Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Ondřej Kulhánek: Trh streamovacích služeb v České republice přesahuje 3 miliardy korun Podcasty

13:02, 13. 11. 2023

Filmový manažer Ondřej Kulhánek (foto) dlouhodobě patří ke zkušeným hráčům českého distribučního i producentského trhu. Jeho náhlý odchod z pozice šéfa distribuce a produkce Bontonfilmu letos v červnu překvapil a vyvolal v části industrie pozdvižení. Kulhánek z trhu neodchází, pokračuje v produkci filmů a seriálů a přemýšlí o vlastním projektu nové společnosti.

Co v této epizodě První ligy uslyšíte

  • Proč Ondřej Kulhánek odešel z Bontonfilmu
  • Jak český kinotrh ovlivnil covid a nástup streamovacích platforem
  • Jak se v Česku bude chovat Netflix a celý streamovací trh
  • Které typy filmů přestávají fungovat v tuzemských kinech a k jakým trendům dochází v zahraničí
  • Jak vypadalo produkční zákulisí filmového hitu Prvok, Šampón, Tečka a Karel
  • Jaké jsou další plány Ondřeje Kulhánka v české producentské a distribuční branži

Kulhánek v minulosti prošel SPI International, Film Europe nebo TV Nova. Jeho stěžejním a dlouholetým působištěm byl ale distributor a producent Bontonfilm, kde nejen řídil produkci Bontonfilm Studios, ale stál i strategií kino a online distribuce. Za tu dobu zblízka sledoval konjunkturu českého kinotrhu, který z hodnoty 1,275 miliardy korun v roce 2012 vyrostl až na 2,617 v roce 2019, těsně před covidem. Pandemie koronaviru pak měla na kinoprůmysl několik dopadů. Jedna k došlo vlivem restrikcí k prudkému pádu byznysových čísel, jednak se celá industrie musela vyrovnat s nástupem streamovacích platforem.

Streaming jednak pozměnil portfolio a délku jednotlivých distribučních holdbacků pro filmy (kino, VOD, placené televize, terestrické televize atd.). Mnohdy došlo k paralelnímu uvedení v kinech a na SVOD, anebo k výraznému zkrácení holdbacku pro kina. Rovněž se i díky pandemii pozměnily preference a konzumní návyky publika. V zahraniční již podle Kulhánka mělo dojít k jisté únavy ze značky Marvel a ze superhrdinských filmů obecně. V českých kinech zase podle něj přestávají fungovat například dokumentární filmy, v porovnání s časy před covidem. Přes to všechno jsou streamovací služby podle Kulhánka největší konkurencí pro placené televize.

Celý kinobyznys se ale podle Kulhánka dokázal z covidových ran loni relativně vzpamatovat. Do kin přišly blockbustery jako Vyšehrad: Fylm nebo Top Gun: Maverick. "V roce 2022 jsme se v tržbách dokázali přehoupnout přes 2 miliardy korun. A to byl dobrý signál. Najednou bylo vidět, že lidi chodí, když mají nabídku, když je to relevantní content. Myslím se, že se to propisuje i do roku 2023. Ten výkon, co se týká čísel do konce září, je z hlediska tržeb na úrovni loňského roku, ale máme o 2 miliony diváků méně v kinech. Loni bylo v kinech hodně zahraničních i českých blockbusterů, které vygenerovaly hodně zajímavá čísla. Z tohoto pohledu mnozí kinaři věděli, že letošní rok bude daleko těžší než rok 2022, protože ta nabídka hollywoodských studií a hlavně z lokální tvorby byla výrazně, výrazně slabší," uvedl Kulhánek. A to i přes solidní výkony Oppenheimera nebo Barbie.

I přes odchod z Bontonfilmu Kulhánek v řadě rozdělaných produkčních projektů zůstává jako producent-fyzická osoba na volné noze. Týká se to kupříkladu projektu Hana režiséra Milana Cieslara, který produkuje společnost love.FRAME Vojtěcha Friče a který nedávno získal od filmového fondu dotaci 10 milionů korun. Jedná se o adaptaci stejnojmenné oceňované knihy Aleny Mornštajnové. Ve hře je i rozjezd vlastního podniku společně s dalšími partnery.

První liga

Pravidelné rozhovory Aleše Borovana s lidmi, kteří v českém zábavním průmyslu, internetu, v médiích a telekomunikacích patří ke špičce. Jdeme do hloubky. Kompletní rozhovory jednou za čtrnáct dní na Forendors. Publikujeme rovněž záznamy ze zajímavých tiskových konferencí.

Předplatitel podcastu na Forendors získá:

  • celý rozhovor, tedy včetně byznysových informací a novinek v druhé, placené části, více zde
  • audio bez reklam
  • možnost klást dotazy
  • možnost stažení faktury

Bezplatná část rozhovoru na platformách: