Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Václav Kadlec: Čas od času převezmeme menší nakladatelství a vyřešíme jeho problémy Podcasty

11:25, 13. 5. 2024

Nakladatelství Albatros Media má za sebou mimořádně úspěšných čtrnáct let. Za tu dobu koupilo cca 15 konkurentů na trhu a stalo se největším nakladatelským domem v České republice (podle počtu vydaných knih ročně). Ředitel Albatrosu Václav Kadlec byl dalším hostem byznysového podcastu První liga.

Co v této epizodě První ligy uslyšíte

    • Albatros Media je číslo jedna na nakladatelském trhu. Kam se vydá dál?
    • Kolik peněz vložil Albatros do nákupu konkurence
    • Jakou strategii AM zvolí na zahraničních trzích a na které země se zaměří
    • Jak se v knižním segmentu projevilo zavedení nulové sazby DPH na knihy
    • Co stojí za úbytkem českých čtenářů v poslední době
    • Vyžádá si růst skupiny Albatros novou podobu TOP managementu?
    • Jak podle Kadlece dopadl český knižní trh v roce 2023
    • Jak se pro Albatros Media vyvíjí aktuální fiskální rok (končí v červnu)

Především díky akvizičnímu programu se Albatros za uvedenou dobu zvětšil téměř čtyřikrát - z firmy s tehdejším obratem okolo 330 - 340 milionů se změnil v knižního obra s obratem přes 1,25 miliardy korun (poslední fiskální rok 2022/2023). Firma pod Kadlecovým vedením pohltila kupříkladu knižní domy Egmont, Fragment, XYZ, Garamond, Kniha Zlín, Mladá fronta nebo naposledy Baronet. Na akvizice Albatros doposud vynaložil souhrnnou částku v řádu vyšších stovek milionů korun. Jednalo se vždy o kombinaci vlastních prostředků a bankovního financování.

"Cílem akvizic bylo stát se jedničkou na českém trhu. S maximální pokorou a respektem ke značce Albatros, která letos slaví 75 let své existence, jsme se rozhodli kolem tohoto nakladatelství postavit největší vydavatelskou skupinu v zemi. Jsem rád, že se nám to podařilo. Už delší dobu se bavíme o tom, jakým způsobem expandovat dále. Protože zastavit se zkrátka nechceme a ani si nemyslím, že to v dnešním světě jde. Buď firma kráčí kupředu nebo ztrácí. Tam není nic mezitím," naznačuje Kadlec.

Program akvizic na českém trhu tak podle všeho bude pokračovat i v následujících letech. "Naše portfolio už máme žánrově obsazené relativně dobře. Není to tak, že bychom v souvislosti s akvizicemi měli jeden cílový žánr. Jde nám o konkrétní portfolio v daném nakladatelství. O vztahy, které v akvírované firmě jsou, o licenční smlouvy, o konkrétní autory, které má nakladatelství na sebe navázané. A není to omezené žánrově," nechal Kadlec nahlédnout do akviziční kuchařky Albatrosu. Další možností, o které firma uvažuje, je nákup některého z maloobchodních nebo velkoobchodních hráčů. "Ale nehrneme se do toho."

Kromě dalších nákupů české konkurence se nabízí i možnost vyrazit na zahraniční trhy. "Určitě máme plány pokračovat v růstu na českém trhu, i když tempo růstu zde už je omezené. V současné době se díváme dalšími směry, díváme se směrem do dalších zemích. To je náš pilíř, který se týká internacionalizace, a potom se díváme na diverzifikaci. To znamená snažit se vystoupit z "krabičky" knižní vydavatel," uvedl Kadlec.

Průnik na zahraniční trh až doposud probíhal hlavně ve formě prodeje licencí nebo tzv. koedic. V posledních letech se Albatros snaží vstoupit na zahraniční trhy napřímo, přímým prodejem vytištěných knih pod vlastním brandem. Aktuálně má pobočku či smluvního distribučního partnera ve Španělsku, Francii a ve Spojených státech. Dalšími zeměmi, které jsou na seznamu možných expanzí Albatros Media, je například německojazyčný trh nebo Polsko. Druhým směrem, o kterém AM uvažuje, je cizojazyčná literatura. Tedy prodej především anglickojazyčné literatury v dalších zemích.

Kromě zahraniční expanze se Albatros Media v těchto letech pokouší rovněž rozšířit portfolio nabízených produktů. "Naším hlavním produktem je papírová knížka. O co se snažíme, je expanze z papírového formátu i do těch dalších. To znamená, hodně se soustředíme na digitální produkty, na e-booky, na audioknihy. Do budoucna nechci vyloučit ani nějaké produktové rozkročení, ale v rámci diverzifikace se vždy snažíme, aby to, kam diverzifikujeme, se u nás propojovalo buďto produktově, nebo alespoň obchodně," naznačil další plány Kadlec.

První liga

Pravidelné rozhovory Aleše Borovana s lidmi, kteří v českém zábavním průmyslu, internetu, v médiích a telekomunikacích patří ke špičce. Jdeme do hloubky. Kompletní rozhovory jednou za čtrnáct dní na Forendors. Publikujeme rovněž záznamy ze zajímavých tiskových konferencí.

Předplatitel podcastu na Forendors získá:

  • celý rozhovor, tedy včetně byznysových informací a novinek v druhé, placené části, více zde
  • audio bez reklam
  • možnost klást dotazy
  • možnost stažení faktury

Bezplatná část rozhovoru na platformách: