Ad AstraRecenze

22. 9. 2019

Hodně zvláštní film - odehrává se ve 22. století, s rekvizitami z 21. století a s nápady ze sci-fi knížek 20. století. A tak jsme v relativně vzdálené budoucnosti stále svědky takových věcí, jako jsou vícestupňové rakety s klasickým pohonem a s odhoditelnými stupni nebo měsíční vozítka, která jsou jen o fous vylepšenou verzí starého Lunar Roveru.

Jako kdyby ve světě Ad Astra podivným způsobem zamrzl technologický pokrok. Hlavní vina tohoto dojmu padá na hlavu režiséra a scenáristy Jamese Graye (Ztracené město Z, Milenci), který se tentokráte příliš nevyznamenal. Na rozdíl od čarokrásné kamery Hoyte van Hoytemy (Dunkerk, Spectre, Interstellar atd.). Skutečně, těžko vzpomenout jiný film z poslední doby, kde by byl úroveň obrazu a scénáře v takovém nesouladu, co se týče kvality a kreativity.

Jenže těch podivných dějových věcí je v Ad Astra tolik (nesmyslná odbočka k lodi s poblázněnými opicemi, stavba ultra vysoké věže pro hledání mimozemských civilizací - proč, když je x krát levnější a smysluplnější vypustit teleskop někam do vesmíru, skákání Brada Pitta mezi vesmírnými loděmi, nepříliš jasně vysvětlené exploze u Neptunu a jejich dopad na Zemi atd.), že kameraman van Hoytema může točit jako Bůh, a stejně si divák z kina odnese pocit áčkového filmu, který smutně zapadl do béčkové kategorie. I navzdory velmi slušnému výkonu Brada Pitta v hlavní roli a úvodní úchvatné scéně pádu z věže. Přes některé světlé momenty je Ad Astra bohužel promarněná příležitost.

• Škoda Auto: Bernhard Maier k 31. červenci 2020, po téměř pěti letech v čele společnosti, opouští pozici předsedy představenstva. Jeho nástupce bude zvolen při prvním zasedání představenstva v srpnu 2020.

• Vodafone: kmitočty, na kterých funguje starší mobilní síť 3G, mobilní operátor uvolní pro modernější 4G LTE a 5G. Celoplošné vypnutí 3G je naplánováno na březen 2021. "Díky uvolnění frekvencí dokážeme zvyšovat rychlost i kvalitu naší sítě. Je to zároveň cesta k rychlejšímu rozšíření nejmodernější technologie 5G. Právě sítě páté generace otevřou spotřebitelům i firmám technická řešení, která dosud nebyla možná," uvedl Milan Zíka, viceprezident pro technologie českého Vodafone.

• The Ship: konzultační společnost CGL (vládní a parlamentní lobbing), First Partners (majoritní vlastník je poradenská společnost Clay & Wurmfeld Petra Hlínky a Pavla Peška), Petr Pařízek, Rostislav Starý a Jaroslav Duroň startují novou agenturu The Ship. Ta klientům nabídne propojení komunikace s veřejností a spolupráci s politickou reprezentací. Agenturu společně povedou Daniel Klíma, ředitel CGL, a Petr Pařízek, vedoucí týmu korporátní komunikace v PR.Konektor.

• Zásilkovna: logisticko-technologická firma navýšila počet výdejních míst v Česku, kde si lidé mohou vyzvednout zásilky, na více než 3 tisíce. V letošním roce plánuje Zásilkovna navýšit jejich počet až na 4 tisíce. Výdejní místa bude rozšiřovat také v zahraničí, především na Slovensku (cíl pro 2020 je 1200), Maďarsku (790) a Rumunsku (800). Celkově by skupina Packeta, majitel Zásilkovny, měla na konci roku 2020 mít kolem 6800 výdejních míst.

• Mighty Sounds: 16. ročník letního festivalu (punk, rock‘n’roll, reggae, hc, ska a rockabilly), přesunutý z roku 2020, proběhne 9. až 11. července 2021 na letišti Aeroklubu Tábor. Drtivá většina kapel z line-upu pro rok 2020 již potvrdila svou účast i v roce 2021, oznámily bez další podrobnosti pořadatelé.

• Rixo.cz: do online pojišťovací služby z podnikatelského impéria Jiřího Šmejce se doposud registrovalo na 18 tisíc klientů. Na počátku roku to bylo 10 tisíc klientů. Zatímco v lednu zákazníci nahrávali v průměru 10 pojišťovacích smluv denně, nyní je to až 300 smluv za den. Služba chce mít do 3 let 5 procent pojišťovacího trhu v Česku.

Bourák

Tohle je mimořádně smutné - nový film Bourák renomovaných tvůrců Ondřeje Trojana (režie) a Petra Jarchovského (scénář) aspiruje na pozici nejvíce nesmyslného a nejzbytečnějšího českého snímku posledních let. Hned vedle ultra obávaného titulu Poslední plavky (2008).

Těžko říci, kdo se na výsledném fiasku Bouráka podílel více, zda Trojanova režie či Jarchovského scénář. Zatímco Trojan má na kontě výborné filmy jako Želary, Občanský průkaz a s přimhouřením očí snad i Toman, Jarchovský je nevyzpytatelný, podepsán je pod řadou zdařilých (Občanský průkaz), ucházejících (Pupendo, Musíme si pomáhat), ale i totálně nepovedených věcí (U mě dobrý, Nevinnost, Líbánky). Spíše to bude tak fifty fifty.

Ve filmu o jakémsi zastydlém vyznavači rock`n`rollu a rockabilly nefunguje téměř nic. Režie upachtěná, bez nápadu, invence, jak od nějakého žáka základní školy, příběh (pokud se dá o něčem takovém hovořit) plochý, plytký, nudný, postavy podivné, nezajímavé a jednající nelogicky, dialogy tahají za uši svojí umělostí a plakátovitostí, vtipné momenty skoro žádné. Hudba zapomenutelná, nevýrazná, což je u rocknrollového filmu, který by měl sršet energií, dvojnásob tristní.

Skutečně to musí být frustrující pocit, mít k ruce tak talentované herce jako je Ivan Trojan, Kristýna Boková anebo Jiří Macháček, a nabídnout jim tak podivnou splácaninu. Bourák uštědřil již tak dost pochroumané značce český film další ránu - ve světě nikoho nezajímá a v Česku odpuzuje čím dál více lidí. A to, že na Bouráka finančně přispěl filmový fond, jen podtrhuje celou tu bídu.