Loni na podzim odešel po více než dvaceti letech mediální manažer a bývalý šéfredaktor Lidových novin Veselin Vačkov ze skupiny Mafra. Následně během několika měsíců vytvořil nový tým a odstartoval nový zpravodajský projekt Publico.cz. Vačkov byl dalším hostem podcastu První liga.
Portál Publico.cz, který nabízí hlavně rychlý přehled důležitých zpráv z politiky a ekonomiky, v tuto chvíli tvoří cca 12 lidí. "Po třiceti letech v médiích jsem svým způsobem znovu na startovní čáře. Důvody jsou částečně objektivní a částečně subjektivní. Když skončily Lidové noviny, tak jsem musel zvolit nějakou další cestu. Měl jsem na výběr z několika variant, navíc jsem si uvědomil, že bych v korporátu už nechtěl dělat všechno. Nakonec zvítězilo založit si něco vlastního a otestovat si to, co muž v mých letech ještě dokáže udělat. Je mi padesát šest let a cítím se na vrcholu svých profesních sil. Důchod je ještě daleko," vysvětluje své rozhodnutí Veselin Vačkov, pro kterého je Publico první vlastní projekt.
Nový projekt staví hlavně na webu a newsletterech, které během pracovních dnů posílá dvakrát denně - ráno a večer. "Myslím si, že newslettery budou hrát do budoucna čím dál větší roli. Newslettery mne hodně baví, protože svým způsobem připomínají print. Zvláště to ranní a večerní vydání je něco jako titulní stránka a na rozdíl od webu jsou vlastně konečné. Zpravodajský web je proud a z toho proudění má hodně lidí únavu ze zpravodajství," myslí si Vačkov.
Vačkovův portál cílí, jako mnoho dalších konkurenčních projektů, na prémiové cílové skupiny, manažery, vyšší profesionály, podnikatele, zkráceně hráči, kteří mají hodně peněz a málo času. "Mě delší dobu trápilo, že na trhu chybí zrychlené, stručné zpravodajství, ale v kontextu. Náš projekt je hodně určený pro lidi, kteří konzumují obsah v mobilu, právě proto, že nemají moc času. Nejdražší komoditou je čas. Cítil jsem, že pro lidi jako jsem já, ale z jiných byznysů, z právnických, finančních profesí, kteří od rána do večera vyplňují tabulky, schůzují, přijímají a vyhazují lidi, mediální nabídka není úplně dostačující a nevytváří pocit, že na konci dne budou mít přehled," tvrdí Vačkov.
Start Publico.cz, stejně jako dalších mediálních projektů v posledních době jako například Odkryto.cz nebo Legalweb.cz plus boom podcastů a sociálních sítí, znamená, že na mediálním trhu stále pokračuje proces fragmentace a drobení do velkého množství cílových čtenářských/diváckých skupin. To dále staví výzvy před velké mediální domy jako Mafra, Czech News Center nebo Economia, které čelí a budou čelit dalšímu odlivu inzertních peněz do menších projektů nebo na sítě.
"Kreativní destrukce na mediálním trhu neskončila. Stále tu máme nastavené některé struktury, především ve velkých mediálních domech, z dob zahraničních investorů, kteří dali dohromady různé tituly, vytvořili společné činnosti, v obchodu, marketingu, IT, distribuci, zlepšili si náklady a zvýšili marži. Díky překotnému technologickému vývoji pak nastalo období fragmentace, vznikají menší projekty, které velkým společnostem odsávají čtenáře a příjmy. Velké mediální domy kvůli tomu musí vlastní architekturu neustále proměňovat, a to za provozu. To je strašně těžké, je to těžká a ubíjející práce," upozorňuje Vačkov.
Podle něj se síla a pozice (tržby, zásah) jednotlivých velkých mediahousů budou dále zmenšovat. "Pak bude muset přijít nějaká forma konsolidace. Nemyslím si, že bude stejná jako dříve, když někdo skoupil média, spíše to bude formou platformizace, to znamená volného uskupování médií," nastínil vizi dalšího vývoje Vačkov.