Alita: Bojový AndělRecenze

15. 2. 2019

Přes 16 let trvalo převést japonský cyberpunkový manga komiks spisovatele Yukito Kishira Alita: Bojový Anděl (mimochodem nedávno vyšel i v češtině) od prvotního nápadu na plátna kin. Velikán světové kinematografie James Cameron (Avatar, Titanic), který si vzal na bedra scénář a produkci, dlouhá léta dával vždy přednost jinému projektu.

Studio 20th Century Fox dala konečnou zelenou projektu až v průběhu roku 2016, poté co poněkud seškrtalo rozpočet a na režisérskou židli angažovalo Roberta Rodrigueze. Výsledek by se dal označit jako povedená, pokorná a citlivě provedená filmová adaptace, která zachovává ducha, atmosféru knižní předlohy a pokud se v něčem od originálu odchyluje, pak se jedná v drtivé většině o zdařilé obohacení původního příběhu.

Odklad podle všeho prospěl i vizuální stránce filmu. Inteligentní a kreativní užití pokročilých digitálních technologií a triků (Cameron je původně vyvíjel pro dokumentární film) při ztvárňování dystopického světa roku 2563 po blíže neupřesněné katastrofě patří k hlavním tahákům filmu. Tvůrčí dvojici Cameron - Rodriguez se podařilo zkombinovat panteon nejednoduchých a barvitých postav (jak hlavních hrdinů, tak i záporáků) budoucího světa se záplavou bravurně vymyšlených a nasnímaných akčních scén. A to včetně překvapivého konce (pro ty, kdo nečetli komiks) jedné z hlavních postav. Svižný, moderní a srdcařsky udělaný filmový přepis kultovní mangy, který neurazí znalce a potěší nové fandy.

• HBO Europe: premiéra nové, šestidílné špionážní minisérie Bez vědomí bude na HBO a HBO Go 17. listopadu. Na HBO Go bude uvedeno vůbec poprvé v historii české produkce HBO všech šest epizod najednou.

• Brutal Assault: jedním z headlinerů dalšího ročníku velkého metalového festivalu, který se koná v Josefově u Jaroměře, se stanou britští gothic metalisté Cradle of Filth.

• Konektor Place: seskupení agentur získalo dva nové klienty - Playstation CZ (vztahy s médii) a Danone (sociální sítě).

• Xindl X: vyprodal chystaný koncert v pražské hale Forum Karlín, který se koná na konci listopadu. Kapacita se pohybuje něco nad 3 tisíce lidí. V těchto dnech písničkářovi vychází Best of u Universal Music.

• ACNielsen Czech Republic: výzkumná a analytická společnost v roce 2018 utržila 425 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 30 milionů více. Čistý zisk narostl z 5,5 milionu na 9,7 milionu korun.

• Nutricia: novou marketingovou ředitelkou výrobce dětské a klinické výživy ze skupiny Danone se od 1. října stala Anna Zatorska (již 15 let ve skupině).

01. 11.07. 12.

Trailer k netrpělivě očekávanému filmu Joker.

Joker

Úchvatný, takřka geniální film, na druhou stranu z určitého aspektu chorý a nebezpečný snímek. Příběh Batmanova protivníka Jokera, který vznikl podle originálního scénáře, tedy nikoliv podle komiksové předlohy, je bezpochyby filmovou událostí letošního roku. Již jen díky dechberoucímu výkonu Joaquina Phoenixe v hlavní roli.

Phoenix se dostal mnohem dál, než u jiné své skvělé kreace - postavy Johnnyho Cashe ve Walk the Line (2005). Přerod frustrovaného a neúspěšného stand-up komika, trpícího mentální poruchou a přeludy, v masového zabijáka děsícího Gotham City, ve Phoenixově hypnotickém podání je mrazivá, až zrůdně krásná záležitost. Navíc podtržená netradiční hudbou islandské muzikantky Hildur Guðnadóttir. Těžko vzpomenout na nějaký film z posledních let, který by působil tak intenzivně a naléhavě. Phoenix, který takřka nesleze z plátna, se zde dotýká herecké nesmrtelnosti. A leckterého diváka přitom napadne, jakými vnitřními běsy asi trpí herec samotný.

Režisér Todd Phillips (Pařba ve Vegas, Týpci a zbraně) v Jokerovi komiksový svět novátorsky pojal jako realitu, tedy bez superschopností, superhrdinů nebo nějakých výraznějších akčních scén a honiček. Je to vlastně spíše psychologické drama až thriller, než klasický komiksový film. I to přispívá k hlavní kontroverzi: Joker na některých místech působí jako svůdná oslava zla. Bezpochyby (taky) pod vlivem tohoto filmů spáchá řada zlých lidí řadu zlých skutků. A je otázka: má film sloužit něčemu takovému? Mají se filmaři snažit, byť geniálně, zapůsobit na to negativní v každém člověku, co má každý někde v sobě, ale drtivá většina lidí to dokáže potlačit? Při sledování Jokera se možná část diváků o sobě dozví nehezké věci. I to je součást výjimečného filmového Jokera.