Atentát Recenze

21:38, 11. 10. 2015

Nový seriál televize Nova Atentát, který volně navazuje na Expozituru, jen podtrhne dva existující úhly pohledu na českou seriálovou produkci obecně. Úhel prvý, který bude zhusta zastávat především poučený seriálový divák, ujíždějící na moderní světové produkci typu Homeland, Perníkový táta, Orange Is the New Black, House of Cards, Better Call Saul nebo Černé zrcadlo.

Je to stále režijně neohrabané a kostrbaté, bez nápadů a elegantně energického stylu, dramaturgicky neujasněné až odfláknuté, bez atmosféry a výraznějšího spádu, dialogy v lepším případě příliš popisné a akční scény (jedno z největších bolístek české TV produkce) prozrazují low budget a nedostatek invence režiséra a střihače. Byť je třeba uznat, že Atentát dělí od většiny tuzemské bakelitové produkce několik kvalitativních délek.

Úhel druhý, kterým se opodstatněně budou ohánět televizní manažeři. Většinový divák, díky kterému můžeme prodávat reklamní čas, výjimečnost a profesní invenci ani nevyžaduje, progresivita by ho mohla jen vyplašit a donutit přepnout na jiný kanál. Navíc, skoro všichni ti, kterým se líbí seriálová kvalita, visí na internetu a televize jako médium je v podstatě nezajímá.

Zkusme to jinak. Pokud je něco, u čeho by se oba úhly pohledu v případě Atentátu mohly pozitivně potkat, pak je to role seriálového prezidenta Václava Wolfa, výtečně ztvárněného Janem Krausem. Je to milé, jaksi důvěrně české a Kraus do postavy Wolfa (tradovaný názor, že se jedná o parodii čistě Klause, je mylný) dokázal promítnout nejrůznější esence tuzemského prezidentství: Havlovo elitářství i Klausovu ješitnost, sebestřednost a akademickou vyšinutost. Zemanovo opilecké buranství je pak ztvárněno Wolfovou manželkou Ester. Věc v Atentátu, která se tvůrcům bezpochyby povedla.