastu na Forendors získá:

  • celý rozhovor, tedy včetně byznysových informací a novinek v druhé, placené části, více zde
  • audio bez reklam
  • možnost klást dotazy
  • možnost stažení faktury

Bezplatná část rozhovoru na platformách: