Avengers: EndgameRecenze

28. 4. 2019

Předchozí vysoce povedený film Avengers: Infinity War (2018) a zejména jeho mrazivý závěr ve fanoušcích vyvolal obrovská očekávání, která však aktuální pokračování Avengers: Endgame plní jen zčásti. Spíše minimálně. Bohužel. Jakoby by se režisérská dvojice Anthony Russo, Joe Russo lekla tak slibně rozjetého příběhu, jako by jim došla kreativita a její nedostatek i navzdory všem monumentálním trikům nahrazovala rutinou a předvídatelností.

Zklamání ze závěru aktuální fáze Marvel Cinematic Universe má několik důvodů. Nepříliš propracovaný a povedený scénář, který místy nepřehledný děj roztáhl na úmornou plochu tří hodin. Minimum hlášek a minimum nápaditosti při rozvíjení postav. Pokud scenáristé sáhnou k tak otřepanému triku sci-fi jako je stroj času, logicky se pak dostanou do neřešitelných paradoxů jako je pomotaná souslednost, faktické zacyklení dějů a zdvojování postav, které jsou však nonšalantně pominuty v zájmu zachování příběhu. A k tomu nezbytné výboje progresivního Hollywoodu ve formě feministických bojůvek či faktické předání  jedné z postav z rukou unaveného bílého muže do náruče energií kypícího černocha.

Tohle už nezachrání ani očekávaná velká závěrečná bitva, která je příliš krátká, bez napětí a překvapení, než aby uspokojila nároky namlsaných diváků z předchozího filmu. Mohli jsme dostat velkolepé a invenční zakončení velké ságy a zatím nám filmaři naservírovali jen řemeslně odvedený standard. Škoda, škoda, škoda.

• Carl Cox: legendární DJ vystoupí v srpnu 2020 Praze na Křižíkově fontáně.

• Mladá fronta: krajský soud v Českých Budějovicích zjistil úpadek vydavatelství (týdeník Euro, magazíny Auto 7, Motocykl, auto moto a sport atd.), které vlastní podnikatel v exilu František Savov. Insolvenčním správcem byla ustanovena Petra Hýsková. Přezkum přihlášených pohledávek se uskuteční 15. května. Mladá fronta na sebe podala insolvenční návrh, aby se ochránila před nároky údajných věřitelů.

• Mautilus: brněnská softwarová firma zaměřená na tvorbu multiscreenových řešení zejména v oblasti HbbTV v uplynulém fiskálním roce prosinec 2017 až prosinec 2018 (přechod na nový účetní rok) utržila 46 milionů korun. Čistý zisk dosáhl 2,2 milionu korun.

• Joe Satriani: fenomenální kytarista vydává v dubnu nové studiové album Shapeshifting, v pořadí již osmnácté. Novinku podpoří i souběžné koncertní turné, které proběhne v evropských zemích včetně České republiky.

• Okko Production: produkční firma v roce 2018 utržila 32 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 23 milionů méně. Čistý zisk 1,1 milionu z roku 2017 klesl na 240 tisíc korun.

• Nordic Telecom: služba Nordic 5G Internet je podle firmy nyní dostupná ve zhruba 800 lokalitách po celé zemi. Jen loni vlastní sítí a sítěmi partnerů ve skupině operátor pokryl více než 25 procent českých domácností. Počet zákazníků překročil 100 tisíc.

• Slevomat.cz: novým jednatelem zážitkového portálu se stal nový CEO Ladislav Veselý. Nahradil bývalou ředitelku Marii Havlíčkovou.

• Ivan Král: světoznámý český hudebník dokončil krátce před nedávnou smrtí nové studiové album. Nahrávka Smile vyšla 14. února.

• Pivovary Staropramen: silný reklamní zadavatel v roce 2018 dosáhl konsolidovaných tržeb (včetně Slovenska, Chorvatska atd.) ve výši 9,24 miliardy korun. V meziročním srovnání to je o 312 milionů více. Čistá ztráta 82 milionů v roce 2017 se vzhledem k vysokým odpisům předloni prohloubila na 3,15 miliardy korun.

Modelář

Film, který nezáměrně dobře ilustruje celou bídu české kinematografie. Řemeslně výborně zvládnutý (zde tedy s výjimkou scénáře) a s podmanivými hereckými výkony. Myšlenkově však nejen chudičký, ale především naivní, částečně autistický a bolestně lokální. Je to přesně ten typ snímku, který bohužel za hranicemi této země nebude nikoho zajímat.

Již ústřední myšlenka novinky Petra Zelenky, že operátoři dronů zažívají nějaké ojedinělé příběhy, které je dobré filmově zachytit, je dost do diskuse. Možná ano, v tom případě pojďme zpracovat i napínavá dobrodružství jeřábníků nebo řidičů skladištních ještěrek. Dílo zkázy je zde však dokonáno, pokud Zelenka zkombinuje takto vykolíkované hřiště se snahou o "nápravu světa". Jeden z hlavních hrdinů se snaží tepat nejen zlořády tuzemské politiky (s přimhouřením oka se to dá, byť ta naivita je neskutečná), ale především vypořádat se s údajnými zločiny administrativy George Bushe juniora.

Pomiňme otázku, zda dnes velká část diváků vůbec ví, kdo to byl/je Bush jr. nebo třeba Dick Cheney (samozřejmě, že neví). Tahle rovina se však Zelenkovi totálně vymkla z ruky - některé pasáže působí, jakoby vůbec nepromyslel kontext a otázky, nutně vyplývající z takto nastaveného děje. Například, proč by jakýsi americký "elitní právník", pátrající po Bushových zločinech, spolupracoval s jemu neznámým autistickým nýmandem kdesi ze střední Evropy a posílal mu přísně tajné dokumenty, proč se hlavní hrdina nezaměřil i na Clintonovu administrativu (bombardování civilních měst v Jugoslávii, balkánské války, Chinagate) atd. A pak ta závěrečná scéna s "potrestáním" filmového Cheneyho - to je snad etalon kostrbaté naivity v českém filmu. Co zbylo: skvělí Kryštof Hádek a Jiří Mádl (především) v hlavních rolích, pár vtipných scén a hlášek. Málo, příliš málo.