Nakladatelství Albatros Media má za sebou mimořádně úspěšných čtrnáct let. Za tu dobu koupilo cca 15 konkurentů na trhu a stalo se největším nakladatelským domem v České republice (podle počtu vydaných knih ročně). Ředitel Albatrosu Václav Kadlec byl dalším hostem byznysového podcastu První liga.
Především díky akvizičnímu programu se Albatros za uvedenou dobu zvětšil téměř čtyřikrát - z firmy s tehdejším obratem okolo 330 - 340 milionů se změnil v knižního obra s obratem přes 1,25 miliardy korun (poslední fiskální rok 2022/2023). Firma pod Kadlecovým vedením pohltila kupříkladu knižní domy Egmont, Fragment, XYZ, Garamond, Kniha Zlín, Mladá fronta nebo naposledy Baronet. Na akvizice Albatros doposud vynaložil souhrnnou částku v řádu vyšších stovek milionů korun. Jednalo se vždy o kombinaci vlastních prostředků a bankovního financování.
"Cílem akvizic bylo stát se jedničkou na českém trhu. S maximální pokorou a respektem ke značce Albatros, která letos slaví 75 let své existence, jsme se rozhodli kolem tohoto nakladatelství postavit největší vydavatelskou skupinu v zemi. Jsem rád, že se nám to podařilo. Už delší dobu se bavíme o tom, jakým způsobem expandovat dále. Protože zastavit se zkrátka nechceme a ani si nemyslím, že to v dnešním světě jde. Buď firma kráčí kupředu nebo ztrácí. Tam není nic mezitím," naznačuje Kadlec.
Program akvizic na českém trhu tak podle všeho bude pokračovat i v následujících letech. "Naše portfolio už máme žánrově obsazené relativně dobře. Není to tak, že bychom v souvislosti s akvizicemi měli jeden cílový žánr. Jde nám o konkrétní portfolio v daném nakladatelství. O vztahy, které v akvírované firmě jsou, o licenční smlouvy, o konkrétní autory, které má nakladatelství na sebe navázané. A není to omezené žánrově," nechal Kadlec nahlédnout do akviziční kuchařky Albatrosu. Další možností, o které firma uvažuje, je nákup některého z maloobchodních nebo velkoobchodních hráčů. "Ale nehrneme se do toho."
Kromě dalších nákupů české konkurence se nabízí i možnost vyrazit na zahraniční trhy. "Určitě máme plány pokračovat v růstu na českém trhu, i když tempo růstu zde už je omezené. V současné době se díváme dalšími směry, díváme se směrem do dalších zemích. To je náš pilíř, který se týká internacionalizace, a potom se díváme na diverzifikaci. To znamená snažit se vystoupit z "krabičky" knižní vydavatel," uvedl Kadlec.
Průnik na zahraniční trh až doposud probíhal hlavně ve formě prodeje licencí nebo tzv. koedic. V posledních letech se Albatros snaží vstoupit na zahraniční trhy napřímo, přímým prodejem vytištěných knih pod vlastním brandem. Aktuálně má pobočku či smluvního distribučního partnera ve Španělsku, Francii a ve Spojených státech. Dalšími zeměmi, které jsou na seznamu možných expanzí Albatros Media, je například německojazyčný trh nebo Polsko. Druhým směrem, o kterém AM uvažuje, je cizojazyčná literatura. Tedy prodej především anglickojazyčné literatury v dalších zemích.
Kromě zahraniční expanze se Albatros Media v těchto letech pokouší rovněž rozšířit portfolio nabízených produktů. "Naším hlavním produktem je papírová knížka. O co se snažíme, je expanze z papírového formátu i do těch dalších. To znamená, hodně se soustředíme na digitální produkty, na e-booky, na audioknihy. Do budoucna nechci vyloučit ani nějaké produktové rozkročení, ale v rámci diverzifikace se vždy snažíme, aby to, kam diverzifikujeme, se u nás propojovalo buďto produktově, nebo alespoň obchodně," naznačil další plány Kadlec.