reklama
reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Tomáš Búřil: Ekonomiku čekají těžší časy, malé a střední podniky přestávají utrácet Podcasty

Patří k těžkým vahám české nejen online reklamy. V obchodu Seznam.cz působil od počátku nového tisíciletí, kdy obrat firmy Iva Lukačoviče dosahoval 100 milionů korun. Nyní se tržby Seznam.cz pohybují okolo 6 miliard a pod společnost spadá televize, rádia, podcasty nebo deník Právo. "Technologie a média jsou dvě důležité nohy Seznamu," uvedl Búřil v další epizodě byznysového podcastu První liga.

Co v této epizodě První ligy uslyšíte

    • Jak Tomáš Búřil vidí vývoj reklamního trhu v Česku a jak se podle něj vyvíjí objem reklamy v jednotlivých mediatypech
    • Jak investice Seznamu do médií ovlivní přicházející krize
    • Jaké změny přichystal Seznam v obchodní politice pro rok 2024
    • V kterých segmentech mediálního byznysu Seznam.cz uvažuje o placeném obsahu
    • Který typ podcastu chce Seznam výrazně rozšířit
    • Jak bude firma rozvíjet Seznam Zprávy nebo deník Právo
    • Do čeho chce Seznam.cz investovat v příštím roce

Ze své pozice má Búřil přístup k unikátním datům z online, televizního, rádiového a printového segmentu, má výborný přehled o příslušných reklamních útratách. Nyní mu interní čísla firmy čerstvě ukázala pokles "spendů" v kategorii malé a střední podniky a živnostníci (SME). "Dokud budou utrácet SME, tak krize není. Hodně čerstvá informace je, že bohužel nyní v listopadu segment SME přestává utrácet peníze. Pokud přichází krize, tak přichází teď," uvedl Búřil.

Projevuje se to podle něj i na nižších útratách spotřebitelů v předvánoční sezóně. Celou českou ekonomiku tak podle všeho čeká nepříznivé období. V letošním roce podle něj na reklamním trhu dochází k útlumu v porovnání s roky 2022 a 2021. V dlouhodobém hledisku se ale objem českého reklamního trhu podle Búřila vyvíjí pozitivně.

Vzhledem k těmto signálům Seznam.cz upravuje nebo přeskupuje investice do jednotlivých médiích nebo akcí, které ohlásil loni na podzim. "Ty ohlášené investice proběhly, ale rozhodně ne v takovém rozměru, jak jsem tomu věřil, když jsem je prezentovali. Již koncem loňského roku jsme predikovali přicházející krizi, takže jsme hodně "katovali" náklady. A tím pádem na spoustu těchto plánů nebylo tolik peněz, jak bylo plánováno předtím. Některé tyto plány jsme museli spíše zpomalit," komentoval Búřil.

Naopak jedna z plánovaných věcí Seznamu, která proběhla a která se podle Búřila "hodně povedla", je publikační platforma Seznam Medium. Zde rovněž Seznam.cz v následujících měsících začne experimentovat s platbami za obsah - buď v podobě mikroplateb za přečtený článek nebo předplatného za zamčený obsah.

Seznam.cz nadále rozvíjí televizi Seznam.cz TV. "Díky rostoucím číslům, jakmile jsme překročili určitou mez, tak to peoplemetrové měření nám začalo dávat smysl. Začalo to dávat čísla, která i ty velice nepřesné peoplemetry dokázaly změřit," uvedl Búřil. Díky tomu a personálním posilám se zlepšil programming stanice a tím pádem i sledovanost. "Pro tento rok jsme nad plánem, co se týká sledovanosti i reklamních příjmů."

Firma již dokončila nové obchodní podmínky (OP) pro rok 2024, které bude nabízet mediálním agenturám a zadavatelům. Dle očekávání dochází ke zdražení reklamních ploch především na poptávaných stránkách jako je homepage nebo Seznam Zprávy, v audio nebo v televizi. Podle Búřila ale nelze říci nějaké jednotící číslo za celou reklamu, prodávanou Seznamem.

"Nejsou tam žádné revoluční změny. Pokračujeme v parciálním zdražování. To znamená, že pozice a plochy, u kterých registrujeme vysokou poptávku, jsme zdražovali. Ty ostatní jsme většinou nechávali. Do celého ceníku jsme trochu promítali i inflaci. A pracujeme na tom, abychom více integrovali ostatní Seznam kanály, jako je televize, rádia nebo tištěný deník Právo," komentoval nové OP pro rok 2024 Seznamu Búřil.

První liga

Pravidelné rozhovory Aleše Borovana s lidmi, kteří v českém zábavním průmyslu, internetu, v médiích a telekomunikacích patří ke špičce. Jdeme do hloubky. Kompletní rozhovory jednou za čtrnáct dní na Forendors. Publikujeme rovněž záznamy ze zajímavých tiskových konferencí.

Předplatitel podcastu na Forendors získá:

  • celý rozhovor, tedy včetně byznysových informací a novinek v druhé, placené části, více zde
  • audio bez reklam
  • možnost klást dotazy
  • možnost stažení faktury

Bezplatná část rozhovoru na platformách: