Bába z ledu Recenze

17:58, 26. 2. 2017

Snad žádný český režisér nedokáže postihnout a vykreslit záchvěvy zla mezi lidmi s takovou nesnesitelnou lehkostí a neokázalostí jako Bohdan Sláma (Štěstí, Venkovský učitel, Kancelář Blaník atd.). A snad žádná česká herečka, možná s výjimkou Ani Geislerové, nedokáže jediným stažením ďábelsky tenkých rtů a kamenným pohledem dát najevo obludnou krávovitost ztvárněné postavy jako Tatiana Vilhelmová.

Vítejme ve světě Báby z ledu, ve světě, ve kterém hledají (a mnohdy nacházejí) štěstí, lásku, svobodu a smysl života ti, kterým by to mohlo být už vzhledem k pokročilém věku jedno. Svým způsobem je Slámův nejnovější příběh poněkud schematický - čistí, nepředpojatí, vnitřně svobodní jsou jen staří a děti, zatímco všichni mezi těmito věkovými polohami jsou buď mamonáři, zbabělci nebo zoufalci, unavení a uondaní životem. Na druhou stranu, situovat děj mezi seniory (navíc otužilce) je v dnešní době, adorující především mládí, docela odvážný tah.

Režisér a scenárista Sláma naštěstí takto nekomplikovaně vykolíkované hřiště dokáže zalidnit výborně napsanými krevnatými persónami (a sluší se dodat skvěle zahranými), ať již se jedná o hlavní postavu důchodkyně Hany (Zuzana Kronerová), svérázného samorosta Broňu (Pavel Nový) nebo o oba Haniny rozmazlené syny (Marek Daniel,Václav Neužil). Jen díky této scenáristické a režisérské zručnosti dokáže snímek vybalancovat některé hodně náročné momenty s potenciálem velké trapnosti (viz například sex starců nebo užití prvku postiženého dítěte).

Byť Bába z ledu není nejbrilantnějším dílem Bohdana Slámy (tím je subjektivně Venkovský učitel), po řadě účastí na seriálových projektech talentovaný režisér stále dokáže dát dohromady netuctový, sympatický, svým způsobem hodně zraňující a zároveň optimistický film o nejdůležitějších věcech v lidském životě.

• Symbio Digital: digitální agentura Roberta Haase a Libora Šimona postavila nový web pro investiční skupinu PPF. Na zakázce pracovala od podzimu 2020, zajistila kompletní proces od návrhu struktury přes UI až po vývoj.

• FTV Prima: druhý díl seriálu Einstein - Případy nesnesitelného génia vidělo na hlavním kanále Prima v sobotu 15. května 1,009 milionu diváků (share 24,78 procenta) v cílovce 15+. O týden dříve to bylo 1,115 milionu.

• Nestlé Česko a Slovensko: novou finanční ředitelkou Nestlé pro český a slovenský trh je Lenka Škopová. V Nestlé pracuje více než 12 let a v posledních pěti letech vedla oddělení pro finanční kontrolu.

• IMT Smile: slovenská skupina vydává novou desku Srdce Rozum Boulevard. Ta vyšla fyzicky i digitálně 13. května a o dva týdny později se objeví i na vinylu. Label Universal Music.

• Knihobot: online antikvariát rozjíždí vyhledávač knížek UlovKnihu.cz. Ten sleduje knižní nabídku více než 160 českých antikvariátů a denně monitoruje více než 1,8 milionu titulů. Umožňuje tedy vyhledávat v široké antikvární nabídce. "Přestože je trh knih z druhé ruky obrovský, pro antikváře je výrazně těžší a dražší shánět na internetu zákazníky než pro běžné knihkupce. Napomáhá tomu i přístup největších vyhledávačů zboží. Například Heureka.cz ve vyhledávání zboží z druhé ruky, a tím i antikvární knihy, upozaďuje, Zboží.cz je dokonce blokuje úplně," uvedl Dominik Gazdoš, zakladatel Knihobot.cz.

• O2 Czech Republic: vzhledem k pandemické situaci představenstvo mobilního operátora (majoritní vlastník PPF) svolává valnou hromadu k rozhodování per rollam s termínem hlasování od 28. května do 14. června 2021. Veškeré podklady pro akcionáře budou uveřejněny na internetových stránkách společnosti a v Obchodním věstníku.

Trailer Godzilla vs Kong.

Vojtěch Matocha: Prašina – Bílá komnata

Poslední a patrně nejpovedenější díl dobrodružné trilogie Prašina o tajemné pražské čtvrti, ve které nefunguje elektřina, ani signál mobilních telefonů a jejíž předchozí příběhy přitáhly pozornost řady foglarovských čtenářů a příznivců ježka v kleci.

Spisovatel Vojtěch Matocha, v civilním životě vývojář softwaru pro mobilní telefony, v Bílé komnatě do značné míry vycizeloval vypravěčský styl Prašiny - rychlý spád a příběh, který se odehrává v krátkém časovém úseku a ve kterém akce střídá akci, nyní ještě prokombinoval s hlubšími ponory do minulosti a do nitra hlavních hrdinů, chlapce Jirky a dívky En.

Matocha zároveň omezil, byť zcela nepotlačil momenty, které trochu dráždily u předchozích dvou knih. Totiž velkou roli náhod, které v první Prašině a Černém merkuritu zhusta posouvaly děj kupředu. V Bílé komnatě je stavba a plynutí příběhu logičtější, kompaktnější a propracovanější. Zároveň si i třetí kniha uchovává jedinečnou atmosféru oprýskaných a zaprášených domů, dvorků a zapomenutých bytů, které vytvářejí magický kolorit čtvrti Prašina, ukrývající v sobě úžasné vynálezy záhadného vynálezce z 19. století Hanuše Nápravníka.

Výsledkem je skvělé dobrodružné čtení pro celou rodinu (byť primární cílení jsou dětští čtenáři nad devět let), které se směle může postavit vedle legendárních příhod Rychlých šípů ve Stínadlech. S napětím čekáme, kam se Matochova vypravěčská fantazie po uzavření (?) trilogie vydá dále.