Arvéd Recenze

17:45, 27. 8. 2022

Nevšední film, který se v dobrém vymyká standardní produkci české kinematografie. A to nejen obtížným tématem, sympatickým pokusem o přesah a nadčasovost, ale například i propracovanou výtvarnou stylizací, jejíž součástí byly i vzácné předměty z pozůstalosti skutečného Jiřího Arvéda Smíchovského.

Hermetik, mág, spolupracovník několika tajných služeb (kromě jiných i Sicherheitdienstu a Státní bezpečnosti), bohém, vlastník několika doktorátů, polyglot, člověk s fotografickou pamětí, homosexuál, fašista a třeba i nebezpečný udavač, takový byl Jiří Arvéd Smíchovský, naprosto nevšední a totálně rozporuplná českých dějin. Jeho život by byl tvrdý oříšek pro jakéhokoliv filmaře (navíc řadu věcí z Arvédova života ještě nevíme).

Tvůrci v čele s debutujícím režisérem Vojtěchem Maškem však zvolili šťastný klíč - závěrečné roky Arvédova nevšedního života, během kterých spolupracoval s StB a zažil v tehdejším Československu nastupující vládu komunistů, využili jako jakési pozadí pro širší, faustovské téma - jak (i inteligentního) člověka semele spolupráce s brutální mocí, na jakou hranici je schopen zajít, co (spíše koho) je schopen obětovat, aby dosáhl svých snů.

Ano, není to film pro každého a nelze od Arvéda čekat nějakou obří masovou návštěvu. A to i díky rafinované, pro někoho možná příliš komplikované stavbě scénáře (skutečně to není klasický životopis, ale jakási hra s temnými silami na pomezí šílenství). Na druhou stranu potěší většinu náročnějších diváků, kteří chtějí od filmu něco víc. Po delší době má autor recenze z českého filmu pocit, že tým Mašek a spol. má vyšší ambice, než jen "natočit film". Když k tomu připočteme podmanivě mrazivý výkon nepříliš okoukaného Michala Kerna v hlavní roli (nominace na filmové ceny povinnost), je tu tajný tip na pro všechny fajnšmekry.